Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??

Meer
09 mei 2017 18:18 #66841 door PE9ZZ
Nepperstereo aka Raumklang zit na de vermaledijde novalplug. Als die geen goed contact maakt ergens doet nepperstereo het ook niet. De speaker waarvan de fase wordt omgedraaid werkt dan niet. Ik heb nog mooie vergulde 9-pin sub D connectoren die het prima zouden doen op deze plek. Ow, want bezig ik nou weer voor godslasterlijke taal...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2017 16:35 #66839 door Ton mijnster
Pierre

De Raumklang schakelaar is alleen in het rechter kanaal werkzaam!
Zie het schema daar wordt voorspeaker in fase omgedraaid.

Het beste is het toestel op duurproef te zetten en met een scoop aangesloten over speaker.
Dan wordt het zichtbaar wat er mis gaat signaal aanwezig speaker defect
Signaal weg oorzaak bedrading of schakelaar raumklang.

In het linker kanaal speaker of bedrading
Om dat de zij speakers gewoon blijven werken moet in bovengenoemde gezocht worden!

MVG Ton

Meer
09 mei 2017 16:25 #66838 door aan-pierre
@ Bert Kn........wordt meegenomen. Even rust ...ik krijg de Graetzitis ! Ik ga met VPRO gids en Ceylon Orange Pecco en Verkade kaneelbeschuitjes over op de net afgeleverde Grundig 5590. ( verhaal dáárover volgt)

Meer
09 mei 2017 16:06 #66837 door Bert Kn
Waarschijnlijk niet tenzij ze beide niet helemaal jofel zijn.
Bij uitval even voorzichtig tegen de conus aandrukken misschien?
Wel eerder meegemaakt dat een speaker dan weer even speelde.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
09 mei 2017 16:04 - 09 mei 2017 16:17 #66836 door aan-pierre
Tjerks opvatting memoreer ik nog eens voor de collega's hier .......Tjerk zoekt het vooral in de speaker noval aansluiting. Door een schakel puls kan een vonkje daar bij een slecht contact net weer het verschil maken tussen speaker uit of aan . ( als ik het goed vertaal )......Is ook een optie. Maar intuitief voel ik toch dat er nog wat anders speelt. ( En ik heb t in die 2 jaar bij jullie toch wel vaak met intuitie goed gehad als ik moest kiezen wie er warm of heet zat)

RETROSPeCTIEF......( b.v. die namaak decoder kwestie in de Freudenberg 15 , discussie ook met Henk himzelluf en uiteindelijk Henk bij mij , en ik kreeg nog gelijk ook . Namaak decoder klonk inderdaad plat en schril...nix emphasis gedoe , nix radio aanpassen , decoder ging terug adres 'Lampenfieber.de '................... of die rare motor roffel alleen bij stereo op de kabel in de Graetz 1318....iedereen had fout gegokt ....ook een ellenlange thread.... ......tegen alle adviezen in ging ik toch uiteindelijk maar es pielen in de decoder en met 1 mm draai met een schreovedraaier was t zo goed als over ) ( toevallig t goede gat geprobeert dat wel, grinnik grinnik ) maar.....ik raad t iedereen af ! meer dan 1 instelpunt verdraaid krijg je t nooit meer goed zonder scoop. Maar 1 draaipunt 1 mm heen en terug linksom of 1 mm rechtom en weer terug mag wel denk ik . Omdat je op t oorsronkelijke punt terugkomt als t niet helpt......maar goed dat is een ander topic voor een andere keer. NEGEREN SVP....voor er een schaduw thread ontstaat met....... O nee ,Pierre, je komt zonder scoop NOOIT op t zelfde punt terug na t kleinste beweginkje heen en weer trug. ( ja ....niet exact....maar gehoormatig hoor je dat niet , in mijn geval kon ik toch maar mooi konstateren dat dáár t probleem zat, ik zit nog niet zonder scoop op t goede punt , maar beter dan t was voordat ik er er met mn stronteigewijze vingertjes aan zat. ......Zo .....sorry ...dit was weer de collumn van de week . Schiet zo maar uit mn typ vingers, is t erg??

p.s. heb later in de Freudenberg 15 de originele Saba decoder gezet......Heel goed geluid! dus hiermee maar aangegeven dat ik die slimme printdecoder maar nix vond ondanks alle knowhow besteed op een ruimte van 3 bij 4? cm een decoder te ontwikkelen . De platiciteit van de radio was IK kwijt.
Laatst bewerkt 09 mei 2017 16:17 door aan-pierre.

Meer
09 mei 2017 15:43 #66835 door aan-pierre
@ Bert .......nu de linker speaker vandaag ging spoken met uit en weer aan na een schakel puls . Heeft t aansluiten van een andere speaker geen zin denk ik . maar dank v de suggestie

Gemaakt door Kunena