Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
01 mrt 2014 12:43 - 01 mrt 2014 12:56 #41431 door Johannes
Hallo Bert,

Allereerst wilde ik even kwijt dat ik erg blij ben met jouw expertise betreffende de Grundig. Dit is inderdaad dezelfde recorder als in het topic van 14-08-2003. Alleen heeft het een half jaar geduurd voordat de eigenaar in de buurt van Leusden was om hem langs te brengen en ben ik er nu pas aan begonnen. En daarom kon ik destijds ook niet reageren op de aangedragen tips, vandaar....

De stand van zaken op dit moment: De drie snaren heb ik reeds vervangen, vandaar dat je op de foto intacte snaren ziet. Wat mij opvalt is dat de nieuwe motorsnaar een vierkant profiel heeft en niet rond zoals de gebroken snaar.
Het vervangen had ik op dezelfde manier gedaan als door Huub aangegeven, alleen wist ik niet dat je de nylon lagerbus zo eenvoudig kon wegnemen. Daarom moest ik de "koppenplaat" iets verder oplichten, maar dat ging erg eenvoudig.

Het valt mij op dat de toonas-lagering met viegwiel vrij veel speling heeft in de nylon lagerbus; ca. 1 mm en moet ik nog eens zien hoe ik dat oplos.....

Dan de netschakelaar; om deze beter te bekijken heb ik hem even los geschroefd en er een dichtbij-opname van gemaakt. Het bladveertje wordt in de uit-stand door een nok op de schakelas ingedrukt maar doet dan verder niks met de contactpuntjes. Ik vermoed dat er iets ontbreekt.
(de witte draad met oogje bungelde los in de recorder; ik vemoed dat het een aarddraad is.

Dat de aandrukrol e.d. losjes tegen de kop blijft na het indrukken van de stop-toets komt omdat de hefboom hem niet terugduwt. Mogelijk ontbreekt een veertje. Met de hand beweegt de hefboom wel soepel. Ik ben er nog niet uit hoe dat werkt en wat de oorzaak is.
Zodra de recorder mechanisch weer helemaal in orde is ga ik aan het elektronische gedeelte beginnen.

Fijn weekend, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 01 mrt 2014 12:56 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 mrt 2014 08:26 - 01 mrt 2014 09:41 #41427 door Huub
Ik heb zoo deze recorders zelf ook wel gehad
Over het algemeen klinken ze best wel goed
Nou ja recorders daar moet toch altijd wel wat aangedaan worden
Vooral schoon houden ja en een drupje olie op de juisten plaatsen.
Ja ook dat voorspan trek bandje als het stof beleg er af is
Dan vernieuwen . Toch ben ik wel eens tegen gekomen
Dat grundig recorders totaal te langzaan lopen
oorzaak daar van is ook dat de opwikkel Fricsie opspoel band
Soms te veel trekt .Omede er te veel aan vilt strippen
In de koppeling ligt .Dat is ook te verminderen
Met de opstelling van de tanden stelling in de koppeling .
Ik heb wel meegemaakt met de grundigs dan het band
Zelfs op zijn KANT DUN getrokken werd .Het is hand matig af.
Te voelen op het band spoel in afspeel stand
Door teveel aan trekracht en ook VOORT getrokken werd met
De pauze toets IN...Dat is de misser van grundig.In stelling.
De recorder word zoo in zijn geheel gewoon tegen gehouden de motor althans .
ook in snel heid .Ja de Linker kant moet genoeg trekracht bezitten
Voor de kopspanning en goede loop .
Huub
Laatst bewerkt 01 mrt 2014 09:41 door Huub.

Meer
28 feb 2014 23:18 #41422 door Bert V.
Hallo Hans,

De afbeeldingen die je laat zien tonen nog de intact zijnde snaren, dus ik neem aan dat je deze nog niet vervangen hebt. De manier die Huub aangaf is de juiste; op deze wijze brachten wij op de Grundig T.D. bij deze serie ook nieuwe snaren aan; op deze manier hoef je maar weig te demonteren.
Dus eerst het nylon lagerplaatje verwijderen, en dan de 3 verzonken M4 boutjes, waardoor de gehele "koppenplaat" iets gelift kan worden; dan kan door het nu grotere gat rond de capstanas éérst de opwikkelsnaar en daarna de vliegwielsnaar "gewurmd" worden. Bij weer montage van het geheel kun je een klein likje vet op het nylon lagertje aanbrengen.
Dat gevonden koperen "busje" (blauwe pijl) hoort inderdaad op de capstanas te zitten, en is om er voor te zorgen dat geen vuil/vet op de toonas zelf komt, (deze dus na montage goed vetvrij maken).

