Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
13 mrt 2014 10:03 - 13 mrt 2014 10:28 #41831 door Johannes
Als er een forumrubriek "Beredeneer de Storing" zou bestaan, dan zou Cees in het geval van het vervormde
geluid bij max. volume de eer verdienen. Na het vervangen van ontkoppelelco C20 van de kathode van de eindbuis was het vervormings probleem verholpen en speelt de recorder ook op maximum volume.
Niet dat zoiets aangenaam klinkt, maar zo weet ik zeker dat er niks aan de versterker mankeert.
Dat zo'n simpele elco van 50 uF / 15 volt zoveel vervorming veroorzaakt......hoewel het merk WIMA........

Helaas had ik geen elco van 50 uF in voorraad en heb ik er tijdelijk een van 100 uF in gezet en zal ik vandaag een bestelling plaatsen bij Jukebox Revival voor de juiste elco en dan tevens de eerder door Peter genoemde elco's vervangen.

En uiteraard gaat mijn dank uit naar de overige hulpvaardige forummers, met name Bert V, voormalig medewerker van de Technische Dienst bij Grundig. Bert, het is inderdaad niet helemaal duidelijk wat het wegvallen van het geluid heeft veroorzaakt; alle schakelaars zijn nagekeken en schoongemaakt en misschien lag het dan toch aan een van de vervangen koppel-condensators.

Als de recorder het komende weekend weer helemaal klaar is volgt nog een uitgebreide lange-duurtest om te
controleren of alles goed blijft en wil ik nog een kabeltje maken om van een moderne radio te kunnen opnemen. De banden die er nu bij zitten, zijn tenslotte 50 jaar geleden opgenomen en zijn vast niet meer optimaal.....

Nogmaals dank en groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 mrt 2014 10:28 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mrt 2014 07:25 #41830 door peter1952
Controleer eens de ontkoppelelco's in de voedingsspanning, i.h.b. die de voortrappen ontkoppelen. Als die slecht zijn, krijg je terugwerking via de voeding. Dat effect wordt sterker als je het volume opdraait, immers dan wordt de totale versterking vergroot.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
12 mrt 2014 23:18 - 12 mrt 2014 23:26 #41828 door Huub
Bert schakelaars zijn toch vaak de boosdoeners daar van
bij terug komen van de opnamenschakelaar gebeurt het ook nog wel
die zal ook weer naar weergaven schakelen dan gebeurt het ook
meestal . En zoo als meerderen zeggen die Comby buizen ecl.s
beter zijn dan ook wel de grundigs met EL 95 .
Mijn TK 41 heeft ELL 80 tezamen in Ball de versteker is 7.Watt
Ik heb de buis nooit hoeven te vervangen en speelt toch nog wel zoo af en toe
heb zoo.n 140 banden met muziek dus de tk41 heeft
een goede toon regeling . speelt ook heel goed vooral op een losse spieker kast
Huub
Laatst bewerkt 12 mrt 2014 23:26 door Huub.

Meer
12 mrt 2014 23:13 - 12 mrt 2014 23:26 #41827 door Bert V.
Je gaat lekker zo, Hans; deze "renovatie" loopt nu zo'n beetje op zijn eind.

Alleen jammer dat je nu niet een duidelijke oorzaak hebt kunnen vinden wat betreft dat wegvallen van het geluid !

De opname/weergave-schakelaar zou het geweest kunnen zijn, maar deze is toch enigszins "zelfreinigend", in tegenstelling tot de TK41 van Huub, waarin hoofdzakelijk omschakel(druk)contacten toegepast worden, en die vervuilen/oxideren toch heel wat sneller; bij de andere types in de 40-serie worden weer gewoon schuifschakelaars toegepast bij omschakeling opname/weergave.

Succes met de laatste probleempjes !

Bert
Laatst bewerkt 12 mrt 2014 23:26 door Bert V..

Meer
12 mrt 2014 22:20 #41823 door Cees
Het zou zo maar die ECL86 kunnen zijn. Word vaak erg heet.
De ontkoppel elco van de kathode kan ook slecht zijn, waardoor het aut neg van het
penthode deel te laag word. En het buis voetje van die buis kan door de hitte verkoolt
zijn. Of er zitten kleine haar scheurtjes in de solderingen van dat voetje.
Het beste is dan het voetje mbv zuigkous uit de print los te solderen en te vervangen
door een nieuwe.
Met kloppen en tikken tegen deze buis en op de print kom je veel te weten.
Bovendien is het nuttig om alle massa verbindingen schoon te solderen en opnieuw
over te solderen.
Hans succes met het verder in orde maken van de recorder.
Vr gr Cees.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
12 mrt 2014 18:39 #41815 door hkruis
Dat zou heel goed kunnen, ook de buis kan wat minder zijn en de luidspreker in de TK23 is misschien ook niet meer 100%.

Verder een leuk en informatief verslag, ik lees het met plezier. :thumbsup:

Henk

Gemaakt door Kunena