Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
15 nov 2016 21:58 #63456
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
C2 overbruggen had je al geprobeerd om mijn ontkoppelhypothese te testen. Maar als punt X (C33) ook raar doet is daar wat mee aan de hand. Dit punt moet juist koud zijn. Wellicht is hier een bedradingsfout geintroduceerd...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 nov 2016 21:51 - 15 nov 2016 21:52 #63455
door marcola64
Overbruggen van C2 met 100nF maakt geen verschil.
Wat me erg vreemd voorkomt (zie bijlage): als ik de bedrading aangesloten op punt X aanraak, slaat de boel aardig dicht (ernstig genereren). Maar dit deel van het circuit is geaard met 100 nF? ???
Het lijkt erop dat de storing meer inductief van aard is dan capacitief, of zeg ik hier iets raars.
Ik ga in elk geval het circuit rond punt X (zitten dus ook C19, 20, 21 en 33 op) aan een scoop-onderzoek onderwerpen.
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Overbruggen van C2 met 100nF maakt geen verschil.
Wat me erg vreemd voorkomt (zie bijlage): als ik de bedrading aangesloten op punt X aanraak, slaat de boel aardig dicht (ernstig genereren). Maar dit deel van het circuit is geaard met 100 nF? ???
Het lijkt erop dat de storing meer inductief van aard is dan capacitief, of zeg ik hier iets raars.
Ik ga in elk geval het circuit rond punt X (zitten dus ook C19, 20, 21 en 33 op) aan een scoop-onderzoek onderwerpen.
Marco
Laatst bewerkt 15 nov 2016 21:52 door marcola64.
15 nov 2016 19:50 - 15 nov 2016 19:51 #63453
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
Het kan zinvol zijn C2 te overbruggen met een condensator van 0.1 a 1 uF. Misschien ontkoppelt C2 niet voldoende voor HF.
Nog een tip voor als je met de scoop de schakeling gaat na lopen. Je gaat dan op zoek naar punten waarop je het genereren kunt meten. Maar draai de zaak eens om. Ga eens meten op punten waar absoluut geen HF of oscillaties gemeten mag worden, zoals aan de ontkoppelcondensators (AVR-circuit en inderdaad over C2). Wie weet.
Groet, Jan
Nog een tip voor als je met de scoop de schakeling gaat na lopen. Je gaat dan op zoek naar punten waarop je het genereren kunt meten. Maar draai de zaak eens om. Ga eens meten op punten waar absoluut geen HF of oscillaties gemeten mag worden, zoals aan de ontkoppelcondensators (AVR-circuit en inderdaad over C2). Wie weet.
Groet, Jan
Laatst bewerkt 15 nov 2016 19:51 door Jan Bus. Reden: foutje
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
15 nov 2016 19:17 #63452
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 206A foutzoeken
S17 en S25 worden ontkoppeld ? door elko C2 net zo als g2 van B3 .
Had C2 dan andere eigenschappen dan de huidige C2 ?
Het wordt hoe langer hoe leuker Marco.
Had C2 dan andere eigenschappen dan de huidige C2 ?
Het wordt hoe langer hoe leuker Marco.
Cees- pa1dba
15 nov 2016 17:52 #63450
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Ik ga mee in de suggestie van Jan. De instelling van B2 is vertekend doordat er geen stroom loopt door R14/R15.
Desalniettemin merkte ik weinig verschil in genereren.
Ik ga zo nog even naar de ontkoppeling van S17 kijken.
Desalniettemin merkte ik weinig verschil in genereren.
Ik ga zo nog even naar de ontkoppeling van S17 kijken.
Marco
15 nov 2016 12:03 #63439
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
Mijn suggestie is om B3 wel in de schakeling te houden en de volume-regelaar dicht te draaien; E(B)L1 doet dan niet mee . Het probleem zit inderdaad niet in het penthode-deel van de EBL1, maar beide dioden maken deel uit van de AVR-voorziening van B1 en B2. Bovendien is de spanningsval over de kathodeweerstanden van de EBL1 nodig voor de juiste instelling van B2.
Er is nog een ding wat ik niet kan plaatsen: Een flinke oscillatie heeft een zodanige amplitude dat de drempel van de AVR overschreden wordt. Wanneer deze groter is dan ca 22 volt top-top dan moet de AVR-diode (contact 6 EBL1) in geleiding komen en er een negatieve spanning over R18 ontstaan. Hierdoor wordt de versterking van de ECH3 terug geregeld. En daardoor zou de neiging tot genereren af kunnen nemen of zelfs stoppen. Dat gebeurt kennelijk niet. Of is toch de schakeling rond B2 de schuldige?
Jan
Er is nog een ding wat ik niet kan plaatsen: Een flinke oscillatie heeft een zodanige amplitude dat de drempel van de AVR overschreden wordt. Wanneer deze groter is dan ca 22 volt top-top dan moet de AVR-diode (contact 6 EBL1) in geleiding komen en er een negatieve spanning over R18 ontstaan. Hierdoor wordt de versterking van de ECH3 terug geregeld. En daardoor zou de neiging tot genereren af kunnen nemen of zelfs stoppen. Dat gebeurt kennelijk niet. Of is toch de schakeling rond B2 de schuldige?
Jan