Radio's van 1950 tot 1970
twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
28 jul 2015 02:57 #53835
door Cees
Beantwoord door Cees in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Pierre,
Het is even wennen om de schrijfstijl van Huub te leren kennen,
maar humor heeft hij in ieder geval en ook zeker praktische kennis.
De radio die jij hebt is een uit de begin tijd van de stereo.
En heeft echt wel een goede FM antenne nodig om ruisvrij stereo
weer te kunnen geven. De FM tuner is minder gevoelig als die van de
latere maar ook duurdere stereo Plano's van Philips waar AFC op zit.
Bovendien zitten er in deze radio's veel verlopen weerstanden die
vervangen moeten worden. En als er nog oude zwarte teerknol
condensators in zitten, moeten die ook worden vervangen door
moderner betere, b.v "mosterd" C's.
Die oude teerknol C's ,als die er in zitten, zijn verlopen in waarde en of lek.
Gewone laag ohmige speakers kun je aansluiten m.b.v aanpassing
trafotjes 800 Ohm naar lage b.v 5 Ohm waarde.
De driepoot stekkers, daar kun je ook de meer prof metalen stekkers
voor gebruiken. Die zijn er nog genoeg te vinden.
Succes met je aanwinst. Cees.
Het is even wennen om de schrijfstijl van Huub te leren kennen,
maar humor heeft hij in ieder geval en ook zeker praktische kennis.
De radio die jij hebt is een uit de begin tijd van de stereo.
En heeft echt wel een goede FM antenne nodig om ruisvrij stereo
weer te kunnen geven. De FM tuner is minder gevoelig als die van de
latere maar ook duurdere stereo Plano's van Philips waar AFC op zit.
Bovendien zitten er in deze radio's veel verlopen weerstanden die
vervangen moeten worden. En als er nog oude zwarte teerknol
condensators in zitten, moeten die ook worden vervangen door
moderner betere, b.v "mosterd" C's.
Die oude teerknol C's ,als die er in zitten, zijn verlopen in waarde en of lek.
Gewone laag ohmige speakers kun je aansluiten m.b.v aanpassing
trafotjes 800 Ohm naar lage b.v 5 Ohm waarde.
De driepoot stekkers, daar kun je ook de meer prof metalen stekkers
voor gebruiken. Die zijn er nog genoeg te vinden.
Succes met je aanwinst. Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2015 18:50 #53816
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
ehhhh pardon? ik wist uit re's van anderen dat Ik soms raadselzinnen schrijf...Maar jij kan er ook wat van. Ik vul even voor jou in
1.) je bedoeld dat ik hier op het forum alvast een goed begin heb gemaakt? OF.....
2.) dat deze radio wellicht toch nog zo gek niet is ( niet zo creatief gek als ik
) OF...gaan we voor beide opties?
offtopic Je schrijfwijze intrigeert me trouwens al een week ( en positief hooor!). Vermoed daarin de Duitse manier van zich Nederlands uitdrukken . Mag ik per prive mail van je weten wat je native taal is ? (is optioneel )Je uitdrukkingswijze is heel muzikaal. Laat ze maar lachen hier. Ik meen het. Dank voor je empathie. PIERRE
1.) je bedoeld dat ik hier op het forum alvast een goed begin heb gemaakt? OF.....
2.) dat deze radio wellicht toch nog zo gek niet is ( niet zo creatief gek als ik
offtopic Je schrijfwijze intrigeert me trouwens al een week ( en positief hooor!). Vermoed daarin de Duitse manier van zich Nederlands uitdrukken . Mag ik per prive mail van je weten wat je native taal is ? (is optioneel )Je uitdrukkingswijze is heel muzikaal. Laat ze maar lachen hier. Ik meen het. Dank voor je empathie. PIERRE
27 jul 2015 16:00 #53811
door Huub
Beantwoord door Huub in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Zo is het Pierre Hou de moet er in ;
Je heeft mischien een goed beging.
Huub
Je heeft mischien een goed beging.
Huub
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2015 15:53 #53810
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
@Maarten
Ja Maarten verstandelijk verwachtte ik dit antwoord al. vind het ook niet kunnen. Maar.....ik kom er op terug later.....ik vond steun voor mn observatie op het net. alleen moet ik dat terug proberen te vinden....want het is hier geen ouwehoer club, :lol: Ik zal met links naar die beweringen moeten terug komen. En van mensen als jullie ..De al ervaren kenners ...Ik ben beginner , wel met goede oren, maar ik kan me alleen met subjectieve waarneming uiten. Ik besef dat ik hier tussen jullie met fijten moet aankomen :thumbsup: terecht. Of lui die mijn ervaring delen.
