Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 206A foutzoeken

Meer
23 nov 2016 14:17 #63604 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
De fout wordt steeds vreemder. Het enige frequentie bepalende element op 473 kHz rond de ECH3 is de 1e MF-transformator. Deze fungeert als oscillatorspoel? Hoe komt dan een ongewenste koppeling tot stand met bv het 1e hexode-rooster van de ECH3? De waarde die je geeft voor de anode B1 is dat 1volt top/top? Dat is dan weer rijkelijk laag voor een oscillator.
De aarding van C33 via de afscherming van de verbindingskabel hexode-anode ECH3 naar de 1e MF-trafo blijf ik verdacht vinden; temeer daar de ontkoppelcondensators rond EF9 ( C19/20/21) via C33 geaard zijn (dus ook via de bovenstaande afschermkabel). Maken de aardlippen goed contact met chassis?

Haha, het wordt onderhand tijd om een reunie te organiseren met degenen die hier gereageerd hebben om dit toestel onder handen te nemen.

Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 nov 2016 00:20 - 23 nov 2016 00:21 #63603 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Ja, excuses, ik had het onderschrift van de foto's vergeten:
1e foto: Anode B1-1Vpp 473kHz
2e foto: Anode B1-2Vpp 50uSec/div
Die 473kHz is een benadering, kijkend naar het plaatje, maar wel aannemelijk.

Marco
Laatst bewerkt 23 nov 2016 00:21 door marcola64.

Meer
23 nov 2016 00:04 #63602 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
Kun je ook nagaan op welke frequentie de schakeling oscilleert?

Jan

Meer
22 nov 2016 23:37 #63601 door marcola64
Ja Tjerk, er blijft weinig over :-)
Met de probe op het stuurrooster van de hexode maakt geen enkel verschil. Ik meet hier geen gekke dingen.
Met B3 er ook uit maakt ook geen verschil.
Het ziet er inderdaad naar uit dat de narigheid van B1 komt en door B2 alleen maar versterkt wordt.

Marco

Meer
22 nov 2016 22:09 #63600 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Maar dat is toch consistent met je video's? Daar hoorde ik zowel fluiten als motorboten. Het lijkt er dus op dat je het verschijnsel nu ook in beeld hebt gebracht. Dat de klacht minder wordt met je scoop erop geeft aan dat je warm bent. Wat gebeurt er als je aan stuurrooster van de hexode komt met je vinger? Of met je tweede probe? En heeft B3 nog invloed?

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 nov 2016 18:40 #63599 door marcola64

Sieme, het rooster was al kortgesloten..
Om het NOG wat gekker te maken: ik heb B2 verwijderd en de foto's (gemeten op punt 8, anode heptode van B1) verwijzen nu naar de volgende situatie:
B1 en B3 aanwezig, B2 verwijderd.
Rooster van B1 triode ligt aan aarde.
-> nog steeds generatie.
Het probleem zit naar mijn inziens dus echt rond B1..
Wat me ook opvalt: het genereren lijkt een soort pulserend te zijn, met een soort uitdovende 'burst'. Wanneer ik verder omlaag ga in tijdbasis, lijkt het op spikes.
Dit zou echter ook door mijn scoop kunnen zijn veroorzaakt, de meting beïnvloedt het gemetene (het generen is veel harder met de scoop eraf).

Marco
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena