Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Het geluid komt praktisch niet meer plaatsbaar uit de luidsprekers. (mits je de radio zonder achterschot 30 cm uit de muur plaatst voor een middag concert zit) Je kijkt naar die radio en denkt .....speelt er stiekum een radio mee die ernaast staat. En nog een erachter? Neen ...t is de Graetz met alleen al zijn 2 speakers zonder de zijspeakers. Met nog beter..... stereo ingeschakeld ...WOW!!!!!!!! raumklang ......de Sint Pieter bij mij thuis.
Mijn ervaring is dat de ruimte, inrichting plaats van het apparaat en de positie als luisteraar heel bepalend is.
Als je mijn woonkamer binnenkomt heb je na de trap die naar de tweede verdieping gaat een muurtje van 1,2m.
Was de vaste plek van mijn jukeboxen.
Als die stonden te spelen en ik in de voorkamer zat klonk dat zeeeeeer ruimtelijk.
Met een willekeurige radio momenteel de Aristona SA3029 op die plek is dat net zo.
Op iedere andere mogelijke plek hier om een radio te plaatsen is dat effect totaal niet aanwezig.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
@Pierre: ja, het vage verschijnsel kan vast worden opgelost maar ik vrees dat het een errug lange meet- en testsessie gaat worden.
Tjerk, 9ZZ
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Inmiddels weet iedereen wat voor een audio kritisch kreng ik ben. En als ik beweer dat die radio super is dan is dat dus zo, arrogant of niet . Die speaker hick ups krijg ik met 'the help of a few friends wel goed .
Wat is er dan zo super aan die radio?
Het is de meest 'buizig' klinkende uit mn collectie . Al is de Grundig 5590 wel stralender en zuiverder. ( maar dat mag Tjerk beschrijven , die heeft ze beide in behandeling)Het geluid komt praktisch niet meer plaatsbaar uit de luidsprekers. (mits je de radio zonder achterschot 30 cm uit de muur plaatst voor een middag concert zit) Je kijkt naar die radio en denkt .....speelt er stiekum een radio mee die ernaast staat. En nog een erachter? Neen ...t is de Graetz met alleen al zijn 2 speakers zonder de zijspeakers. Met nog beter..... stereo ingeschakeld ...WOW!!!!!!!! raumklang ......de Sint Pieter bij mij thuis.
Als mono bak gebruikt voor linker kanaal en de Saba Freiburg 9 alleen t rechter stereo kanaal is het echt een belevenis naar Pinkfloid of een Alban Berg kwartet te luisteren.
Nou zullen valse zussen die de Gratz zelf helaas niet hebben zeggen .....Ja geen wonder. Het is gewoon een totaal uit absolute en relatieve fase fase losgeslagen klinkende rampbak. Pierre heeft een faseverschuivings afhankelijkheids neurose. De Graetz in 1959 al voorafspiegeling van het verfoeilijke surround omen. Echt iets voor die toeters en bellen Pierre. Komt er nog een weermannetje uit ook nog?.......ach ....ik lach verheven als de Mona Lisa .......Ik en de Graetz 822 fantasia......een paar apart. Joe is t daar mee eens ..luister maar
Als het niet goed komt
Zet hem op de tram rails bvb lijn 12/14 ?
Huub
Gewoon in elkaar trappen kan ook.
Gr Peter
Ach.
Een beetje humor moet kunnen.
Je kunt hem als het niet fantastisch wordt ook strippen.
De buizen eruit, komen nog wel eens van pas.
Het chassis en de luidsprekers eruit voor reserve delen of verkoop je weet maar nooit of je er ooit nog eens tegen aanloopt en of er om die onderdelen gevraagd wordt.
De kast in de open haard, zit je er ook nog even warmpjes bij in koude dagen :lol: .
Mvg.
Bert
Ik denk dan meer het tegenovergestelde.
Met veel geduld en liefde door gaan, tot het euvel is verholpen.
Door het indrukken van die toets, komt er even een puls spanning
op een stuur rooster van een van de geluid buizen. En dan werkt het weer o.k.
Ik denk dan aan een te hoge waarde van een rooster r, of een kathode
elco die niet echt goed meer is. Zelfs een nieuwe kan een defect hebben.
Cees.