Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Schema B5X23A

Meer
26 apr 2018 21:55 - 26 apr 2018 21:58 #72200 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Schema B5X23A
Koop op een radiobeurs een simpele meetzender. Ik heb een Philips PM5321. Hartstikke fijn apparaat. Kan je ook nog het niveau instellen en het signaal moduleren. Er zijn veel meetzenders die prima voldoen en die je kan bekomen voor wènâch. Hoewel de oogst op MP een beetje mager is. Aliexpress biedt uitkomst, lijkt wel een beetje op m'n PM5321:

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 apr 2018 21:58 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 apr 2018 21:10 #72199 door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A
Forum leden,
Bedankt voor jullie opbeurende en aanmoedigende reacties!
Ik ga dus eerst weer de nodige spanningen/stromen meten op de relevante punten voordat ik verder iets onderneem.
@ Cees:
"Het zou toch makkelijker zijn als je een oscillator of meetzender op 10,7 zou hebben.
een eenvoudige schakeling met 1 fet en een 10,7 keramisch filter zou al kunnen werken
."

Kun je begrijpen dat ik daar voorlopig niet aan begin? Een stabiele oscillator bouwen zonder dat ik over de hele frequentieband alle harmonischen uitzendt?
Ik neem aan dat jij ook weet dat een stabiele oscillator bouwen niet gemakkelijk is, zeker niet voor een "audioman" zoals ik.

Meer
26 apr 2018 16:50 #72191 door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Schema B5X23A
Joop

MG werkt normaal dus zie in het blokschema wat er voor FM dient
B4 EBF89 werkt alleen in stand FM overige buizen zowel in FM en AM!

Komt er spanning op FM tuner? controleer anode EBF89 en schermrooster pin 6 en 1
weerstand R15 100k is verdacht.

Groet Ton

Meer
26 apr 2018 15:52 #72188 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Schema B5X23A
Vaak zijn in Philips radio's de G2 scherm rooster r's van de MF buizen verlopen, of zelfs onderbroken. De G2 spanningen meten dus.
Succes, Cees.

Meer
26 apr 2018 12:44 #72185 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Schema B5X23A
Niet opgeven, we gaan je er wel door heen loodsen,
span even een paar meter draad in je werkplaats van muur tot muur als 10,7 mhz antenne.
verbind deze met pin 2 van B4 (ebf89) je zal dan allelei reut en fluitjes moeten horen, dan werkt B4 en je ratiodetector.
deze methode ga je ook toepassen op B3 (ef89) pin2 en B2 pin2 (ech81)de stoorgeluiden moet steeds harder worden bij het gebruik van meer buizen.
Het zou toch makkelijker zijn als je een oscillator of meetzender op 10,7 zou hebben.
een eenvoudige schakeling met 1 fet en een 10,7 keramisch filter zou al kunnen werken.
Verdere aanrader is het boek: FM in theorie en praktijk ,van Leo Foreman, de Muiderkring.

Cees- pa1dba

Meer
25 apr 2018 22:19 #72183 door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A

adminhenk schreef : Misschien kun jenog even samenvatten wat er wel werkt aan je radio.

Nou, daar gaat ie dan:

1. Eén van de EL84's was kapot bleek bij mij onderzoek naar deze radio (van achteren naar voren is mij
begin 1963 geleerd). Na vervangen van de twee pentodes door nieuwe, werkte het audiogedeelte.
(De balanspotmeter is krakkemikkig maar dat komt later wel).
2. Bij verder onderzoek bleek een voedingsdraad naar één van de pinnen van de M.G. schakelaar
onderbroken. Opnieuw solderen aan de betreffende pin en vervangen van de buis ECH81 gaf het leven
terug aan de M.G.
3. Bij onderzoek van het F.M. gedeelte kwam ik eerst tot de ontdekking dat de anodeweestand van 470k
naar de EM80 onderbroken was. Dus heb ik twee dingen gedaan:
a. die weerstand vervangen en :
b. een nieuw exemplaar van de EM80 geinstalleerd
4. Opstarten van de radio gaf (nog steeds) geen leven in het F.M. gedeelte. Zoals ik al schreef is de
spanning op pin 7 van de EM80 9V i.p.v. de 47V, maar hij licht wel op. Op pin 9 staat de te verwachten
170V.
5. Vervangen van de EAA91 door een nieuw exemplaar gaf geen verbetering.

Dus, ik moet verder kijken van de nodige spanningen zijn, maar als blijkt dat die ontvanger opnieuw moet
worden afgeregeld (ik weet n.l. niet wat er voordat ik hem kreeg aan "gesleuteld" is), ik mijn opdracht terug moet geven want ik heb de benodigde apparatuur niet. Ik ben maar een arme "audioman".

Gemaakt door Kunena