Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

vraag over Erres KY166

Meer
19 jul 2015 08:47 #53634 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic de EK2 buis Erres KY166
Jack,
Ik denk dat die EK2 last heeft van kathode gloei lek.
Door opwarming gaat gloeidraadje verder hangen en tikt de kathode aan of komt dicht in de buurt daarvan.
Tijdens bedrijf eens tikken tegen glas van die buis kan soms effect versneld weergeven of juist oplossen.

Je zou de test kunnen doen inderdaad met een losse 6Vdc voeding op de gloei te zetten.
Zet je oude werkende EK2 terug en neem andere buisje mee naar volgende beurs als daar weer een buistester
beschikbaar is of zoek iemand in de buurt met een tester.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2015 01:09 #53628 door Cees
Beantwoord door Cees in topic de EK2 buis Erres KY166
Ik soldeer dan aan stift 1 een blank draadje en dat wikkel ik dan om de buis, tussen de voet en
het glas. Als dat niet genoeg is dan maak ik nog een soort van netje van blank montage draad
om de buis. Koper folie er om wil ook wel eens helpen.
Verder lijm ik niets. Het gaat er om dat het GOED contact maakt met de massa.
Kan soms heel erg hardnekkig zijn.
Ook zit er normaal een afscherm bus om deze buis, maar die is er vaak niet meer bij, maar die
zat er origineel niet voor niets. Desnoods dan maar een zelf maken van dun plaatstaal en met het
chassis verbinden.
Gr Cees.

Meer
18 jul 2015 22:46 #53625 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic de EK2 buis Erres KY166
De radio zit weer helemaal in elkaar.
Ik heb alleen nog een probleem met de EK 2 buis. Ik kreeg een tip dat de heftige brom die de radio weergeeft op de plek waar een zender zou moeten zitten zou komen door een onderbroken afscherming. Onder de rode laklaag bevindt zich een geleidende laag die via pootje 1 van de buisvoet aan massa wordt gelegd.
Ik kon geen contact meten dus er was inderdaad wat mis.
Ik heb voorzichtig wat rode lak weg gekrabd en een stukje tinfolie gelijmd met secondelijm. Dat stukje tinfolie kon ik laten connecten met pootje 1
Het viel me ontzetten mee dat het tinfolie contact maakte met de afschermlaag van de buis.
De buis ging weer in het toestel en...
Het toestel kwam op met de fikse brom maar 10 seconde later, de radio was nog aan het opwarmen, hoorde ik een soort klik uit de speaker en de radio speelde bromvrij verder.
Na 10 minuten kwam er plotseling weer een knalharde brom uit de speaker en die ging niet meer uit zichzelf weg. De brom verdwijnt wel met het afstemmen naast de zender of bij het lostrekken van de kap.
Ondertussen bij de brommende radio even gemeten of de afscherming van de buis nog met massa was verbonden, die was nog keurig 0 Ohm.
Afscherming gewoon in orde.
Als ik de buis eruit haal en vervang door de oude buis dan doet de radio het perfect, geen brom. Het moet dus aan de buis liggen.
Ik zou nog 1 ding kunnen proberen. Heb ik ook brom als ik de gloeidraad voorzie van een gelijkspanning?
Om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel zin om dit uit te proberen, ik heb er al genoeg aan gesleuteld.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken en het leveren van suggesties.

Jack Marotick

Meer
07 jul 2015 04:38 #53391 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Nieuw probleem: Erres KY166
Jack

Ik zal het even uitleggen.
Onder de rode verf zit een geleidende laag over glas van de buis.
-kijk goed zie je wat bronskleur door het rood verschijnen, dat is die geleidende laag.
Vervolgens wordt onderaan strak een draadje gewikkeld en dat kun je nog goed zien op de oude EK2.
Pas daarna werd de -isolerende-rode verf er overheen gespoten.
-Heden door ouderdom en loskomen vaak van de voet en door in en uithalen van de buizen
wordt de verbinding verbroken of anders slecht.
Vandaar de oplossing van buis nr 2,
Echter wat jammerlijk mislukt omdat het zo weinig zin heeft.
Of je wikkelt geheel weer in folie(zodat gehele rode verflaag verdwenen is),vervolgens dat draadje en solderen, zoals nu beetje rond dat pennetje vrotten is vragen om ellende.

Soms lukt het je oude buis te herstellen door met mesje heel voorzichtig de rode verf wat weg te krabben, ook van draadje. Hoeft maar klein plekje te zijn, drupje tin er op en 9 van de 10x werkt de zaak weer.
Of heel voorzichtig rode lak rond dat draadje weg krabben en nieuw draadje strak om heen klemmen, drupje soldeer
op bestaandedraadje en zie daar.
Je kunt de verbinding meten Ohms door draadje en met pen beetje prikken door de rode verf heen.
-Oh ja buisvoet ook met drupje lijm weer fixeren anders zo weer kans op slecht contact.

Overigens ben je dus bezig gewoon goede buizen te vervangen.
Het idee is alleen slechte/defcte vervangen.
Bij gebrek aan tester ga je aan de buis meten eerst, de Gelijkspanningsinstelling is een prima indicatie voor de conditie van de buizen.
Heel soms is dat te weinig en kan er toch een extra probleempje met buis zijn.
Dan vervang je 1 voor 1 een buis, geen verschil gaat de originele buis terug op de plek en naar de volgende.
Tot je zeker kunt stellen dat je een defect gevonden hebt.

Meer
07 jul 2015 01:47 #53388 door Cees
Beantwoord door Cees in topic vraag over Erres KY166
@ Jack,Alleen de waarde van de eerste elco telt, zie buizenboek, of site J Hubse.
Google AZ 1 en je weet precies wat deze buis aan kan.
Gr Cees.

Meer
07 jul 2015 01:40 #53387 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuw probleem: Erres KY166
Dan moet de meest linkse EK2 ook maar worden voorzien van een nieuwe afscherming.
Dan zal die het ook wel weer goed gaan doen.
Als de metaal verf geen goede massa maakt dan krijg je piepen en of brommen en kraken.
Het moet dus echt GOED massa maken.
Succes Cees.

Gemaakt door Kunena