Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
10 mrt 2014 22:16 - 10 mrt 2014 22:18 #41765 door Cees
Huub,
Wat dat betreft, zijn de recorders met micro switsch schakelaar afslag wel in het voordeel.
Als de band breekt, stopt de recorder en je hebt geen afslag strookje op de band nodig.
Toch had ik daarmee ook een keer de pech dat bij een Sony 377 de snaar voor de rechter haspel
brak tijdens het spelen. Niets van gemerkt... Na het afspelen van de band lag er een 540 meter
lange "band salade" naast de rechterkant van de recorder op de grond...
In zo'n geval zou je wensen dat er twee voelers, links en rechts met micro switsch in zouden
zitten.
Afslag strookjes worden soms vuil en laten soms los en dan kan het gebeuren dat zo'n strookje
opgerold om de capstan as zit gedraaid.
Ik ben trouwens benieuwd hoe het met de Grundig recorder gaat, wat betreft het wegvallen
van het geluid.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 10 mrt 2014 22:18 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 mrt 2014 08:26 - 10 mrt 2014 08:55 #41743 door Huub
Luitsprekers niet .CEES
maar mischien electrostaten siissers
HT conusen hang ik eerst op de WC
Die kan men eerst gebruiken
maar het is allemaal OP .
Maar ik ga ook op philips af
Gezien dat de duurderen radio,s altijd
met basse EN hogentonen luitsprekers zijn uitgerust
Gezien ook alomede dat het midde gebied van
een volconus zonder HT kelk veel beter is en niet belemmert word
Dus IK BEN vanzelf sprekent duurder Bezig .

Nog even dit ik heb het over mijn TK 41 grundig recorder
Deze heeft geen afslag contakt pen maar
een band geleider met opgedeelde brons ringen dus
Daar tussen gaat het vonken en geeft zwarte inbrand plekken
dat de band opkrast . En dat is geen voordeel
Er zijn legio recorders die het ook beter hebben voor de band eind stop
BVB met een band voeler hevel aan een schakelaar en zoo nog meer van
Dat soort aan stoppers hevels . Dat is gewoon beter
BVB tandberg sony Uher ga zoo maar door .
Huub
Laatst bewerkt 10 mrt 2014 08:55 door Huub.

Meer
09 mrt 2014 23:28 #41737 door Cees
Ja Huub,
Dat word dan een kliko vol met sissende hoge tonen conussen en tweeters.
Vr gr Cees.
P.S: Heeft iemand nog tweeters nodig, ga dan morgen even snuffelen in de kliko bij Huub.

Meer
09 mrt 2014 23:15 - 09 mrt 2014 23:26 #41736 door Bert V.
@ Peter
Aan de opname/weergavekop kan het niet liggen, het is een 4-sporenrecorder, en Hans heeft heel terecht opgemerkt dat dan één van de spoeltjes in de kop zou moeten onderbreken, maar bij beide sporen treedt hetzelfde probleem op.

Hans, wat Peter al aangaf is natuurlijk ook te proberen: sluit de recorder met uitgeschakelde luidspreker (schuifschakelaartje aan de achterkant, deze kan ook de veroorzaker zijn) met een "DIN'-snoertje aan op een versterker,mocht het probleem zich in dat geval niet voordoen, dan is het voorversterker-gedeelte in orde, en moet het in de eindtrap gezocht worden; mocht het probleem zich bij deze test nog steeds voordoen, dan is een of meerdere koppel C's wellicht de boosdoener (C1-2-4-5-9); C17 is de koppel"C" naar de eindtrap.

In de opname/weergave-schakelaar bevinden zich geen onverhoeds wegspringende veertjes e.d.; de aluminium afscherming weg nemen (lipjes van deze op de print even rechtbuigen en enkele lossolderen) en de schakelstrip kan zo eenvoudig uitgeschoven worden; je gaf echter al aan dat inspuiten en heen en weerschuiven geen verbetering gaf, dus deze schakelaar verdenk ik eigenlijk nu niet meer.

(De eerder aangegeven mogelijke veroorzakers zoals printbreuken, solderingen e.d. ook nog controleren)

Bert
Laatst bewerkt 09 mrt 2014 23:26 door Bert V..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
09 mrt 2014 21:31 #41733 door Huub
Nee hoor peter geen pennetjes weg maar van de bandgelijder
Ik heb alleen het draadje losgeknipt meer niet
Ik heb de spullen ook voor het gemak de rest
Maakt mij niks uit . Toch goed dat jij dat zegt van allen soorten
onderdelen .Ja ik struikel gewoon dus in de kliko er mee. ;)
Huub

Meer
09 mrt 2014 21:19 #41731 door peter1952
Die vonkendover is echt niet nodig hoor. Ik heb zelf een TK14 en nog enkele oude Grundigs, maar die geven geen van allen problemen.

Volgens mij moet de werkplaats van Huub vol liggen met uitgeknipte hogetonenconussen, elektrostatische luidsprekers en andere sissers en pennetjes van de automatische afslag :) .
Eventueel zou je een blusdiode over de spoel kunnen zetten (als deze tenminste op gelijkstroom werkt). Dat is een probaat middel tegen schakelklikken. Wel in sper zetten! Een 1N4007 o.i.d. is daar prima voor.

Wat dat wegvallen betreft: Ik heb het zelf eens gehad bij verschillende jukebox versterkers: Het geluid viel weg en als je dan even de versterker liet schrikken door bijvoorbeeld de ingangsplug even los te nemen, dan werkte de versterker weer.
Deze versterkers waren gereviseerd met condensatoren die niet deugdelijk bleken te zijn (ze waren gemerkt met de letters db). Na vervanging door betere was dat probleem voorbij.
Misschien is dat hier ook het geval. Of een buis die problemen geeft. Of misschien gewoon omdat de opname/weergave schakelaar vuil is. Probeer eens iets aan de opnameknop te morrelen bij weergave. Je kunt hem wel niet indrukken, maar een beetje bewegen lukt wel. Het geluid mag dan niet wegvallen.
En zoals eerder gezegd, probeer eens of de uitgang voor de radio wel goed werkt. Dan kun je een aantal trappen overslaan.

Zo'n afslag pennetje is simpel te maken: Je neemt een lang M3 boutje waarvan alleen het uiteinde schroefdraad heeft. Die zet je in het gaatje vast m.b.v. twee moertjes, een isolatiebusje dat gebruikt wordt om vermogenstransistors op een koelplaat te monteren en een isolatieringetje. De kop zaag je eerst af. Onder het moertje dat aan de bovenkant zit zet je een soldeerlip, waar je het draadje aan soldeert. Je hebt nu een prachtige bandgeleider die ongeveer net zo dik is als het origineel.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena