Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?

Meer
30 jul 2015 11:57 #53903 door aan-pierre
@ Huub, haha. Humor kan nooit offtopic zijn. Ga zo door.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 jul 2015 11:52 #53902 door aan-pierre
@Johannes.............goed dat je m'n antwoord kon koppelen aan je vraag ( had geloof ik niet handig geplaatst)....( ik plaats hier daarom niets meer via mijn smartphone, ).......ok, die club die je aanraadt.....ik ga me daar aanmelden en rondneuzen. mn opmerking over offtopic was natuurlijk een grap.
fijn je alvast als richtingaanwijzer te hebben hier . Pierre
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
30 jul 2015 09:43 - 30 jul 2015 09:45 #53896 door Johannes
Beste Pierre,
Mijn vraag is ruimschoots beantwoord en begrijp ik eindelijk wie er achter de naam aan-pierre zit.
Misschien was die vraag off topic, maar dat is op dit forum meestal niet zo erg.
Ik weet niet of je de NVHR al kent www.nvhr.nl/frameset.htm?&ContentFrame

Vier keer per jaar een interessante radiobeurs in Driebergen. Aldaar kom je de gebruikers van dit
forum in levende lijve tegen en meestal bevalt het. Want mijn beste vrienden heb ik te danken aan beide Nederlandse radioforums. Het promoten van de buizenradio hobby aan de jeugd vind ik een dankbaar iets want de jeugd heeft de toekomst en zonder nieuwe jonge instroom vergrijst onze boeiende hobby en houdt het een keer op te bestaan....... :)

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 30 jul 2015 09:45 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, aan-pierre

Meer
29 jul 2015 22:11 #53893 door MauriceH
Pierre,
Even nog over je Luidspreker vraag:
Heb je schema al gelezen! en goed dat er 2 aansluitingen zijn per kanaal!
Lees blad 1 schema onder Luidsprekers.
Uiteraard beide 800 Ohm.
Tussen pen 2 en 3 een 800 Ohm en geeft volledige geluid weer.
Tussen pen 1 en 3 een 800 Ohm en geeft enkel de hoge tonen weer.
Op schema zie je ook dat bij pen 1 een condensator zit om het laag te filteren.

Voor hoog (Pen 1 en 3) kun je prima een AD3500A of AD3500AM gebruiken.
Dat geeft een iets meer ruimte beeld.
Let op bij kopen dergelijke luidsprekers dat de ADxxxx A (=800 Ohm ) achter de cijfers staan
AD.... is 5 Ohm
AD...A is 800 Ohm
AD..AM is 800 Ohm en heeft een 2e kleine conus(M) om het hoog nog iets beter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
29 jul 2015 12:00 #53884 door maarten

aan-pierre schreef : Hier mijn eigen radio onderkant. Kun je iets vertellen over eventuele verschillen qua gebruikte onderdelen.
? ...zou me intresseren of dat zo us en of t iets uitmaakt. En of je eerdere reparaties en/of tuningen kan ontdekken. Het serienummer nog om verschil aan productie datum te kunnen relateren. produktie datum te zien zien. Pl 10809

Aan het serienummer kun je de productiedatum niet zien. Er zit op het chassis echter wel een rechthoekig wit stickertje met (als het even meezit) de productieweek erop. Zo niet, dan kun je de week benaderen door van alle datumcodes de hoogst voorkomende te nemen. Dat scheelt meestal niet veel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
29 jul 2015 11:59 #53883 door aan-pierre
@ iedereen .....................Dank aan iedereen die me zo veel info gaven. Jullie hebben me via mijn vragen en kleine radiobuizencursus gegeven. Daar ben ik blij en dankbaar om. Ik ga alles overnieuw lezen om het op zijn plaats te zetten en verwerken als opstap voor verder leren over Oude buizenradios . Vandaag even 'radiostilte' hier van mij om ook mijn koelkast weer te vullen na al die vele pc uren in jullie site. Stond er mee op ging er mee naar bed. Even de stekker eruit en via pm 's opgedane contacten buiswarm houden .
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena