Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?

Meer
10 sep 2015 08:31 #54840 door aan-pierre
@ Cees...........Beste Cees, zou jij er a.u.b. een foto tje bij kunnen doen. (Steker en contra) Ik had die pluggen gisteren in mn hand, maar had problemen met de buitenste ring, waardoor de pinnen niet naar binnen gingen en andere die dan bleven bungelen. Ik zag nog dit (zie link) op het net 3 pole female straight din connector. uk.rs-online.com/web/p/din-connectors/5334825/ maar dan moeten de orginele er uit, en het lijkt wel of die pluggen geklonken zijn aan het frame.

Zal ook Henk zelf vragen om een verloop te maken om alles origineel te houden. Hij staat nu toch al bij hem. Zijn het trouwens geen aansluitingen die je op 2 manieren kan gebruiken? (Draaien plug om of hoog of laag te laten horen) (of speakers solo of met interne speaker samen te laten spelen?)

Door die rare quasi als sleutelgaatjes gevormde openingen, verwacht je helemaal niet dat er een dinplug in zou mogen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 sep 2015 00:15 #54825 door Cees
@ Pierre,
Gewoon deze vraag op M PL zetten en je word op je wenken geholpen.
Zijn dan wel niet die bakelieten breek dingen van Philips, maar de meer
prof metalen stevige pluggen, die er ook in passen.
Zelf heb ik ook de bakelieten chassis delen van de radio zelf vervangen
door die betere poff typen. Voordeel, gaan NOOIT meer stuk en
blijven een goede verbinding geven.
Succes Cees.

Meer
10 sep 2015 00:02 #54824 door aan-pierre
WIE O WIE heeft pluggen voor die idioot vreemde speakeringangen van de B5X43A....Heb er al vele 3 pins muziekwinkel prof pluggen tevergeefs tegenaan gehouden.
www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.b...356scCFUtaFAodyGIMMA

Meer
09 sep 2015 23:41 - 09 sep 2015 23:47 #54823 door aan-pierre
TJA....Dit doet wel recht aan de titel van mijn topic. Stereo afknapper :P ;) Maar verlieft dat ik toch op dit stereo stuntelaartje ben geworden! Het stereo ging bijna per frequentie ...best spannend de ene piano toon links en de toon ernaast weer rechts . Bas links en treble rechts . Heen en weer springende zangers....ik zal het best missen straks....snif...Ik houd van afwijkingen...nou ja ...soms he!

Dit forum beginners radiootje met stereo handicap haalt binnenkort toch maar de 1000 ste bezoeker. WOW ....dat is dan tegen de tijd dat hij weer bij de baas thuis staat ..Aan de radio hangt dan een koker met zilverketting en daarin dit hele topic uitgeprint . tv kijken
Laatst bewerkt 09 sep 2015 23:47 door aan-pierre.

Meer
09 sep 2015 23:13 #54822 door aan-pierre
@ Maarten.......ik heb Henk mogen inschakelen en die gaat het controleren. Radio wordt door hem thans 'bewerkt'. Geduld...wordt aan gewerkt. :thumbsup: Overigens zag ik mijn plano b5x43A vandaag toevallig op het net met 70 er jaren speakerpluggen frame (puntje streepje ) terwijl mijn plano 43A die rare 3 punts luidspreker aansluitingen heeft die weer anders zijn dan die van de Duitse toestellen. Vandaag alles wat nostalgisch was afgelopen om pluggen te krijgen. tevergeefs.

opmerking: offtopic........ 1 vraag beantwoord door Maarten, en je hebt pittige handvatten voor verder speur huiswerk, ok de herfst kan beginnen, géén verveling 's avonds. Leuk je link!! Was even nieuwsgierig naar je naams betekenis gezien je speurtalent en accuratesse. als cadeautje voor je info!. geboorteregister.nrc.nl/zoeken/voornaam/Maarten/

Meer
09 sep 2015 20:18 #54814 door MauriceH
@ Pierre
...Wat ik verwarrend vind. Op fora wordt gesproken over een passieve woofer bij de 467. Wat is dat en heeft de 468die ook? ..

Die 467 hebben een extra Passieve woofer deze is enkel een chassis met luidspreker doek.
Hierdoor wordt het laag wat meer opgehaald en werk uitstekend.
De 468's hebben een dubbele woofer van 4 Ohm in serie staan.
De 468's zijn ook 200W!!
467's zijn 4 Ohm, 50Watt continue, 75W piek
468's zijn 8Ohm, 200W met piek van 450W!!

ER zijn verschillen te horen in die 2 luidsprekers.
De 467's lijken soms iets lager te gaan maar de 468's zijn beduidend sprankelender!.
Laag is soms wat geknepen door de toch wat te krappe kast van 32liter.
HEEL belangrijk is het samenspel met een juiste versterker!! Knoop dat goed in de oren.
Momenteel draai ik op een FA960 -> betere bestaat niet voor deze set.

Als extra heb ik de 463's (2 weg) bij de 468's staan, Wel de boel aangepast naar 8 Ohm.
Eigenlijk moet de optie worden, 468 -1 woofer van 4 Ohm vervangen voor 8 Ohm.
2e lege plek woofer een 8 Ohm met een 8 Ohm 2e tweeter in 1 kast-
Dan een AD1256 woofer er onder om tot het echte laag te komen.
Hierdoor bij juiste muziekstuk met bv contraBass is werkelijk geniaal.
> dat de uitvinding na veel luister proeven.

Gezegd is allemaal een eigen wens van keuzes.
Waar je op moet letten bij tetst is bv de zang partij, hoe verhoud zich dat tot overige.
Dan bv een stuk muziek van bv Joe Cocker eens luisteren naar dat Hammond orgel, die komt dan bv helemaal naar voren-geweldig.
Met name bij Klassiek een piano concert eens echt luisteren naar die Piano, met de extra 2weg wordt dat
een zuiver compleet verhaal.

Enfin,
Veel luisteren, proberen en combineren.

De op internet gevoerde heftige discussies betreffen Bijna! Altijd situaties met niet gelijke
componenten.
Dat is dan ook niet te vergelijken.
Vervolgens 90% weet niet eens hoe het hoort te klinken, zijn zelden in een concertzaal te vinden
of hebben thuis (bij vrienden familie kennissen) niet eens een Piano staan.

Wat bij mij uitstekend klinkt kan bij jouw op jouw versterker beroerd klinken.
Dat is omdat de luidspreker samen met de versterker een eenheid vormen.
Uiteraard daarnaast de kamer acoustiek eigenschappen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Gemaakt door Kunena