Radio's van 1950 tot 1970
twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 jul 2015 20:45 - 28 jul 2015 20:55 #53866
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
O man ...ik kan je wel zoenen! om je laatste vraag ( helaas geen slimey ehh smiley daarvoor hier) Wat een leuke vraag om gesteld te krijgen .
Het zit zo.....Toen ik van emailprovider dinges naar Emailprovider danges verhuisde moest ik een gebruikersnaam verzinnen. Dat zou
PIERRE283@ danges. nogwat geworden zijn. Das tegen mijn eergevoel een nummer te worden. ik wilook niet de 283 ste Pierre zijn . Ik kon echter nergens opkomen
Pierre -Amsterdam ? ook al 100 van, Pierre met achternaam kan ook ........maar ....1 nadeel ....als ik nou een lekker stuk in de bus zie en er moet even snel voor het uitstappen een emailadres geschreewd worden...krijgen we dan contact op Pierre- van den Boogaarde- tot Henegouwen en weer terug @ danges , nogwat???? Ok Nee. dus
Ik overlegde met iemand. Was toen patient bij Heliomare (zie mijn profielsite hier) in de pc ruimte zat een moeder met haar verstandelijk beperkte kind ( wat heeft dat er nou mee te maken? GEDULD JOHANNES) (dit zal me wel weer een preek opleveren van vrienden dat ik dit zomaar prijsgeef) Ik kon nergens op komen wat iedereen snel onthoud en zonder nummer te zijn. Zegt uitgerekend dat zelfde joch tegen me .......neem aan-pierre@ dat zet je toch ook op een envelop aan iemand . Ze schrijven aan jou niet aan Kees. en totaal verbluft over de wijsheid van het meest voor de hand liggende deed ik dat. Niemand met enige intelligentie komt hierop .....bewijs jij maar het tegendeel. En zo geschiedde gewaardeerde Johannes Naam die ook Jesus liefhad..
Heb ik je vraag beantwoord? Korter kon ik t niet maken. Ik verschuil me achter het genie Blaise Pascal zijn beroemde citaat " sorry dat ik U een lang antwoord geef omdat me de tijd ontbreekt voor een samenvatting "( vrij vertaald) Verder bedankt voor het cadeautje , je compliment. Als dit marathon antwoord je een bedankje waard is . heel graag. ik heb er nog maar 2 ...snif. en anders....vond het heel leuk deze nooit gestelde vraag te beantwoorden als column, blog of verhaal, maar geen verhaaltje t is wel echt zo gegaan . Echt waar ...Echt waaar? Ja echt Johannes xx
p.s. je vraag was of topic.... heerlijk...daar heb ik lekker gebruik van gemaakt om effe bij te komen van de radiologie concentratie.....per uitzondering hier open beantwoord omdat het met mn lidmaatschap verband hield.
Het zit zo.....Toen ik van emailprovider dinges naar Emailprovider danges verhuisde moest ik een gebruikersnaam verzinnen. Dat zou
PIERRE283@ danges. nogwat geworden zijn. Das tegen mijn eergevoel een nummer te worden. ik wilook niet de 283 ste Pierre zijn . Ik kon echter nergens opkomen
Pierre -Amsterdam ? ook al 100 van, Pierre met achternaam kan ook ........maar ....1 nadeel ....als ik nou een lekker stuk in de bus zie en er moet even snel voor het uitstappen een emailadres geschreewd worden...krijgen we dan contact op Pierre- van den Boogaarde- tot Henegouwen en weer terug @ danges , nogwat???? Ok Nee. dus
Ik overlegde met iemand. Was toen patient bij Heliomare (zie mijn profielsite hier) in de pc ruimte zat een moeder met haar verstandelijk beperkte kind ( wat heeft dat er nou mee te maken? GEDULD JOHANNES) (dit zal me wel weer een preek opleveren van vrienden dat ik dit zomaar prijsgeef) Ik kon nergens op komen wat iedereen snel onthoud en zonder nummer te zijn. Zegt uitgerekend dat zelfde joch tegen me .......neem aan-pierre@ dat zet je toch ook op een envelop aan iemand . Ze schrijven aan jou niet aan Kees. en totaal verbluft over de wijsheid van het meest voor de hand liggende deed ik dat. Niemand met enige intelligentie komt hierop .....bewijs jij maar het tegendeel. En zo geschiedde gewaardeerde Johannes Naam die ook Jesus liefhad..
