Radio's van 1950 tot 1970
vraag over Erres KY166
06 jul 2015 14:50 - 06 jul 2015 14:53 #53366
door Marotick
De AZ1 zou stuk gegaan kunnen zijn door de zware belasting.
Uit de buis komt zo'n 400 Volt en daarna volgen 2 uf-jes van 2x 47 uf en dat is veel te veel voor de AZ1.
Vanwege de harde brom die ik krijg dacht ik dat ik een flinke wisselspanning had i.p.v. een mooie gelijkspanning dus heb ik mijn AZ1 voetje er in geplaatst waarin 2 diodes in gesoldeerd zitten. De brom bleef, dus de AZ1 kon toch nog heel zijn.
Vanwege de hoge spanning en inschakel belasting besloot ik om in de wisselspanning toevoer naar de AZ1 een weerstandje 2x 3,9K op te nemen (poot 5 en
De uitgang van de AZ1 is nu braaf 300 Volt maar zakt rap in naar 200 als de buizen warm worden. Als die warm zijn heb ik nog steeds een harde brom op de plaats waar een zender zou moeten zitten.
Omdat de radio gisteren het nog gewoon deed moet er recent iets gebeurd zijn. Ergens een sluitinkje, een onderdeel dat het begeven heeft. Na 4 uur zoeken en meten heb ik de buizen maar weer eens omgewisseld met de oude set en ... ja toen deed hij het weer.
Blijkt dat de AK2 buis een fikse brom veroorzaakt.
De buis heeft het wel even gedaan.
Wel heeft iemand ooit bij de originele buis een extra afscherming gemaakt.
Rechts is de originele links de onlangs aangeschafte buis die i.p.v. een gevonden zender
een stevige brom weergeeft.
Kent iemand dit verschijnsel?
Jack
Beantwoord door Marotick in topic Nieuw probleem: Erres KY166
Gelukkig niet.Cees schreef : Dat is dan de tweede. Is het niet verstandig om die er uit te halen, alvorens je de radio uit kast?
Gr Cees.
De AZ1 zou stuk gegaan kunnen zijn door de zware belasting.
Uit de buis komt zo'n 400 Volt en daarna volgen 2 uf-jes van 2x 47 uf en dat is veel te veel voor de AZ1.
Vanwege de harde brom die ik krijg dacht ik dat ik een flinke wisselspanning had i.p.v. een mooie gelijkspanning dus heb ik mijn AZ1 voetje er in geplaatst waarin 2 diodes in gesoldeerd zitten. De brom bleef, dus de AZ1 kon toch nog heel zijn.
Vanwege de hoge spanning en inschakel belasting besloot ik om in de wisselspanning toevoer naar de AZ1 een weerstandje 2x 3,9K op te nemen (poot 5 en
De uitgang van de AZ1 is nu braaf 300 Volt maar zakt rap in naar 200 als de buizen warm worden. Als die warm zijn heb ik nog steeds een harde brom op de plaats waar een zender zou moeten zitten.
Omdat de radio gisteren het nog gewoon deed moet er recent iets gebeurd zijn. Ergens een sluitinkje, een onderdeel dat het begeven heeft. Na 4 uur zoeken en meten heb ik de buizen maar weer eens omgewisseld met de oude set en ... ja toen deed hij het weer.
Blijkt dat de AK2 buis een fikse brom veroorzaakt.
De buis heeft het wel even gedaan.
Wel heeft iemand ooit bij de originele buis een extra afscherming gemaakt.
Rechts is de originele links de onlangs aangeschafte buis die i.p.v. een gevonden zender
een stevige brom weergeeft.
Kent iemand dit verschijnsel?
Jack
Laatst bewerkt 06 jul 2015 14:53 door Marotick.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jul 2015 23:09 #53355
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuw probleem: Erres KY166
Dat is dan de tweede. Is het niet verstandig om die er uit te halen, alvorens je de radio uit kast?
Gr Cees.
Gr Cees.
05 jul 2015 20:56 #53351
door Marotick
Ik denk dat ik de AZ1 omzeep heb geholpen.
Morgen ga ik dat uitzoeken.
Jack
Morgen ga ik dat uitzoeken.
Jack
05 jul 2015 15:31 - 05 jul 2015 15:33 #53344
door Marotick
Tja een nieuw probleem.
De nieuwe buizen zijn gearriveerd en die heb ik geplaatst. De radio speelt harder dan voorheen en de spanningen zijn beter.
Het schaalglas schoongemaakt en met knippen en plakken een nieuw vertrooi scherm gemaakt voor achter de schaalverlichting, prachtig allemaal.
De radio ingebouwd en hij doet het goed, niets meer aan doen.
Helaas bleef de schaalaanwijzer achter het papieren verstrooischerm hangen dus de radio moest weer uitgebouwd worden en bij het terugzetten moet er iets gebeurd zijn.
De radio geeft nu alleen een harde brom op de plek waar een zender zit. Ga ik verstemmen dan verdwijnt de brom. De pick-up aansluiting bromt wat en als ik daar signaal invoer is er niets hoorbaar.
Op de plek van een zender is dus brom hoorbaar en ergens ver weg hoor ik iets van de modulatie.
Iemand een idee? Wat is dit nu weer?
Jack
De nieuwe buizen zijn gearriveerd en die heb ik geplaatst. De radio speelt harder dan voorheen en de spanningen zijn beter.
Het schaalglas schoongemaakt en met knippen en plakken een nieuw vertrooi scherm gemaakt voor achter de schaalverlichting, prachtig allemaal.
De radio ingebouwd en hij doet het goed, niets meer aan doen.
Helaas bleef de schaalaanwijzer achter het papieren verstrooischerm hangen dus de radio moest weer uitgebouwd worden en bij het terugzetten moet er iets gebeurd zijn.
De radio geeft nu alleen een harde brom op de plek waar een zender zit. Ga ik verstemmen dan verdwijnt de brom. De pick-up aansluiting bromt wat en als ik daar signaal invoer is er niets hoorbaar.
Op de plek van een zender is dus brom hoorbaar en ergens ver weg hoor ik iets van de modulatie.
Iemand een idee? Wat is dit nu weer?
Jack
Laatst bewerkt 05 jul 2015 15:33 door Marotick.
04 jul 2015 02:42 #53321
door Cees
Beantwoord door Cees in topic vraag over Erres KY166
De Hi Enders zijn er gek op, maar die radio speelt op een gewone AZ1 ook goed.
Alleen voor wie voor de originaliteit gaat...
Gr Cees.
Alleen voor wie voor de originaliteit gaat...
Gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick
03 jul 2015 09:26 - 03 jul 2015 09:28 #53309
door Huub
Beantwoord door Huub in topic vraag over Erres KY166
Zo,n Gaas pit dat is louter nostalcie pak gewoon een lateren
AZ 1.dan ben je weer klaar ... Ja ik bergrijp ook wel het is het oude smoeltje
Maar maak daar geen probleem van .
Huub
AZ 1.dan ben je weer klaar ... Ja ik bergrijp ook wel het is het oude smoeltje
Maar maak daar geen probleem van .
Huub
Laatst bewerkt 03 jul 2015 09:28 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick