twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Ik heb even naar je buizen gekeken, ik denk dat minstens 3 van de 6 nog origineel zijn (de 6e buis is de ECC85 op de FM-eenheid, als die origineel is zijn het er dus 4). Ik geef commentaar tussen de regels door. De stukjes in rood zijn door mij met behulp van de glazen bol gereconstrueerd, als ze niet kloppen zitten ze in elk geval dichtbij. Blauw zijn de productiedata in een door mij gebruikte standaardnotatie.
8t = EZ81aan-pierre schreef : @Maarten i.v.m. herkomst/productie codes op buizen .
EZ81...... B2K2 Pilips
1 = revisie 1
B = Blackburn
2K = 1962 maand 11
2 = 2e week in maand 11 (dus week 196245)
Waarschijnlijk origineel
rX=EL84EL84 ..... rX3 ......D3A5
3 = revisie 3
D = Hamburg
3A = 1963 maand 1
5 = 5e week in maand 1 (dus week 196305)
Waarschijnlijk origineel
33 = EAA91EAA91....B3B4
2 = revisie 2
B = Blackburn
3B4 = 1963 maand 2 week 4 (dus week 196308)
Waarschijnlijk origineel
G3 = EBF89EBF89.....G31 D9D Valvo
1 = revisie 1
D = Hamburg
9D = 1959 maand 4
Niet origineel (gewisseld uit oudere radio waarschijnlijk)
YD = ECH81EHC81 Yp11 Valvo A9B
11 = revisie 11
A = Wiener Radiowerke
9B = 1959 maand 2 (heel misschien 1969, maar waarschijnlijk tegelijk met de EBF89 gewisseld uit oudere radio)
Niet origineel
YD = ECH81Van mijn buurman kreeg ik vandaag via zijn vader een andere ECH81 Valvo Die lijkt wel nooit gebruikt ik doe er een foto bij code YDC en dan eronder DOE.
C = revisie C
D = Hamburg
0E = 1960 maand 5
De uitlopers van de getter (zo heet de zilverkleurige metaallaag, die uit opgedampt barium bestaat) kunnen inderdaad eerder opgebruikt zijn dan het dikker opgedampte middelste deel maar zeggen ook weer niet zo heel veel. Aan de getter zie je het meeste pas als de buis lek is of volkomen opgespeeld (tienduizenden uren zwaar bedrijf).Kan je iets met deze gegevens? qua leeftijdsaanduiding? hoe kan je zien of een buis nooit gebruikt is behalve de perfect duidelijke opdruk en geen uitlopers van de verzilvering aan de kruin, als je zoals ik niet meet en dat ook nog niet kan. ....haha ik druk me maar zo uit als ik woorden heb zonder kennis nog van de nomenclatuur in Uw aller regio
Blijft nog even de vraag onder wat voor type het in jouw radio gebruikte chassis zijn leven oorspronkelijk begon, if any. Heb je al gekeken of je kunt zien of er een tweede typestickertje onder het normale typestickertje zit? Soms zit er aan de onderkant of aan de voorkant van het chassis uit het zicht nog een 3e wat grover gedrukt label met alleen een typenummer en het serienummer van het chassis zelf. Als dat aanwezig is kan dat ook interessant zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor de volledigheid en om misverstanden te voorkomen, ik doelde speciaal op de gevallen dat Philips dit zelf deed. Als je er eenmaal op gaat letten kom je het nog best vaak tegen. In elk geval vaker dan bij de meeste andere merken.
gesproken...
Handelaren weekten deze wel los van een chassis waar nog garantie op zat en
plakten die dan over op een wat ouder defect chassis, waar geen garantie
meer op zat. En dan; Met de garantie kaart van het jonge chassis er bij
naar de TD Philips en zo: Gratis reparatie. Of.... als ze het daar door hadden
een extra dikke toeter van een rekening er op en dan geen Philips meer
kunnen inkopen, maar nog wel Aristona.
In het noorden van het land, was er een, die daar zeer ijverig in was.
En zo werd dan een wat ouder toestel jonger.
Gr Cees.
A3 548 58 is een bekende samenstelling stereodecoder (samenstelling is philipsjargon voor unit of module), heb ik genoteerd staan als toegepast in de B7X43A/04 dus klinkt plausibel dat bij in de B5X43A ook voorkomt. In dat geval zou het onleesbare cijfer dus een 8 zijn. 19-63 is de productieweek van deze decoder, en die sluit naadloos aan bij week 19 op het chassis. De kans is groot dat 2 de dag van de week is, maar dat heb ik tot nu toe niet kunnen verifieeren. De datum op de FM-tuners die ik ken zijn wel ook altijd weeknummers, en als dat klopt zou die dus van week 3 of week 8 zijn. Dat kan best, het was vrij gebruikelijk om een spreiding van een week of 10 tussen onderdelen te hebben. Op de voedingstrafo PL113 voor week 11 van 1963. Kijk ook maar naar de spoelenbussen, daar zijn de 3-cijferige codes ook weeknummers (in die jaren nog in de vorm WWY). Een beetje vervelender is de luidspreker; daar zie ik 8-64AH voor week 8 van 1964. Misschien ooit eens vervangen, maar het zou ook kunnen dat het toestel een flink stuk nieuwer is dan het chassis (en misschien ook wel van een ander type - de B7X43A/04 die ik hierboven noem was een omgekatte B7X14A). Is het typeplaatje (labeltje) toevallig over een ander labeltje heengeplakt? Dat kun je aan de randen vaak wel zien.aan-pierre schreef : Hé Maarten! ik heb met een loop gekeken. Etiket links bij het fm afstemwielkastje. lijkt 1.3.63 of 1.8.63 te zijn
in het midden waar ik het kastje zelf losgemaakt had om bij de buis te kunnen de Stereodemodulator?...staat vermoedelijk
...........A3 548?(of5)5? (en nog een cijfer onleesbaar. daaronder staat 19-63
Op het chassis staat 2.19.63 (waarbij 19 toch onmogelijk de 19de maand kan zijn ;>)(en als 19 de week is , waar staat de 2 daarvóór dan weer voor?
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
P.E.C. olé