Heb ik je vraag beantwoord? Korter kon ik t niet maken. Ik verschuil me achter het genie Blaise Pascal zijn beroemde citaat " sorry dat ik U een lang antwoord geef omdat me de tijd ontbreekt voor een samenvatting "( vrij vertaald) Verder bedankt voor het cadeautje , je compliment. Als dit marathon antwoord je een bedankje waard is . heel graag. ik heb er nog maar 2 ...snif. en anders....vond het heel leuk deze nooit gestelde vraag te beantwoorden als column, blog of verhaal, maar geen verhaaltje t is wel echt zo gegaan . Echt waar ...Echt waaar? Ja echt Johannes xx
p.s. je vraag was of topic.... heerlijk...daar heb ik lekker gebruik van gemaakt om effe bij te komen van de radiologie concentratie.....per uitzondering hier open beantwoord omdat het met mn lidmaatschap verband hield.
Laatst bewerkt 28 jul 2015 20:55 door aan-pierre.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 jul 2015 20:09 - 28 jul 2015 20:11 #53864
door Cees
Beantwoord door Cees in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
@ Pierre,
5 uren? Dan is het tijd voor koffie pauze.
Bedenk wel dat veel radio's nog heel best goed kunnen presteren met
buizen die in een buizen tester versleten of ? (net niet goed) meten.
Het gaat er om dat de radio zelf tezamen met de buizen die er in zitten
GOED is afgeregeld.
Zo maar buisjes uit wisselen geeft niet altijd het beoogde resultaat.
Soms wel, maar dus niet altijd.
Gr Cees.
5 uren? Dan is het tijd voor koffie pauze.
Bedenk wel dat veel radio's nog heel best goed kunnen presteren met
buizen die in een buizen tester versleten of ? (net niet goed) meten.
Het gaat er om dat de radio zelf tezamen met de buizen die er in zitten
GOED is afgeregeld.
Zo maar buisjes uit wisselen geeft niet altijd het beoogde resultaat.
Soms wel, maar dus niet altijd.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 28 jul 2015 20:11 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 jul 2015 20:02 #53863
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
geduld Cees...ik kom erop terug, en bén al achter met op jou reageren. Maar je geeft ook zo veel goede info om over na te denken vóór ik echt inhoudelijk kan reageren. Ik lul nooit zo maar wat ik ben echt lang met mn voorberijding tot antwoorden bezig. Maar al 5 uur achterelkaar aan het reageren op dit topic. Nu even bijkomen. tot later..
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 jul 2015 19:53 - 28 jul 2015 19:54 #53862
door aan-pierre
Beste ADMIN......de discussie over buizenkarkteristiek vind ik heel boeiend en komt nu als staart van mijn begintopic. Of het ook leeft bij anderen weet ik niet omdat niemand zo een thema verwacht onder de topic titel....TWIJVEL/HOOP spijt enz.......een dilemma....De naam van het topic dekt nu niet meer de lading. Het oorspronkelijke onderwerp is al voldoende beantwoord en heeft mn interesse niet meer en is dat denk ik ook niet meer voor anderen. Kunt U softwarematig de discussie over buizen splitsen naar een topic met een naam die daar dan ook interesse kan wekken bij forumlezers die dit onderwerp nu missen? Hoe lossen we dat op? Ik merk ook dat mijn vraag of ik me nou wat verbeeldde of terecht verschil hoorde goed beantwoord is en ik in iedergeval bevestigd dat ik goede oren heb en in ieder geval het verschil hoorde tussen een goed afgeregelde buis en een die dat niet kón zijn omdat ik nog niet wist dat er meer komt kijken i.p.v. zo maar een buis verwisselen met zelfde type. Ik wil eigenlijk het thema verder tillen ......zoals ik dat net aan Huub uitlegde en indirekt al in mijn re aan jou ..
DUS.........
Wel of geen klankkarakter verschillen hoorbaar als alles goed is afgesteld met andere buizen in zelfde radio/versterker ( wat een radio óók nog is toch? Graag je mening . ( en die van lezers van dit topic)of dat een nieuw topic waard is en noodzakelijk maakt. gezien de aanleiding tot die staart discussie die ik veel belangrijker vind dan de ontvangst...die regelt de reparateur wel
.
