Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.

Meer
30 dec 2014 16:20 #49309 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Klinkt plausibel. Houd er wel rekening mee dat als je capaciteiten in IF bussen vervangt de midfrequent opnieuw moet worden afgeregeld. Maar dit kan vrij goed op het gehoor, 't is alleen een langdurige klus.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2014 15:44 #49308 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst
Ik weet het ook niet, via google vond ik wel het volgende. Een artikel over de condensatoren in de MF trafo's, nou is dit zomaar een gok en ik heb geen enkel idee in hoevere dit invloed heeft op het signaal. Maar het is dus zo dat deze condensators kapot gaan door hun leeftijd, dus ik heb van mijn donorchassis een MF trafo voorzichtig open gemaakt en wat blijkt. De geleidende laag op deze plaatjes is behoorlijk vergaan.

Zou dit een eventuele oorzaak kunnen zijn?

De link waarin het verslag staat.
www.ppinyot.com/blaupunkt/Blaupnkt.htm

Meer
30 dec 2014 15:20 - 30 dec 2014 15:21 #49307 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 AM ontvangst

Sultan schreef : Gekraak was misschien geen goede omschrijving. Maar wat ik ontvang is veel ruis en hooguit één a twee zenders op de Mw. wat de varco betreft, hij is schoon en maakt geen sluiting.

Ben nu toch wel een beetje de weg kwijt. Oscillator lijkt goed, FM is goed dus de buizen werken. Kan alleen nog verzinnen dat een midfrequent trafo kortsluiting heeft waardoor de FM wel werkt maar de AM niet. Meetzender!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 dec 2014 15:21 door PE9ZZ.

Meer
30 dec 2014 13:28 - 30 dec 2014 13:30 #49306 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Buig eens voorzichtig met de pennen van de spoel bussen
Mischien is er een losgebroken van binnen of beweeg de bussen wat
En dat singjaal van je nu zacht krijgt likt op de gebroken afstand over
Van daar het zacht is mischien een bus er af nemen en open schuiven
Ik het dat wel met een philips MF tarvo gehad inwendig los gebroken
ook met een telefunken Jubilate .
Huub
Laatst bewerkt 30 dec 2014 13:30 door Huub.

Meer
30 dec 2014 10:11 #49302 door Sultan
Beantwoord door Sultan in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
@PE9ZZ

Op de anode pin 6 van de ECH81 meet ik 241V en over weerstand W704 10V.

@Jan Bus

Ik heb de vorige keer de test blijkbaar met te laag volume uigevoerd. Nu met het volume vol open hoor ik dezelfde zender wel op het rooster(pin2) als via de normale antenne ingang.

@Hkruis

Gekraak was misschien geen goede omschrijving. Maar wat ik ontvang is veel ruis en hooguit één a twee zenders op de Mw. wat de varco betreft, hij is schoon en maakt geen sluiting.

@Cees

De Hepthode heeft zijn anodespanning. De anode van de MF buis heeft ook spanning al is deze behoorlijk hoger als die op het schema namelijk 262V ipv 235V. G2 klopt wel met 73V. Tijdens het meten op de andode komt er wel een vreselijk geluid uit de speaker kan dit kloppen?

Dan heb ik de proef met de lange draad en de condensator gedaan. Dat geeft dezelfde resultaten een vage zender alleen hoorbaar met het volume vol open.

Meer
30 dec 2014 05:37 #49301 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Sultan 2320 Am ontvangst.
Je kan ook een ad hoc meetzender maken met een 40106 ofzo. RC oscillator van 1 kHz. De blokgolf bevat genoeg harmonischen om succesvol te injecteren op 455 kHz of middengolf. Doorpiepen deden ze al ver voor de oorlog.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena