Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
20 mrt 2014 23:28 #41981 door Cees
Hans,
Zeker heel scherp opgemerkt van Peter, met die band geleider die verkeerd was gemonteerd.
Een kleine oorzaak, verkeerde plaatsing door een ander, in het verleden, van één mechanisch onderdeel kan dan tot gevolg hebben, dat de volgende die er aan werkt, het probleem nog
groter zou kunnen gaan maken....Door het heel ergens anders in te zoeken.
Gelukkig is dit door nauwkeurig er aan te werken en de opmerkzaamheid van een ander tot
een goed einde gebracht. Na 30 wist die recorder nu wel goed.
Mooi dat er een forum is, waar in anderen mee denken.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mrt 2014 14:07 - 17 mrt 2014 14:15 #41933 door Huub
Ik denk dat je er een beetje mee moet leven
Gezien hij het niet met allen banden zal doen .?
Niet voldoende Wissen probeer het eens met moderen agfa of basef band
Wat er op hoort ,Kijk in het verleden kan deze
Verschillende opnamens wel eens Te hard er opgenomen zijn
dan zit het ook Diep er in en dan nog met wat
Voor een recorder . Ik zou het met duits band uitproberen
In die tijd was ook wel meer bvb duitsen banden een aanrader
Gezien dat duitsen recorders daar zijn op afgesteld
Als ik het goed heeft dan is deze recorder een Automatic opnamen heeft ?
Mischien is dat de boosdoener ook wel dat hhij beperkt is voor dergelijk soort banden
Met al muziek er op .Dat de opnamen automatic te inhoudend is en ook merkbaar voor het wissen .
.
Huub
Laatst bewerkt 17 mrt 2014 14:15 door Huub.

Meer
17 mrt 2014 11:11 - 17 mrt 2014 11:54 #41929 door Johannes
Na de bruikbare adviezen van gisteren, nu even wat feiten op een rijtje:

@ Huub,
De band staat strak genoeg, want de slipkoppeling van de linker spoelschotel remt voldoende af.

@ Ton,
Er zit een truc knop op, maar de betreffende contacten zijn correct afgesteld. De elco van 100 uF
ga ik vervangen voor een van 50 uF, zodra de zending van Jukebox Revival binnen is.

@ René,
Alle elco's zal ik uit voorzorg vervangen, zodra de zending in huis is. De ECL86 heb ik vervangen
door een splinternieuwe, maar gaf geen verandering. De buis was in het verleden al eens vervangen,
want er zat een buis van het merk Pope in terwijl de overige buizen van Telefunken zijn.

@ Peter,
De wiskop heeft geen hoogte en/of azimut afstelmogelijkheid en kan ook niet worden gedraaid.

@ Bert,
En dan de linker bandgeleider. Een juiste montage ervan is een eerste vereiste voor een goede wis
werking van de wiskop. En kom daar maar eens achter als je voor het eerst in je leven met een
TK 23 recorder aan het stoeien bent. Vergelijk de volgende foto's eens en ontdek de verschillen:

Nu de linker bandgeleider gemonteerd is zoals op de onderste foto wordt de band perfect gewist en is er
niets meer hoorbaar van de oude opname. Het is verbazend dat het bijna 30 jaar verkeerd gemonteerd
heeft gezeten na een reparatie bij een radiozaak in Den Haag.

Omdat de dikke messing schijf en het vulringetje van boven naar beneden zijn verhuisd loopt de tape
ongeveer een millimeter hoger langs de wiskop. Wat goed dat je dit hebt gezien Bert, want hier kun
je heel lang naar zoeken en ga je uiteindelijk maar met de opname- /weergaveknop aan het klooien, wat
natuurlijk niet het gewenste resultaat oplevert......
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 mrt 2014 11:54 door Johannes.

Meer
16 mrt 2014 17:37 #41918 door peter1952
Kan de wiskop misschien iets om zijn as gedraaid worden? Staat deze gedraaid dan raakt de band de kop niet volledig. De kop moet zo staan dat het gedeelte waar de spleet zit goed tegen de band aanligt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
16 mrt 2014 17:30 #41917 door Bert V.
Zoals op het laatste plaatje in dezelfde stand verwisselen.

Bert

Meer
16 mrt 2014 16:12 - 16 mrt 2014 16:19 #41915 door Johannes
Heren bedankt voor alle adviezen. Ik ga er morgen mee aan de slag. In de loop van de week zal de
bestelling van Jukebox Revival wel binnen zijn en kan ik de elco's vervangen.

@Bert,

Ik heb de geleider gedemonteerd en nu weet ik het zelf niet meer hoe de linker geleider in elkaar hoort. Daarom even een
plaatje vanuit een andere hoek:

Er zit inderdaad ruim een halve millimeter verschil in dikte tussen het bovenste en onderste schijfje. Wie weet.....

Groet, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 16 mrt 2014 16:19 door Johannes.

Gemaakt door Kunena