DUS.........
Wel of geen klankkarakter verschillen hoorbaar als alles goed is afgesteld met andere buizen in zelfde radio/versterker ( wat een radio óók nog is toch? Graag je mening . ( en die van lezers van dit topic)of dat een nieuw topic waard is en noodzakelijk maakt. gezien de aanleiding tot die staart discussie die ik veel belangrijker vind dan de ontvangst...die regelt de reparateur wel
Laatst bewerkt 28 jul 2015 19:54 door aan-pierre.
28 jul 2015 19:39 - 28 jul 2015 19:40 #53860
door Cees
Beantwoord door Cees in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
@ Pierre,
Verschil in geluidsweergave zul je niet kunnen horen, want deze HF en Osc buis ECC85
heeft geen audio LF functie.
Maar toch hoor je het verschil tussen twee ECC85 buizen van twee verschillende merken.
En dat zou TOCH zo maar wel kunnen, want....
Als de ene buis minder presteert dan de andere in jouw radio, dan zal de
ene buis uiteindelijk in het detectie gedeelte meer ruis laten ontstaan als
de andere en dus komt die ruis óók in het LF audio gedeelte en dus op de
L Spr. Ook al hoor je die ruis misschien niet, hij is wel van invloed op
de uiteindelijke weergave kwaliteit.
En bij deze heb ik dan misschien wel "de knuppel in het hoenderhok gegooid" ,
bij veel nuchter denkende techniesie.
De ruis op de achtergrond, verbruikt b.v nutteloos vermogen van de
versterker, dat anders benut zou worden voor b.v een gedeelte van de informatie
die in het oorspronkelijke audio signaal wel degelijk oorspronkelijk aanwezig was.
Je mist dan dus iets, dat je niet goed kunt definiëren.
Monteurs vinden dat vaak te vaag, horen dat niet; en zeggen dan ONZIN!
Gr Cees.
Verschil in geluidsweergave zul je niet kunnen horen, want deze HF en Osc buis ECC85
heeft geen audio LF functie.
Maar toch hoor je het verschil tussen twee ECC85 buizen van twee verschillende merken.
En dat zou TOCH zo maar wel kunnen, want....
Als de ene buis minder presteert dan de andere in jouw radio, dan zal de
ene buis uiteindelijk in het detectie gedeelte meer ruis laten ontstaan als
de andere en dus komt die ruis óók in het LF audio gedeelte en dus op de
L Spr. Ook al hoor je die ruis misschien niet, hij is wel van invloed op
de uiteindelijke weergave kwaliteit.
En bij deze heb ik dan misschien wel "de knuppel in het hoenderhok gegooid" ,
bij veel nuchter denkende techniesie.
De ruis op de achtergrond, verbruikt b.v nutteloos vermogen van de
versterker, dat anders benut zou worden voor b.v een gedeelte van de informatie
die in het oorspronkelijke audio signaal wel degelijk oorspronkelijk aanwezig was.
Je mist dan dus iets, dat je niet goed kunt definiëren.
Monteurs vinden dat vaak te vaag, horen dat niet; en zeggen dan ONZIN!
Gr Cees.
Laatst bewerkt 28 jul 2015 19:40 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 jul 2015 19:27 #53859
door aan-pierre
@Huub fijn dat je reageert....Met alle respect Huub, je hebt ook hier gelijk en ongelijk tegelijk (vind ik ). Je weet dat dat soms kán. Je redenering kopt al een buis.....echter .....dat is niet waar mijn lange betoog voor bedoeld was. Ik bedoel meer dat als dan alle parameters kloppen ( die jij terecht als voorwaarde stelt)........dus alle aanpassingen die nodig zijn om een ander merk buizen verantwoord ingesteld te laten funktioneren. Dan zou er volgens mij toch nog geluids acoustische verschillen te beluisteren zijn. Dat is meer wat ik vermoed. Niet beweer , al lijkt dat even zo. Ik heb al wel eerder dingen beweerd op hoor gebied maar gaat buiten ons topic . Geef me maar nog even het voordeel van de twijvel. Maar ik vind ieders mening belangrijk en neem ik serieus ook de jouwe.