Radio's van 1950 tot 1970
Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
30 dec 2014 17:55 #49316
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Zonder te weten of een (MF)filter echt defect is, zou ik er met mijn vingers van afblijven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 dec 2014 17:51 #49315
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Kun je ook horen welke zender het is? Als het bv radio 5 is, dan kun je nagaan op de afstemschaal of hij op de goede plaats zit. Is dat niet het geval dan kan het een afregelfout zijn van de antenne- en/of oscillator-kringen zijn.
30 dec 2014 17:42 #49314
door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Hallo Jan
Ik heb de contacten nog nagekeken maar hier mankeert niets aan. Eén ding vind ik wel apart en misschien had ik dat al eerder moeten vermelden. Bij het draaien aan de varco (in dit geval vanuit de stand waarin de platen helemaal inelkaar zitten) pik ik vrij snel heel zachtjes een zender op Mw, let wel met het volume vol open. Draai ik iets verder wordt het rustig en ongeveer halverwege pik wel een brom op, maar deze komt dan wel heel hard uit de luidspreker
Ik heb de contacten nog nagekeken maar hier mankeert niets aan. Eén ding vind ik wel apart en misschien had ik dat al eerder moeten vermelden. Bij het draaien aan de varco (in dit geval vanuit de stand waarin de platen helemaal inelkaar zitten) pik ik vrij snel heel zachtjes een zender op Mw, let wel met het volume vol open. Draai ik iets verder wordt het rustig en ongeveer halverwege pik wel een brom op, maar deze komt dan wel heel hard uit de luidspreker
30 dec 2014 17:37 #49313
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Volgens je link was de zwarte prut de oorzaak van het probleem. Gewoon NP0 keramieke C's ervoor in de plaats (van 150 en 270 pF, 250 pF is geen E12 waarde) en de kernen heel voorzichtig opnieuw afregelen. Ik verwacht dat alleen al met het vervangen van C734, 736, 745 en 750 de ontvangst stukken beter zal worden. Dus nog voordat je aan de kerntjes gaat zwengelen.
Tjerk, 9ZZ
30 dec 2014 16:54 #49312
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Rik geeft aan dat hij ondanks matige ontvangst van twee zenders toch veel geruis hoort. Dat kan alleen als de ECH81 en EF89 nog voldoende versterken. Dus lijkt me de afregeling van de AM-MF wel in orde. Blijven toch de ingangskringen over of een matige werking van de oscillator.
Een meetzender geeft uitsluitsel waar het misgaat in de schakeling. Let ook eens op de AM-FM omschakeling in het rooster van de EF89 (punt 2). Ook zit er een schakelcontact tussen het rooster van de oscillatortriode van de ECH81. Dit rooster wordt kortgesloten naar aarde bij FM-ontvangst. Mogelijk is er overgangsweerstand in de stand AM.
Groet, Jan
Een meetzender geeft uitsluitsel waar het misgaat in de schakeling. Let ook eens op de AM-FM omschakeling in het rooster van de EF89 (punt 2). Ook zit er een schakelcontact tussen het rooster van de oscillatortriode van de ECH81. Dit rooster wordt kortgesloten naar aarde bij FM-ontvangst. Mogelijk is er overgangsweerstand in de stand AM.
Groet, Jan
30 dec 2014 16:52 #49311
door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst