Radio's van 1950 tot 1970
Schema B5X23A
08 apr 2018 14:12 #71985
door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A
Ik denk dat ik het gevonden heb. Als jullie het schema erbij nemen wordt het denk ik duidelijk:
Bij de buis B3 =EF89 zit 82k aan de schermroosterpin en daar in de buurt bij het band filter zit
2k2 die aan dat bandfilter geknoopt zit (via de primaire kant wordt de anode=pin7 naar die 2k2 geknoopt).
Beide weerstanden R10=82k en R9=2k2 zitten via een pin van een draadsteun aan wat op het schema
met +2 wordt aangeduid en dat is de voedingsspanning Want die draadsteunpin gaat via een bruine draad
naar C2 van de voeding.
Nu de anodespanning van pin8 van B2=ECH81:
Die anode gaat via R5=22k naar pin3 van SK3(L.G.) en dan via pin2 van die schakelaar naar pin13
van SK2(P.U.). Tot zover zit alles volgens schema maar toen zag ik dat pin12 van die SK2(P.U.) niet (meer)was aangesloten. Wat blijkt: van de eerder genoemde draadsteun (met de voedingsspanning)loopt een bruine draad richting die pin12 van SK2(P.U.) en die draad is afgebroken! Vandaar dat er geen anodespanning op die pin8 van de ECH81 staat.
Nu hoop ik maar dat als ik het gewaagd heb die draad daar weer aan te solderen, ik de boel niet opblaas......
Ik heb de radio via een (Philips)variac aangesloten (ben ik los van het net) dus langzaam de spanning opdraaien en dan kijken.
Misschien maak ik wat er een foto van maar ik weet niet of dat gebruikelijk is op dit forum.
Bij de buis B3 =EF89 zit 82k aan de schermroosterpin en daar in de buurt bij het band filter zit
2k2 die aan dat bandfilter geknoopt zit (via de primaire kant wordt de anode=pin7 naar die 2k2 geknoopt).
Beide weerstanden R10=82k en R9=2k2 zitten via een pin van een draadsteun aan wat op het schema
met +2 wordt aangeduid en dat is de voedingsspanning Want die draadsteunpin gaat via een bruine draad
naar C2 van de voeding.
Nu de anodespanning van pin8 van B2=ECH81:
Die anode gaat via R5=22k naar pin3 van SK3(L.G.) en dan via pin2 van die schakelaar naar pin13
van SK2(P.U.). Tot zover zit alles volgens schema maar toen zag ik dat pin12 van die SK2(P.U.) niet (meer)was aangesloten. Wat blijkt: van de eerder genoemde draadsteun (met de voedingsspanning)loopt een bruine draad richting die pin12 van SK2(P.U.) en die draad is afgebroken! Vandaar dat er geen anodespanning op die pin8 van de ECH81 staat.
Nu hoop ik maar dat als ik het gewaagd heb die draad daar weer aan te solderen, ik de boel niet opblaas......
Ik heb de radio via een (Philips)variac aangesloten (ben ik los van het net) dus langzaam de spanning opdraaien en dan kijken.
Misschien maak ik wat er een foto van maar ik weet niet of dat gebruikelijk is op dit forum.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
08 apr 2018 12:23 #71983
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Schema B5X23A
Indien het katteoog ook niet oplicht (geen anodespanning) zou je contact 12 en 13 van de PU schakelaar
kunnen nazien ,deze mag alleen verbreken in Pick-up stand .
verder 2 en 3 van de LG schakelaar zoals je zelf al aangaf.
kunnen nazien ,deze mag alleen verbreken in Pick-up stand .
verder 2 en 3 van de LG schakelaar zoals je zelf al aangaf.
Cees- pa1dba
Minder
Meer
08 apr 2018 10:02 #71980
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Schema B5X23A
Ik zou zomaar aan slechte/vervuilde contacten verdenken..
07 apr 2018 21:15 #71956
door Jalders
Beantwoord door Jalders in topic Schema B5X23A
Goed idee, heb ik dus gedaan en naast het vervangen van de buis door een nieuw exemplaar en ook nog
eens een keer met een scoop probe als een winding spoel in de buurt van die ECH81 gehouden, blijkt
dat de trap niet oscilleert. Heb de DC anodespanning van pin 8 gemeten en i.pv. de aangeven 115V blijkt
er een paar honderd millivolt te staan. Ook achter de 22k anodeweerstand die met de pin 3 van de
LG schakelaar is verbonden staat een paar honderd millivolt waar ik (volgens schema) 193V zou moeten
meten. Wordt dus vervolgd.
Wat een enorme "warboel" zit er op al die schakelaars. Het is bijna niet te volgen wat nu waar aan
verbonden is.
eens een keer met een scoop probe als een winding spoel in de buurt van die ECH81 gehouden, blijkt
dat de trap niet oscilleert. Heb de DC anodespanning van pin 8 gemeten en i.pv. de aangeven 115V blijkt
er een paar honderd millivolt te staan. Ook achter de 22k anodeweerstand die met de pin 3 van de
LG schakelaar is verbonden staat een paar honderd millivolt waar ik (volgens schema) 193V zou moeten
meten. Wordt dus vervolgd.
Wat een enorme "warboel" zit er op al die schakelaars. Het is bijna niet te volgen wat nu waar aan
verbonden is.
07 apr 2018 11:03 #71946
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Schema B5X23A
Testen ECH81 in circuit: portable op 1600 kHz, met radio rond 1150 kHz moet een kale draaggolf te horen zijn.
Tjerk, 9ZZ
06 apr 2018 23:28 #71939
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Schema B5X23A
Huls, klein beetje links of rechtsom draaien.
Henk van 't Kruis