Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?

Meer
27 jul 2015 13:24 - 27 jul 2015 13:26 #53804 door aan-pierre
Beste lezers ik heb nog een brandende vraag als audiofiel luisteraar. ik quote mijn eigen vraag nog eens uit 1ste schrijfsel hier helemaal boven aan.

( ik schreef ook zo veel en lang)

Ik ben naar oplossingen gaan zoeken voor dat Henk komt. ik vond nog een nooit gebruikte ECC85 van Mazda. Ik heb hem uitgewisseld om te kijken of dat hielp met de ontvangst en selectie zenders (scheiding) ( gezien de plaats waar hij functie had) met die buis van Valvo dat was immers de oudst uitziende buis. Geen invloed op de ontvangstkwaliteit, maar wel op het geluid. Ik vond de klank kil en geknepen klinken, al leek het volume van de geluidsimpulsen (dynamiek) ietsje beter . Misschien verbeelding, (gezien ook steeds andere muziek komt )...maar terug naar de oude buis vond ik toch dat het geluid plastischer klonk en beetje molliger.

heb ik me die timbre /klankkarakter verschillen nou verbeeld? ( psychoacoustiek noemt men dat geloof ik ))
wie heeft zelfde ervaring. En kan dat ook met dit buistype op deze plaats in het ontwerp?

Ben erg benieuwd. PIERRE
Laatst bewerkt 27 jul 2015 13:26 door aan-pierre.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jul 2015 13:05 #53803 door aan-pierre
Dank je Henk, dan kan ik nu mijn twijfels en ongerustheid loslaten. Ik heb nog een interesse vraag , maar zal die i.v.m. je vakantie in het algemeen stellen.

Meer
27 jul 2015 12:58 - 27 jul 2015 13:12 #53802 door aan-pierre
hier nog een foto van mijn eigen radio...slechte foto , sorry. Maar voor onbekenden met dit type bedoeld als reverentie.
P.S. aan andere geïnteresseerden in dit type ......de radio is met zelfde typenummer ook in Nederland ( vermoed ik ) met een ander schaal design verkocht en hier 2 de hands soms aangeboden. Ik vond deze roodbruine schaal zelf erg mooi. Zag hem ook in zwart.. En je hebt nog de Amerikaanse uitvoering. met (vind ik!!) ....lelijke vlakverdeling van de horizontale strepen . Smaak kwestie.

onder voorbehoud voor vergissingen;>) Pierre
Bijlagen:
Laatst bewerkt 27 jul 2015 13:12 door aan-pierre.

Meer
27 jul 2015 12:24 #53800 door admin
Pierre,

ze moeten perse 800 Ohm zijn, Speakers zijn nog wel te koop, ligt er aan welke je aan wilt sluiten. Connectoren liggen hier nog wel. 2 boxjes met een 3800 AM speaker erin zouden het prima doen.

Henk

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
27 jul 2015 10:08 #53793 door aan-pierre
nou Tjerk, bedankt voor de voorlopige geruststelling tot Henks vakantie over is en zijn wachtrij op is, haha.....sympathiek.....en als je externe bijpassende luidspreker kastjes of losse sprekers voor me weet graag!

Kan er even een gewone 8 ohm's luidsprekerr op? Of vermoorden die mijn buizen en meer??En in welk van de 3 gaten komen de 2 draden ?
Zijn er nog zulke aansluitingen te koop? en weet iemand waar ik die speakers los of in een box ,als ze per se 800 ohm moeten zijn kan kopen/vinden?.....Als je daar een adres of manier voor weet zou ik dat het liefst per prive mail lezen.

Meer
27 jul 2015 09:46 #53792 door PE9ZZ
@Pierre: Welnee, je hebt gewoon last van gebrek aan meetapparatuur. In de loop der jaren heb ik me voorzien van een uitgebreid arsenaal, dus als er iets op mijn werkbank terechtkomt wordt dat gerepareerd. Punt. Jouw plano is duidelijk niet goed afgeregeld (of verlopen). Dat-ie mooi schoon is zegt niet zoveel, als-ie jarenlang in een kast op zolder heeft gestaan heb je dat. Ik denk dat deze radio met wat beleid en liefde prima spelend te krijgen is, maar je moet wel weten hoe. Henk kan je er zeker mee helpen, diens werkbank is nog wel wat beter geoutilleerd dan de mijne :woohoo:

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Gemaakt door Kunena