Radio's van 1950 tot 1970
vraag over Erres KY166
25 jun 2015 14:50 #53219
door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic vraag over Erres KY166
Ik loop tegen een wat raar probleem aan.
Ik heb 2 weerstanden die verbrand zijn, 1 er van staat gewoon op het schema maar de ander kan ik niet vinden. Ik denk dat die weerstand zowel R29 als R30 is.
Met een vergrootglas kan ik de opdruk nog net ontcijferen
46.4.
of
45.4.
Het is een gewone rode weerstand.
Je zou kunnen denken dat het om een "moderne" notatie gaat, bijvoorbeeld 46 met 4 nullen dus 460K
Maar als het om R29/30 gaat dan zou het moeten zijn iets van 130K
Wie weet het?
Jack
Ik heb 2 weerstanden die verbrand zijn, 1 er van staat gewoon op het schema maar de ander kan ik niet vinden. Ik denk dat die weerstand zowel R29 als R30 is.
Met een vergrootglas kan ik de opdruk nog net ontcijferen
46.4.
of
45.4.
Het is een gewone rode weerstand.
Je zou kunnen denken dat het om een "moderne" notatie gaat, bijvoorbeeld 46 met 4 nullen dus 460K
Maar als het om R29/30 gaat dan zou het moeten zijn iets van 130K
Wie weet het?
Jack
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jun 2015 20:49 #53213
door Marotick
Op de as van de golfbereiken schakelaar zit ook een kabeltje dat een plaatje stuurt zodat te zien is op welke band het toestel staat of dat het op de stand "grammofoon" staat, leuk bedacht in 1938.
Jack
Ja precies. En er zitten nog meer grapjes in, bijvoorbeeld wordt de antenne-ingang gekoppeld aan de stroomdraad zodat het gehele stroomnet als antenne kan dienen. Dit wordt uitgeschakeld als er een stekker in de antennebus gestoken wordt, leuk gevonden.thijs schreef : Hallo Jack,
De luidspreker in de Erres KY-166 is er een van het bekrachtigde type.
De spoel rond de middenpool van de luidspreker wekt een magnetisch veld op en doet tevens dienst als smoorspoel tussen de twee HSP elco's.
Thijs
Op de as van de golfbereiken schakelaar zit ook een kabeltje dat een plaatje stuurt zodat te zien is op welke band het toestel staat of dat het op de stand "grammofoon" staat, leuk bedacht in 1938.
Jack
24 jun 2015 19:28 #53210
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic vraag over Erres KY166
Hallo Jack,
De spoel rond de middenpool van de luidspreker wekt een magnetisch veld op en doet tevens dienst als smoorspoel tussen de twee HSP elco's.
Thijs
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick
24 jun 2015 19:20 #53209
door Marotick
Vandaag was het aardig weer dus de radio op de tafel in de tuin en aan de slag.
Een aantal draden heb ik opnieuw moeten trekken omdat de isolatie aan het afbrokkelen is. Eigenlijk moet alle bedrading vervangen worden maar de draden die binnenin lopen vallen nog wel mee. De bedrading naar de trafo en naar de schaallampjes en naar de ontvangst indicatiebuis waren echt aan vervanging toe.
Als het morgen mooi weer is ga ik er mee verder en dan ga ik wat onderdelen vervangen.
Sowieso zijn er 2 weerstanden aardig zwart en meten zelfs niet meer door en er zitten nog 15 teerknollen in. Deze ga ik niet allemaal vervangen maar wel die mogelijk defecten in de schakeling kunnen veroorzaken.
Zijn er suggesties?
De luidspreker is een apart ding.
Ik denk dat er een magneet ontbreekt en dat er een magnetisch veld wordt gemaakt door een extra spoel die om de kern gewikkeld zit. Die spoel heeft een dubbel functie want die zit in serie met de voeding tussen de 2 afvlakcondensatoren in.
Jack
Een aantal draden heb ik opnieuw moeten trekken omdat de isolatie aan het afbrokkelen is. Eigenlijk moet alle bedrading vervangen worden maar de draden die binnenin lopen vallen nog wel mee. De bedrading naar de trafo en naar de schaallampjes en naar de ontvangst indicatiebuis waren echt aan vervanging toe.
Als het morgen mooi weer is ga ik er mee verder en dan ga ik wat onderdelen vervangen.
Sowieso zijn er 2 weerstanden aardig zwart en meten zelfs niet meer door en er zitten nog 15 teerknollen in. Deze ga ik niet allemaal vervangen maar wel die mogelijk defecten in de schakeling kunnen veroorzaken.
Zijn er suggesties?
De luidspreker is een apart ding.
Ik denk dat er een magneet ontbreekt en dat er een magnetisch veld wordt gemaakt door een extra spoel die om de kern gewikkeld zit. Die spoel heeft een dubbel functie want die zit in serie met de voeding tussen de 2 afvlakcondensatoren in.
Jack
24 jun 2015 00:31 #53205
door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic vraag over Erres KY166
Jack,
Zie je Persoonlijke Mail op dit Forum.
Mvg,
Gidi
Zie je Persoonlijke Mail op dit Forum.
Mvg,
Gidi
22 jun 2015 18:44 - 22 jun 2015 18:46 #53183
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic vraag over Erres KY166
Marorick,
Eerst lawaai uit de versterker, dan pas zorgen maken om de ontvanger.
Die schakelaar achter op nazien dat deze ook kontakt maakt.
Bleek bij mij o.a. het probleem te zijn.
De schakelaar is open en dus kans op erg veel vuil, en na zoveel jaar een keer heen en weer halen levert direct problemen op.
Dan weerstanden R28 nazien, ik had deze defect.
Je gaat staps gewijs te werk.
Eerst de voeding, dat de buizen gloeien is 9 van de 10x het geval immers enkel trafo wikkeling , gebeurt niet zo veel mee.
Bekijk of je op beide elko's spanning hebt.
De elektromagneet van de luidspreker is tevens de smoorspoel.
300V en 275V.
Vervolgens de eindversterker , Anode spanning en stroom meten.
Stroom meten bv Kathode Pen 4 EBL1, als daar ca 13V staat is dat al een begin.
-Opmerking, de beide boven knoppen kloppen niet, kijk de diverse foto's maar eens na.
Is een mooi toestel, prijs is maar relatief.
Heb 2 jaar geleden ook 75,- betaald voor een pracht maar defect toestel.
Na wat uurtjes rommelen speelt het perfect.
In die zeldzame gevallen dat ik voor derden wat repareer vraag ik ook altijd wat zakgeld.
immers mijn tijd en materiaal, tevens kans dat het daags erna op MP wordt aangeboden als perfect spelend,
van mijn tijd en energie.
Reparatie kost geld, zowel je auto, bromfiets als ook een radio, of die nu 2 jaar is of 75 jaar.
Eerst lawaai uit de versterker, dan pas zorgen maken om de ontvanger.
Die schakelaar achter op nazien dat deze ook kontakt maakt.
Bleek bij mij o.a. het probleem te zijn.
De schakelaar is open en dus kans op erg veel vuil, en na zoveel jaar een keer heen en weer halen levert direct problemen op.
Dan weerstanden R28 nazien, ik had deze defect.
Je gaat staps gewijs te werk.
Eerst de voeding, dat de buizen gloeien is 9 van de 10x het geval immers enkel trafo wikkeling , gebeurt niet zo veel mee.
Bekijk of je op beide elko's spanning hebt.
De elektromagneet van de luidspreker is tevens de smoorspoel.
300V en 275V.
Vervolgens de eindversterker , Anode spanning en stroom meten.
Stroom meten bv Kathode Pen 4 EBL1, als daar ca 13V staat is dat al een begin.
-Opmerking, de beide boven knoppen kloppen niet, kijk de diverse foto's maar eens na.
Is een mooi toestel, prijs is maar relatief.
Heb 2 jaar geleden ook 75,- betaald voor een pracht maar defect toestel.
Na wat uurtjes rommelen speelt het perfect.
In die zeldzame gevallen dat ik voor derden wat repareer vraag ik ook altijd wat zakgeld.
immers mijn tijd en materiaal, tevens kans dat het daags erna op MP wordt aangeboden als perfect spelend,
van mijn tijd en energie.
Reparatie kost geld, zowel je auto, bromfiets als ook een radio, of die nu 2 jaar is of 75 jaar.
Laatst bewerkt 22 jun 2015 18:46 door MauriceH.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick