Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

vraag over Erres KY166

Meer
22 jun 2015 02:29 #53171 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Erres KY166 doet niks

Maar om nou te zeggen het is een lust voor het oog.

Huub,
Daarover zijn de meningen verschillend en denk ik daar heel anders over.
Het is maar net wat je aanspreekt en welk verhaal er soms aanhangt.
Ik vind het wel een mooi toestel.
Dit toestel welke de grootouders van een jeugdvriend van me uit Amsterdam hadden heb ik destijds 48 jaar geleden voor het eerst bij hun gezien en gehoord, zijn moeder welke in het verzet zat heeft daar tijdens de Duitse bezetting regelmatig illegaal naar geluisterd op radio Oranje.
Mijn jeugdvriend heeft hem nog steeds en de radio speelt nog als de beste na al die jaren.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jun 2015 23:01 #53169 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Erres KY166 doet niks
Bedankt voor het meedenken.
De documentatie is even lastig. Als ik op het linkje klik bij de ww.nvhr.nl dan krijg ik een error melding. Ook bij de vanderheem site kan ik het schema niet downloaden maar wel die van de afgeleide modellen.
Morgen ga ik er maar eens aan de slag met wat geluk is het simpel. Met een schakelaar in de achterwand is de speaker aan en uit te zetten maar dit maakt geen verschil, niet eens een tikje of een zacht brommetje.

Jack

Meer
21 jun 2015 22:36 #53168 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Erres KY166 doet niks

Mvg.
Bert
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
21 jun 2015 19:18 #53163 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Erres KY166 doet niks
Heb je wel doc van dat ding? Deze radio's zijn inderdaad simpel opgebouwd. Zoals altijd: van achter naar voren. Dus: begin bij de voeding, dan eindtrap. Waarschijnlijk zit je fout in een van die twee. Als de uitgangstrafo stuk is zal je EBL1 niet blij zijn.

Tjerk, 9ZZ

Meer
21 jun 2015 17:53 #53161 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic vraag over Erres KY166
Die schakelaar aan de achterkant: Schakelt die niet toevallig de luidspreker uit? De draden gaan wel naar de uitgangstransformator.

Verder is het systematisch zoeken van achteren naar voren. Eerst de voedingsspanning controleren, eindtrap meten en testen en daarna verder naar voren.
Zo'n moeilijk toestel lijkt het me niet. Nog iets over het meten aan de eindtrap: Begin met het meten van de spanningen aan de buisvoet. Het kan best dat de uitgangstrafo defect is, dan meet je wel anodestroom als je de meter parallel over de primaire schakelt, maar je meet geen spanning op de anode.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 jun 2015 17:36 #53160 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic vraag over Erres KY166
Bedankt voor de snelle reacties.
De gloeilamp begint redelijk fel te branden maar zakt snel af naar flauw. Er komt geen enkel geluid uit de speaker ook niet bij het aanraken van de pu ingang.
De eigenaar wil de radio werkend terug dus ik mag hem repareren. Hierbij zal ik dit forum op de hoogte houden van mijn vorderingen en eventuele vragen.

Jack Marotick

Gemaakt door Kunena