Toch geef je me nog een uitvlucht....nu je dat zo duidelijk benoemd kan ik ook dáá'rop googelen. Ach jongens ....tot ik zelf radios ga tunen, moet ik toch was te doen hebben.
tv kijken .
Ja Maarten verstandelijk verwachtte ik dit antwoord al. vind het ook niet kunnen. Maar.....ik kom er op terug later.....ik vond steun voor mn observatie op het net. alleen moet ik dat terug proberen te vinden....want het is hier geen ouwehoer club, :lol: Ik zal met links naar die beweringen moeten terug komen. En van mensen als jullie ..De al ervaren kenners ...Ik ben beginner , wel met goede oren, maar ik kan me alleen met subjectieve waarneming uiten. Ik besef dat ik hier tussen jullie met fijten moet aankomen :thumbsup: terecht. Of lui die mijn ervaring delen.
Toch geef je me nog een uitvlucht....nu je dat zo duidelijk benoemd kan ik ook dáá'rop googelen. Ach jongens ....tot ik zelf radios ga tunen, moet ik toch was te doen hebben.
tv kijken .
27 jul 2015 15:53 #53809
door Huub
Beantwoord door Huub in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Ja zo, radio heb ik ook wel onder hande gehad
En kan heel goed spelen Mits alles in orde is
Ik zou ook zeggen laat henk dat doen
Zo,n verschil van buizen die op het
oog bevonden zijn . en dan nog de weerstanden en C,s
Nee daar moet eerst iemand aan met de goede Kennis van de radio,s
Zo kan je er ook niks van bevinden .
Huub
En kan heel goed spelen Mits alles in orde is
Ik zou ook zeggen laat henk dat doen
Zo,n verschil van buizen die op het
oog bevonden zijn . en dan nog de weerstanden en C,s
Nee daar moet eerst iemand aan met de goede Kennis van de radio,s
Zo kan je er ook niks van bevinden .
Huub
27 jul 2015 15:39 - 27 jul 2015 15:44 #53807
door maarten
Beantwoord door maarten in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
In principe is dat vrij onwaarschijnlijk. De ECC85 ziet alleen hoogfrequente signalen; de audio wordt er later pas uitgevist.
Nou zou het misschien kunnen dat de oscillator er met een andere buis een heel klein beetje naaststaat waardoor je een effect krijgt alsof je niet helemaal zuiver afgestemd hebt, maar zelfs dat is speculatie van mijn kant en lijkt me minder waarschijnlijk.
P.S. Het zou heel goed kunnen dat de Mazda buis technisch identiek is en zelfs uit dezelfde fabriek komt als de Philipsbuis die erin zat. Philips produceerde onder en voor talloze merken en het merk werd er kennelijk vaak pas opgestempeld als er een afnemer voor een partij was, of in elk geval niet altijd onmiddelijk bij de productie. Ook hier kunnen de kleine tekentjes langs de onderrand uitsluitsel geven (bovenste regel over type en revisie, onderste over fabriek en productiedatum); die werden er wel altijd meteen bij de productie opgestempeld, vaak ook nog met iets betere inkt dan de uiteindelijke commerciële opdruk.
Nou zou het misschien kunnen dat de oscillator er met een andere buis een heel klein beetje naaststaat waardoor je een effect krijgt alsof je niet helemaal zuiver afgestemd hebt, maar zelfs dat is speculatie van mijn kant en lijkt me minder waarschijnlijk.
P.S. Het zou heel goed kunnen dat de Mazda buis technisch identiek is en zelfs uit dezelfde fabriek komt als de Philipsbuis die erin zat. Philips produceerde onder en voor talloze merken en het merk werd er kennelijk vaak pas opgestempeld als er een afnemer voor een partij was, of in elk geval niet altijd onmiddelijk bij de productie. Ook hier kunnen de kleine tekentjes langs de onderrand uitsluitsel geven (bovenste regel over type en revisie, onderste over fabriek en productiedatum); die werden er wel altijd meteen bij de productie opgestempeld, vaak ook nog met iets betere inkt dan de uiteindelijke commerciële opdruk.
Laatst bewerkt 27 jul 2015 15:44 door maarten.