Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?

• Henk van t Kruis
  • [Henk van t Kruis]
Meer
09 sep 2015 15:14 #54811 door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic twijvel/hoop spijt? Philips B5X43A FM stereo afknapper?
Radio staat nu op de werkplank,
de plank zit op de werkbank,
en met zijn achterzijde naar mij toe gekeerd,
is al snel geleerd.
Geen stickertje zit verkeerd.

Maar al snel geleerd,
Stereodecoder doet het niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 sep 2015 14:42 - 09 sep 2015 14:45 #54808 door maarten
Veel van de gebruikte kennis over de buizenopdrukken, is terug te vinden in het bijgesloten document van een anonieme collega-verzamelaar. Soms is enige ervaring vereist om het te interpreteren, en het is ook niet helemaal sluitend maar desondanks een fantastische referentie. Diverse versies van dit document slingeren ook rond op het internet, dit is bij mijn weten de recentste.

De kunst van het matchen welke buizen al dan niet origineel voor het toestel zijn, staat er niet in beschreven. Dat past meer in mijn hobby van datumcodes natrekken, opslaan en patronen ontdekken maar is opzich niet zo lastig.

P.S. Heb je mijn vraag nog gezien of jouw chassis toevallig 2 overelkaar geplakte typestickers heeft?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 sep 2015 14:45 door maarten.

Meer
08 sep 2015 20:58 #54771 door aan-pierre
@Maarten...(sorry was even dagen alleen maar verslaafd bezig met de b8X52A en de philips 456boxen)......ik speel je laatste vraag door aan Henk v.t. Kruis dáár staat hij namelijk ter hergeboorte . Evenals de Blaupunkt Riviera 2640, en de zwaar overleden morsdood aangetroffen Grundig 3068 bij een vuilnisbelt. ( heb er een foto video van gemaakt)

Heel erg bedankt voor de buizen research. Ik heb hier mooie reverentie aan.

Meer
08 sep 2015 20:42 - 08 sep 2015 20:44 #54766 door aan-pierre
@Maurice,Dank voor de erkenning dat mn oren nog niet te oud zijn om te horen wat echt goed is tussen de rest van de oude leger des Heilswinkel meuk.. Leuk dat jij ze ook waardeert een opsteker !
VRAAG:....Moet ik echt waarde hechten aan het feit dat in de 468 twee bas eenheden zitten? Bij de 456 is de eenheid daarvoor weer groter. Is er toch een meerwaarde als er 2 kleinere inzitten? Behalve dan de grotere oppervlakte samen ( en ik kan dat niet uitrekenen).....hoevvel meer is dat dan wel....En is dat substantieel?.

Wat ik verwarrend vind. Op fora wordt gesproken over een passieve woofer bij de 467. Wat is dat en heeft de 468die ook?
Laatst bewerkt 08 sep 2015 20:44 door aan-pierre.

Meer
05 sep 2015 01:39 #54643 door MauriceH
Die hele serie Philips luidsprekers zijn ongekend geweldig.
Met name komt dat door de ongeëvenaarde middentoner (Squawker) AD0211/SQ8.
Ook die tweeter AD0163 is met veel zorg ontwikkeld.
Zelf de wat luxere 467 en 468 uit die serie, zalig!
..lucht en heese aanblaas ruis van saxofoons zijn tastbaar..
Precies

EN les 1: Luidsprekers samen met een versterker maken 1 set, is zo belangrijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
05 sep 2015 01:15 #54638 door aan-pierre
Vanaf mobiel...Maarten sorry als ik laat reageer. Ik zie het nu pas en ben heelslaperig. Kijk er morgen naar. Ik geniet zo erg van Henks reviseerwerk dat ik even alleen met mn philips. B8x52A bezig ben al dagen. Via de 22rh456 luidsprekerkasten hoor ik alles nieuw en met de boxen ( rotwoord) 2,5 meter uit elkaar hoor ik het middengebied. Wat een kick. Wie verwacht dat van due lullig uitziende eenheden. Ik zit nu echt bijna voir de linker box en aks ik de balans iets richting rechts draai hoor ik rechts niet harder en links zachter zoal ik al 35 jaar dat effect waarneem...nee ik hoor het geluid v d linker box echt verschuiven en ondanks dat ik pal voor de box zit klinkt het geluid alsof het niet uit de speaker komt maar een meter verderop naar rechts. SENSATIONEEL ! Dit heb ik altihd gewild. En zelfs met mn highend Xanadus niet voormekaar gekregen. Op een Duitse radiosite werden termen als high end eenheden gebruikt en ze waren boos dat iemand t prut vond en hogetonen piepertjes. Inderdaad klinken ze lullig op mijn Graetz fantasia 1318....maar met de 52A..echt super. Vooral de lucht en heese aanblaas ruis van saxofoons zijn tastbaar . lijkt wel 3 d geluid. ......was even nieuwsgierig nu naar pist hier. . ben blij met je mooi uitgewerkte info. Morgen ga ik t bestuderen/ commentarieren. . of topic mihn rw nu, maar de luisterindrukken over de bijpassende boxen van t broertje van de B 5 X 43 a de b8x 52 A wil ik anderen niet onthouden. Zekervoor klassiek ideaal. Aldus sprak Pierre

Gemaakt door Kunena