Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.

Meer
27 dec 2014 13:24 #49231 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Hm. Ik weet nu even niet wat meneer Blauwe Punt met Schwingstrom bedoelt. Die 100 V/3.8 mA die je meet komen redelijk overeen met de waarden die bovenin het schema bij de aansluitingen van de ECH81 staan. Die buis is duidelijk een beetje duf maar niet extreem en moet bruikbare resultaten geven. Overige forumleden?

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 dec 2014 10:53 #49226 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Hoi PE9ZZ

Vanochtend even opnieuw een meting gedaan en de anode spanningen bedragen

Kw 100v
Mw 110v
Lw 116v

De Dc stromen gemeten in serie met weerstand W717 bedragen voor

Kw 3.90Ma
Mw 3.76Ma
Lw 3.74Ma

Meer
26 dec 2014 16:04 #49200 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst

Sultan schreef : Schwingstrom is dus de oscillerende stroom, ik heb mijn amperemeter in serie met de 30k weerstand aangesloten en een meting voor AC ampere's gedaan. Helaas meet ik helemaal niets.

Neenee, dat is niet zo. Dit is de stroom die de triode van de ECH81 trekt als gevolg van z'n oscillaties. Er wordt nooit een AC stroom gemeten in een radio, laat staan een op 1 MHz. Meet nu gewoon de anodespanning van die triode. Die moet iets van 70-100 V zijn. De Schwingstrom meet je door een DC stroommeting te doen door W717. Haal dan vooral de "koude" kant los.

Tjerk, 9ZZ

Meer
26 dec 2014 11:11 #49186 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.

Sultan schreef : Hoi Cees alle weerstanden rond het triode zijn goed!

PE9ZZ

Voor het meten heb ik alleen een multimeter tot mijn beschikking. Ik ga er vanuit dat ik de Dc spanning over de weerstand moet meten,om zo de stroom uit te kunnen rekenen?
Ik heb de test met een ander radiotje uitgevoerd (beide in Mw stand) maar dat is mij niet helemaal duidelijk omdat mijn schaal in meters is. Ik heb de Blaupunkt op 500 meter gezet, en als ik hem dan een klein beetje vertsel hoor ik op het tweede toestel een fluittoon ongeveer tussen 250/300 meter. klopt dit?

Schwingstrom is dus de oscillerende stroom, ik heb mijn amperemeter in serie met de 30k weerstand aangesloten en een meting voor AC ampere's gedaan. Helaas meet ik helemaal niets.

Meer
25 dec 2014 12:45 #49164 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Je kan ook de weerstanden aan een kant los
Knippen en de weerstand opmeten .
Huub

Meer
25 dec 2014 11:11 #49159 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Hoi Cees alle weerstanden rond het triode zijn goed!

PE9ZZ

Voor het meten heb ik alleen een multimeter tot mijn beschikking. Ik ga er vanuit dat ik de Dc spanning over de weerstand moet meten,om zo de stroom uit te kunnen rekenen?
Ik heb de test met een ander radiotje uitgevoerd (beide in Mw stand) maar dat is mij niet helemaal duidelijk omdat mijn schaal in meters is. Ik heb de Blaupunkt op 500 meter gezet, en als ik hem dan een klein beetje vertsel hoor ik op het tweede toestel een fluittoon ongeveer tussen 250/300 meter. klopt dit?

Gemaakt door Kunena