twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Ik had al zo'n vermoeden dat er weinig teerknollen en composiet r's in
zouden zitten.
Dan is het meer een kwestie van schakelblok reinigen, ook die boven de
schaal, afregelen en verdroogde elco's vervangen.
En de eind buizen afzonderlijke K r's en elco's geven.
En stereo decoder, als dat nodig mocht blijken na zien.
Gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Mits ook de stroom instellengen juist zijn wat er bij HOORT
Dus als JIJ een radio heeft waar de stromen niet meer kloppen
Den is de juisten ferkwentie en krakteren stik ook NIET meer aanwezig
Van nieuw uit gezien . Vandaar we ook zeggen de radio moet 100 % zijn
Of versterkers ... Daar kan men kort in zijn met dat begrip.
dat behoeft niet zo,n groot verhaal .
een oude Bak mankeert vaak wat .
Huub
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
je quote:
hoerahBuizen karakteristiek, Je hebt in zoverre gelijk, dat de genoemde buizen volgens de buizenboekjes kleine verschillen hebben.........
.......Wat een opsteker, met nul kennis had ik het intuitief al geraden................En ook is het zo dat de verschillende eigenschappen van de buizen van invloed zijn op de ontvangst.
.......Ook hier is ruimte voor een escape voor mij dat ik het me verbeeld heb (al heeft niemand dat beweerd). Ik leg het uit.......We spelen alle 2 een muziekinstrument en nog wel een orgel. de tonen die we horen uit de piano of wat dan ook bestaat uit harmonischen en onharmonischen . (nou schijnen de sub of onharmonischen verantwoordelijk te zijn voor het timbre (klankkleur) en de andere voor de pure frequentie alleen (meten b.v. of je luidsprekers alle freqwenties doorgeven in gelijke mate of niet ) die zelfde freqwenties komen ook in een andere luidspreker voor en toch vinden we die van merk A warmer dan van merk B . Orgelpijpen worden erop ontworpen te manipuleren met nu juist die subharmonischen door o.a.de vorm, metaal verhouding etc. Die zelfde subharmonischen zorgen nou ook voor de klank die we van buizen nu juist prevereren boven transistors. Buizenhaters noemen dat vervorming. ( dat weten jullie allemaal).....we horen hier op dit forum dus allemaal wat er niet is ......de enige zuivere weergave .....die ....zonder die o zo verfoeilijke vervorming. Wat wil dit nu zeggen wat ik (omstandig?) uitleg hier)....Dat het toonspecrum dat we niet kunnen horen (boven de gehoorgrens)geen beletsel is om toch dát te horen dat we sfeer, timbre , of karakter noemen als bijproduct van de toonhoogte Jij kunt het ook horen, of had het kunnen horen (onze oren worden slechter boven de 55...dus op duur ook de mijne)...als je er bewust op gelet had......En dan is het nog wat anders of je hoort wat je verwacht te horen of dat je daadwerkelijk iets 'anders'hoort . dat laatste daar zijn mensen in getraind die muziekinstrumenten bouwen .( Objectief luisteren) Nou weten veel mesen die dit lezen (dank U volhouders!!)...dat er zelfs audiofielen zijn die verschil in soldeer kunnen horen. Dát kan ik ook niet horen......maar verschil in buizen ...ja ik denk van wel tot ik door de mand val. zoverre mijn re op je op zich goede argument ...boven de gehoorgrens kunnen we nergens iets uit afleiden. ( vraag is of dat nodig is )...........Of je die verschillen kunt horen weet ik niet, ik niet in elk geval, gehoor loopt niet meer zover door
.......oefff nou wordt het intressant ...uitgerekend hier bied je me een legitimering van mijn bewering en .............nu gaat het helaas boven mijn pet....ik heb nog geen kennis om te weten wat invloed op MF en LF betekend en inhoudt. (waarbij ik me afvraag waar de HF zit als die al bestaat en geregeld wordt in een tuner ) . Ik ga erover lezen............Tja.... nieuwkomers op dit topic en gasten ....Ik ga dit uitzoeken tot op de buis bodem. En ueberhaupt lijkt het me een uitdaging hier mettertijd een apart topic van te maken. Wat horen we nou ECHT...als we de ene tuner mooier vinden dan de ander als ze zo veel mogelijk exakt gelijk gebouwd zijn met alleen DIE toleranties/verschillen aan onderdelen die nodig zijn om andere buizen te gebruiken in tuner A dan in tuner B. Hoe dan ook ( zulke tuners moeten nog als expiriment gebouwd worden)......ik neem het op me om hier onderzoek naar te doen op het net onder mensen die verder zijn in buizen toepassen en luisteren zijn dan ik ooit zal komen deze maandHet kan natuurlijk zo zijn dat de ene buis slechter is dan de andere en daardoor de FM-tuner minder presteert en dat is van invloed op het MF en LF gedeelte en dat verschil zou je best wel eens kunnen horen
Maar de algehelen status van de radio.
voor goede klank maar reken nou een
Plano niet als een heeeel goede top HIFi aan met de
AD luid sprekers maar een heel goede midde moot.
Waar toch wel een goed geluid mee krijgt te horen
Mits dar radio geheel gezond is
Het is maar net wat je wilt ?
Huub
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
En ook is het zo dat de verschillende eigenschappen van de buizen van invloed zijn op de ontvangst. Of je die verschillen kunt horen weet ik niet, ik niet in elk geval, gehoor loopt niet meer zover door.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de ene buis slechter is dan de andere en daardoor de FM-tuner minder presteert en dat is van invloed op het MF en LF gedeelte en dat verschil zou je best wel eens kunnen horen.
Henk