Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Dan is de radio geen Fantasia
ook nooit geweest. ?
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tjerk, 9ZZ
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Tauw of touw of tau wat ik vertaan heb .........daarmee werd bedoeld R-C tijd die een effect kan hebben op het als quasi stereo ervaren van weergave mono naar stereo
Verder is mijn gast erg geintresserd in wat R 427 van 250k ohm doet in mijn radio
de rol van de ecc 83 met de 4 el 95
hoe zijn de 4 speakers geschakeld ?
Er zou in de bouwwijze van de radio verschil zitten in de kanalen !
( zou dat zijn wat ook Tjerk vermoed als ontwerpfout?)
enfin.....de radio houdt de gemoederen en kennis van ervaren reparateurs bezig. Daarom is het wel jammer dat er hier geen andere bezitter van deze radio zich meldt met eventueel zelfde klacht.
offtopic ..en nu de onvermijdbare Pierre column .....Wat fijn dat ik zo gestoord ben om maar allerlei luiden zomaar in het wild aan te spreken op beurzen ...het levert iets op wat zieke radios beter maakt en ook toekomstige bezittersgelukkig maakt . Hale luia Ik ben verry Graet(z) full to my radio friends here and everywhere waar ik met ze aanpap.:thumbsup: .zullen we dat maar afwijkingswinst noemen? Ik doe toch ook wat goed blijkbaar, ondanks of dank zij? kritisch waarnemen en dat humoristisch ook wel genoemd 'humanistisch' delen. Inderdaad .....ik ben menselijk dus ik besta en mijn radios ook weer . want lijken koesteren als verzameling is niet mijn ding. Als ik er niet meer ben laat ik een etalage winkel achter met allemaal gerenoveerde radios voor de (door)geef aan wie minder bedeeld is met kontakten leggen en met zn radios leeft als een ander met poezen. Allemaal okee . Everybody vive and gay. Geen radio door de pl..
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Het word nu eens hoogtijd mijn ervaring met de van PE9ZZ teruggekomen Graetz te delen zoals belooft.
Tjerk schrijft hiervoor ik citeer het wezenlijke waar ik op in ga .....
nou en of ...ik vind het steeds onvoorspelbaar wegvallen van een speaker irritant :neeneenee:Er is geen enigma. .......Ik ervaar van wel ...nog steedsVoor de fix waren de EL95's duf. De noval speaker stekker was niet goed. inderdaad nog steeds, De potmeters kraakten. veel minder nu Tjerk zoveel al aan de radio gedaan heeft En er was een koppel-C zo lek als wat die over het hoofd was gezien. Nu is dit alles opgelost en doet de nepper stereo het weer zoals Graetz het heeft bedoeld.
ahum...De EL95's zijn nu mooi gematched (want: niet nieuw).Er is nog een vaag effect wat nader moet worden onderzocht en wat ik ook niet heb geconstateerd maar dat komt later. Het in- en uitschakelen van het oog doet soms ook wat raars (dat 'wat'ga ik nu beschrijven(Pierre)) maar dat is denk ik een ontwerpfout. ((Pierre: )dat bedoel ik met bovenstaande
Doc geeft uitsluitsel en is misschien zelfs te verhelpen. Of het zin heeft...
zover Tjerk........Ik wil hier toch nog even benadrukken dat er voor MIJ nog
steeds een ENIGMA blijft. (al heeft Tjerk geen woord verkeerd gezegd...)
Ik blijf tot het schavot volhouden dat deze mono fm radio nog steeds een soort zoals ik het uitdruk bij overschakeling van mono naar stereo een ander geluidsbeeld geeft. ONDANKS....het verwijderen van de verlopen Ero condensatoren en een ander onderdeel. Ik hoor geen echt stereo uiteraard, maar t lijkt erop
'DUS............meer hoog ......ruimtelijker en inderdaad soms een beweging van een stem van links naar rechts en omgekeerd en weer terug ( wat met stereo de bedoeling is dáár hoor je ook de zanger of een instrument meer links dan rechts of hóór dat een zanger beweegt vanwege de 2 micros uiteraard.
GISTEREN heb ik maar om hier niet voor doof of gek aangezien te worden een
expert laten luisteren die zelf les geeft aan studenten over electronica dus horen kan relateren aan schema of fout in t ontwerp of een storing. (persoonlijk ben ik zelf al gestoord dus kan niet ook nog een gestoord apparaat er bij hebben )
Zijn conclusies bevestigen gelukkig wat ik zelf bij deze radio constateer.
Kraak weg! Maar nou kom ik op wat Tjerk zelf ook als raadselachtig bevestigd
De rechter luidspreker valt af en toe uit. Een beetje duwen aan de inderdaad kwetsbare noval speaker aansluiting laat inderdaad de rechter achter luidspreker zwijgen. Maar zodra je loslaat speelt hij zonder uitvallen verder.
DAT is het probleem niet !!!
Het raadsel (ENIGMA:radioluiste ) is, dat de rechter vóór luidspreker uitvalt zonder dat de radio in trilling gebracht wordt door......uit zetten, schakelen , (schakeltrilling die op chassis doorwerkt DUS uitgesloten) Oók het bewust met een vinger manipuleren van de noval stekker heeft geen enkel effect op die ene luidspreker.
Nu komt het!!! ......even het doorlezen volhouden graag......De luidspreker gaat alleen weer aan als ik ( heeel voorzichtig ) schakel aan de knop geheten
MAG. Band . Je hoort een klein tikje door alle speakers bij het neerdrukken het afstemoog schakeld uit en O wonder ....de rechter voor spreker doet het weer.
Hij blijft het doen ook al schakel ik het oog weer in. Het gaat goed tot ik de radio uit zet en tussendoor niet op bandrecorder en weer fm en weer trug bandrecorder schakel . Maar bij herinschakeln radio speelt de radio uit alle speakers of niet en valt de spreker uit na x tijd en weer in na inschakelen MAG BAND knop.
( of ook omgekeerd? (( dus dat de speaker uitvalt zodra ik aan die bewuste knop zit?...ik twijvel nog daaraan ) Ik bekende al dat ik zelf ( wie niet ) licht gestoord ben, maar ik word wel echt gek van dit rare verschijnsel dat niet te pakken (snappen ) is nog altijd bewust op te roepen. (soms moet je een paar keer het oog in en uitschakelen om de luidspreker weer te horen.) dus OOK NOG EENS niet empirisch te demonstreren aan iemand die je erbij haalt.......( daarom ook Tjerk niet echt
opgevallen ) ( Tjerk weet het aan de noval aansluiting ) kán ik inkomen , echter bij mij speelt de radio nu een paar weken en Tjerk had de radio allen op de werkbank. En nog ook eens voor een andere opdracht ........kraak weghalen.
Ik ben de gast van gisteren gevraagd hier zijn bevindingen te delen. Ik hoop dat hij dat ook inderdaad zal doen.
Wat betreft het nep stereo had hij het over het TAUW (fonetisch gespeld) effect dat optreed.
Wat betreft het magische oog effect en de invloed op het effect op de luidspreker gaat hij nog naar de tekening kijken. Dit KAN natuurlijk niet de bedoeling van Graetz zijn geweest DUS is er nog een item in de radio dat vervangen moet worden. Het vermoeden ligt dat Graetz bewust de radio
meer en minder vermogen wou bieden met het aan of uitschaklen van het oog.
Blijkbaar heeft de radio vermogen verlies ( wanneer en waardoor ??? moet nog uitgezocht worden) .....maar weer genoeg om alle speakers van stroom te voorzien als het magische oog maar even in comateuze toestand wordt gezet middels die 3de knop van links gezien ( lagetonen regelaar meegeteld )
wordt vervolgd.......Thema waargemaakt ......inderdaad een radio met enigma ontwerp of slijtage effect.
Tjerk, 9ZZ
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
wordt vervolgd ( dan weer echt serieus ter zake...beloofd) (niet mijn verzameling ))