Radio's van 1950 tot 1970
Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
25 dec 2014 02:26 #49155
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Ik heb het schema niet bij de hand, maar meet de R eens door die aan het triode deel van de ECH zit.
Het oscillator deel.
Is meestal ca 33Kohm.
Succes, Cees.
Het oscillator deel.
Is meestal ca 33Kohm.
Succes, Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2014 21:19 - 24 dec 2014 21:23 #49154
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Zie je niet een slegte condensator over
Het hooft Dat is bij de blauw punkts
nog wel eens het geval nog mischien
Toch nog een spanings val door een weerstand .
Doe eens een sinjaaltje op de keuze MG schakelaar
Mischien is daar een defekt
Huub
Het hooft Dat is bij de blauw punkts
nog wel eens het geval nog mischien
Toch nog een spanings val door een weerstand .
Doe eens een sinjaaltje op de keuze MG schakelaar
Mischien is daar een defekt
Huub
Laatst bewerkt 24 dec 2014 21:23 door Huub.
24 dec 2014 19:30 #49153
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Kan je ook meten? Pagina 1 heeft een aantal meetwaarden voor "Schwingstrom" (meet over W717) en pagina 2 een aantal waarden met inprikpunten voor een meetzender. Zonder zo'n ding kom je ook niet zo ver. Vind het wel raar dat alle AM bereiken weinig zin hebben. Enne, als je varco kraakt zou ik toch eens wat meer aandacht aan C711 schenken. Kijk anders ook eens of je de LO met een andere radio kan horen. Bij 600 kHz moet je die dan op 1055 kHz kunnen horen.
Tjerk, 9ZZ
24 dec 2014 14:07 #49147
door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Hallo Leonardo
Aan welke componenten moet ik dan denken? De weerstand aan het eerste rooster is in ieder geval goed, evenals de 2k weerstand aan anode pin 6 Condensator 727 is preventief vervangen. C725 lijkt mij oke want die laat ook het Fm signaal door als ik dat goed begrijp? De weerstanden aan anode pin 8 zijn goed. En de weerstanden vanaf pin 2 naar pin 6 van de EABC80 zijn ook allemaal goed. En de 50K weerstand aan pin 9 ook.
Aan welke componenten moet ik dan denken? De weerstand aan het eerste rooster is in ieder geval goed, evenals de 2k weerstand aan anode pin 6 Condensator 727 is preventief vervangen. C725 lijkt mij oke want die laat ook het Fm signaal door als ik dat goed begrijp? De weerstanden aan anode pin 8 zijn goed. En de weerstanden vanaf pin 2 naar pin 6 van de EABC80 zijn ook allemaal goed. En de 50K weerstand aan pin 9 ook.
24 dec 2014 12:38 #49145
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Het valt me iedere keer weer op dat zowel door de berichten op de forums maar ook zeker door eigen ervaringen dat de Blaupunkt serie van zo rond 1956-'60 steeds weer ditzelfde probleem heeft.
Ik heb het over de typen Granada, Riviera, Arizona, Sultan en wat er nog aan fraaie namen bedacht is. Allemaal min of meer hetzelfde type radio.
Steeds weer dat de Korte, Midden en Lange golf het niet of nauwelijks nog doen terwijl bij de FM er nauwelijks problemen zijn.
Bij andere merken ervaar ik juist het tegenover gestelde maar dan wel in mindere mate.
Het reinigen van de schakelcontacten is nooit weg maar dat is zelden het probleem bij deze toestellen. Ook de buis ECH81 zelf is vaak niet de boosdoener. Je zal toch echt inwendig rondom deze buis moeten gaan zoeken.
succes!
Leonardo
Ik heb het over de typen Granada, Riviera, Arizona, Sultan en wat er nog aan fraaie namen bedacht is. Allemaal min of meer hetzelfde type radio.
Steeds weer dat de Korte, Midden en Lange golf het niet of nauwelijks nog doen terwijl bij de FM er nauwelijks problemen zijn.
Bij andere merken ervaar ik juist het tegenover gestelde maar dan wel in mindere mate.
Het reinigen van de schakelcontacten is nooit weg maar dat is zelden het probleem bij deze toestellen. Ook de buis ECH81 zelf is vaak niet de boosdoener. Je zal toch echt inwendig rondom deze buis moeten gaan zoeken.
succes!
Leonardo
24 dec 2014 11:06 #49143
door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Hallo Cees
Misschien was het handig van mij om de stappen die ik al genomen had ook te vermelden. Ik heb de golfbereikschakelaar al helemaal gereinigd, en ook de variabele condensator is vrij van stof en sluiting.
Ik heb nog één ECH81 liggen maar helaas is de werking onbekend. Desondanks toch even geprobeerd, en het lijkt erop dat de onvangst alleen maar gelijk blijft of nog iets slechter wordt. Om de ECH81 uit te sluiten zou ik deze eerst moeten aanschaffen.
Misschien was het handig van mij om de stappen die ik al genomen had ook te vermelden. Ik heb de golfbereikschakelaar al helemaal gereinigd, en ook de variabele condensator is vrij van stof en sluiting.
Ik heb nog één ECH81 liggen maar helaas is de werking onbekend. Desondanks toch even geprobeerd, en het lijkt erop dat de onvangst alleen maar gelijk blijft of nog iets slechter wordt. Om de ECH81 uit te sluiten zou ik deze eerst moeten aanschaffen.