Het onderdeeltje dat je mist op de netschakelaar is vermoedelijk het kleine gebogen stalen bladveerje dat deze schakelaar activeert; op de foto's is moeilijk te zien of dit onderdeeltje ontbreekt. (je hebt grote kans dat dit kleine onderdeel op de magneet van de speaker zit, die zich daar pal onder bevindt!).

Wat de toetsen betreft: ik vind het vreemd dat op de afbeeldingen de aandrukrol e.d. al aangedrukt zijn zonder ingedrukte starttoets ?! Bij de rode pijl hoort geen stangetje, dit is geen pauzetoets maar de stoptoets,waarmee alle toetsen, behalve de microfoontoets, "gereset" worden.
De pauzetoets is de middelste van de drie linker toetsen.
Bij het piepen denk je in eerste instantie aan vervuilde bandgeleiders, deze reinigde ik door een dun koordje of touwtje met een beetje Brasso één slag om een vervuilde geleider te wikkelen, en dan, op de manier zoals men vroeger vuur maakte, deze te polijsten; (daarna met een schoon koordje deze natuurlijk reinigen).
Waren deze geleiders té ver ingesleten dan draaide ik het ronde "tonnetje" een halve slag door het M4 moertje onder dit tonnetje even los te draaien, (dus niet de M4 bout losdraaien!!, want dan verander je de hoogte van deze geleider); in het uiterste geval vervingen wij de geleider.

Een andere veroorzaker van het piepen is dat het asje van de aandrukrok "droogloopt", met een injectiespuitje een héél klein drupje olie aanbrengen kan soms wonderen doen. Dit geldt ook voor voor de motorlagers.! Nog een mogelijkheis is dat een van de snaren ergens tegenaan loopt.

Ik raad je ook aan het aandrukbandje waarop zich nu veel bruin bandslijpsel bevindt voorzichtig te reinigen, dit kan wellicht óók het piepen veroorzaken.

(ik neem aan dat deze TK 23 dezekfde is als die in het topic van jou op het NFOR van 14-08-2013, waarin jij een geheel andere klacht ter sprake bracht n.l. het wegvallen van het geluidsvolume bij het afspelen, waarop meerdere tips, waaronder ook die van mij, werden aangedragen; hierop heb ik nooit iets van een reactie bemerkt)

Bert

Meer
28 feb 2014 10:30 - 28 feb 2014 10:36 #41377 door Huub
Wat is de bevinding van de recorder
wat doet hij niet goed ?
is er gepiep of gerommel of geronk bij het loopwerk
Speelt hij niet goed de band af ?
Om de snaar te vervangen dat gaat zoo je kan dat Nijlon lager weg nemen zoo nodig
Maak de Kopdrager plaat los zoo dat de toonas vrij komt
Dan neem je de snaar duw deze tussen het vliegwiel over
De as heen met zoo nodig een Fietsen spaak trek deze verder
En leg de snaar er vervolgens overal om heen
En zie of het met allen hevels goed gaat
Teken zoo nodig alles op voor dat je er aan gaat .
Huub
Laatst bewerkt 28 feb 2014 10:36 door Huub.

Meer
28 feb 2014 09:55 - 28 feb 2014 10:05 #41376 door Johannes
Hallo Huub en anderen,

Op jouw verzoek een paar plaatjes waarop het stangenmechanisme is te zien. Ook nog een detail van de aan/uit schakelaar 220V waar ik niet helemaal uit kom (of helemaal niet.....)

Volgens mij is er een stangetje verdwenen aan de middelste knop (pauze) zie rode pijl. En lag er onder in de recorder een koperen kapje dat misschien op de capstan as hoort om stof tegen te houden bij het lager (blauwe pijl).

En in de rode cirkel zie je de netschakelaar - aan/uit - die niet werkt. Mogelijk ontbreekt er iets dat de contacten op elkaar drukt bij het inschakelen.

Tja......het is een leuke puzzel waarbij ik me gelukkig niet hoef te haasten. Als ik er helemaal niet meer uit kom dan zoek ik een slooptoestel dat mechanisch nog in orde is. Maar eerst zelf aan de gang, want dat is het leukste.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 feb 2014 10:05 door Johannes.

Meer
27 feb 2014 19:42 #41356 door Huub
Zet eens een Foto van de bovenkant onder de afdek plaat
Huub

Gemaakt door Kunena