Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.

Meer
29 dec 2014 00:48 #49266 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Nog een simpele manier om zonder meet apparatuur iets meer te weten te komen is, om voorbij het
antenne spoelen gedeelte een lange draad als antenne aan te sluiten op het rooster van de
Hepthode van de ECH81 buis. Dan moeten er als dat gedeelte en het MF en Detectie goed werken
meerdere MG zenders te horen zijn. Je slaat dan n.l de antenne kringen over.
Als de ontvangst dan beter is dan weet je dat je het in de antenne HF kringen moet zoeken.
En zoals Henk K al aangeeft de schakelaars nogmaals goed reinigen en controleren of ze wel goed
verbinding maken. Kan heel hardnekkig vervuilt zijn. Alcohol, poetsen en veel pianospelen.
Succes Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
28 dec 2014 21:41 #49265 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Als ik alles zo lees, lijkt het erop dat het antenne signaal van de MG niet op de ECH81 aan komt, Dus toch nog maar eens de contacten controleren en meten of ze ook werkelijk contact maken en ook verbreken. Ook de spoeltjes e.d. doormeten.

Er ontstaat nu wel wat behoefte aan een meetzender om het signaal te kunnen volgen. Of een scoop om te bekijken of er signaal op de juiste plekken is. Een HF signaaltracer is ook nog een optie.

Meer
28 dec 2014 18:30 #49260 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst

PE9ZZ schreef : Ik kom precies één keer zo'n meting tegen (op het infameuze rm.org). Als je de NRS wilt meten moet je dus 50k*0.2mA=10V negatief meten op het rooster van de triode. Via inderdaad iets hoogohmigs. Maar gezien de DC waarden zal dit wel in orde zijn. Ik denk eerder dat het midfrequent ergens niet meewerkt op 455 kHz.

Allereerst fijn dat jullie mij willen helpen!

Ik heb net de rooster spanning gemeten met een 220K weerstand aan de meetpen en dat kwam uit op -4,4 Vdc
De test met een tweede radiotje als volgt de Blaupunkt op 500m en het kleine radiotje op +/- 280m(helaas geen hele duidelijke schaal) dan hoor ik een duidelijke fluitoon die je kunt laten varieren door de Blaupunkt een klein beetje te verstellen

Meer
27 dec 2014 20:55 #49247 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Er gebeuren dus twee dingen;1e De rooster wissel spanning komt als een veel grotere spanning op de
anode.
2e Tevens ontstaat door dat de kathode en het rooster een diode vormen een gelijkrichting en word
daardoor het rooster negatief geladen.
Cees.

Meer
27 dec 2014 19:19 - 27 dec 2014 19:21 #49246 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst

Sultan schreef : Gaat het dan dit maal om een negatieve wisselspanning op het rooster?

Een wisselspanning kan helemaal niet negatief zijn! Door de oscillatie wordt het rooster uit zichzelf negatief, en die spanning moet je meten. Eigenlijk meet je de stroom (de Schwingstrom dus) die gaat vloeien doordat de wisselspanning op het rooster wordt gelijkgericht.

Maar goed. Heb je die proef met de tweede radio als hierboven beschreven al uitgevoerd? Die is eigenlijk belangrijker. En makkelijker te doen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 27 dec 2014 19:21 door PE9ZZ.

Meer
27 dec 2014 18:11 - 27 dec 2014 18:13 #49245 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Een wissel STROOM is een in waarde wisselende STROOM. Is dus niet neg of pos.
Een wissel SPANNING gaat zowel pos als neg.
Tussen het rooster en de kathode ontstaat een kleine wissel Spanning.
Op de anode van het triode deel krijg je dus een wissel Spanning die veel hoger is.
Meten op die anode met een multimeter in het wisselspanning bereik kan de gelijkrichter van je
meter vernielen. Moet je dus een ver zwakker mee in serie zetten.
Met b.h.v een scoop kun je veel meer te weten komen.
Je ziet dan ook bij benadering de oscillator frequentie en in het MF gedeelte kun je de MF
frequentie zien. Je kunt er mee meten tot achter de Detector (LF) en je ziet dan al heel gauw WAAR
precies het fout gaat. Maar ook met meer eenvoudige middelen moet je kunnen vinden waar het fout gaat.
Succes Cees.
Laatst bewerkt 27 dec 2014 18:13 door Cees.

Gemaakt door Kunena