Bandrecorders
Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
12 mrt 2014 15:30 - 12 mrt 2014 15:37 #41810
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Met de TK23 ben ik inmiddels zover, dat alle koppel condensatoren zijn vervangen en de schuifschakelaar
op de print is gedemonteerd en zorgvuldig is schoongemaakt. Tjonge wat een contacten zitten daar in zeg.
Het geluid valt nu niet meer weg, ook niet na een paar uur draaien. Dus dat is gelukkig opgelost.
Het enige dat mij nu nog stoort is dat het geluid bij het meer dan 2/3 opendraaien van de volumeregelaar
ernstig gaat vervormen.
Dat brommen en kraken gebeurt ook als de recorder zonder band draait, dus kan het niet aan de opname liggen.
Als ik de recorder met een kabel op een radio aansluit gebeurt dat niet, dus verdenk ik de eindtrap van
de recorder zelf. Misschien toch nog een condensator die roet in het eten gooit, of de ECL86 eindbuis........
Groeten, Hans
op de print is gedemonteerd en zorgvuldig is schoongemaakt. Tjonge wat een contacten zitten daar in zeg.
Het geluid valt nu niet meer weg, ook niet na een paar uur draaien. Dus dat is gelukkig opgelost.
Het enige dat mij nu nog stoort is dat het geluid bij het meer dan 2/3 opendraaien van de volumeregelaar
ernstig gaat vervormen.
Dat brommen en kraken gebeurt ook als de recorder zonder band draait, dus kan het niet aan de opname liggen.
Als ik de recorder met een kabel op een radio aansluit gebeurt dat niet, dus verdenk ik de eindtrap van
de recorder zelf. Misschien toch nog een condensator die roet in het eten gooit, of de ECL86 eindbuis........
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 12 mrt 2014 15:37 door Johannes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 mrt 2014 23:57 #41795
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
@ Hans,
Ja dat mooie voorjaar weer.
Allemaal mensen die druk doende zijn met hun tuin.
Of juist lekker in hun tuin in de zon zitten.
Ik ben bezig geweest het radio knutsel schuurtje op te ruimen.
Was meer een opslagplaats geworden.
Nu kan ik er zelf weer in.
Ik lees inmiddels dat de recorder weer regelmatig, zonder uitval speelt.
Succes met het verdere werk dat er nog aan gedaan gaat worden.
Vr gr Cees.
Ja dat mooie voorjaar weer.
Allemaal mensen die druk doende zijn met hun tuin.
Of juist lekker in hun tuin in de zon zitten.
Ik ben bezig geweest het radio knutsel schuurtje op te ruimen.
Was meer een opslagplaats geworden.
Nu kan ik er zelf weer in.
Ik lees inmiddels dat de recorder weer regelmatig, zonder uitval speelt.
Succes met het verdere werk dat er nog aan gedaan gaat worden.
Vr gr Cees.
11 mrt 2014 13:34 - 11 mrt 2014 13:38 #41778
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Je verveelt mijn helemaal niet
een beetje hou ik wel van recorders
Ja ik Masseer ook wel eens de toetsen en vooral dat
Gamelen luitspreker schakelaartje van achter de koffer met dat soort recorders
Als ik de grundig TK 41 een langen tijd niet gebruikt heb
De kontakt Fingers laten het wel eens afweten
Maar ook de Opnamen toets maseren deze die schakelt
ook weer naar weergave. .Maar pas wel op voor de snaren met contakter
Laat het weer verdampen anders gaan de snaren naar de filestijnen
Vooral als je de koffer sluit en het verdampt
Haal weer het meesten weg of zet er een haar fuin op zoo dat het weer sneller verdampt
En laat de koffer wat langer open staan .
Huub
een beetje hou ik wel van recorders
Ja ik Masseer ook wel eens de toetsen en vooral dat
Gamelen luitspreker schakelaartje van achter de koffer met dat soort recorders
Als ik de grundig TK 41 een langen tijd niet gebruikt heb
De kontakt Fingers laten het wel eens afweten
Maar ook de Opnamen toets maseren deze die schakelt
ook weer naar weergave. .Maar pas wel op voor de snaren met contakter
Laat het weer verdampen anders gaan de snaren naar de filestijnen
Vooral als je de koffer sluit en het verdampt
Haal weer het meesten weg of zet er een haar fuin op zoo dat het weer sneller verdampt
En laat de koffer wat langer open staan .
Huub
Laatst bewerkt 11 mrt 2014 13:38 door Huub.
11 mrt 2014 12:52 #41777
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hans,
Helemaal niet vervelend ik heb het project met plezier gevolgd.
Hetzelfde heb ik ook al eens bij een radio ervaren.
Deze had ik weggezet omdat het probleem bleef.
Toen ik hem een paar dagen later omdat ik op zolder bezig was aanzette was het euvel over en tot de dag van vandaag is het probleem niet terug gekomen.
Helemaal niet vervelend ik heb het project met plezier gevolgd.
Mogelijk heeft de contactspray pas nu zijn werk gedaan
Hetzelfde heb ik ook al eens bij een radio ervaren.
Deze had ik weggezet omdat het probleem bleef.
Toen ik hem een paar dagen later omdat ik op zolder bezig was aanzette was het euvel over en tot de dag van vandaag is het probleem niet terug gekomen.
Mvg.
Bert
11 mrt 2014 12:17 - 11 mrt 2014 12:20 #41776
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hallo forumlezers,
Ik hoop niet dat ik jullie verveel met het Grundig TK23 project en vandaag kon ik het ondanks het mooie weer niet nalaten om de recorder een paar uurtjes te laten spelen met 40 jaar geleden opgenomen banden en wat schetst mijn verbazing, dat de recorder nu goed speelt.
Mogelijk heeft de contactspray pas nu zijn werk gedaan, maar wil ik de multifunctionele schuifschakelaar in ieder geval nog een keer helemaal uit elkaar halen en afstellen om alles uit te kunnen sluiten. Het geluid valt nu gelukkig niet meer voor 80% weg en het enige wat ik nog niet goed vind is de vervorming bij volumeregelaar op VOL vermogen. Vooral met de toonregelaar helemaal op hoge toon (dus niet op bas). Dan wordt de versterker echt een beetje te veel overstuurd en gaat hij vervelend vervormen.
Maar ik heb de voor deze klacht verdachte condensatoren besteld bij Jukebox Revival en ga ze in ieder geval er in zetten.
Ik weet zeker dat de eigenaar van de recorder het dan op zijn minst leuk vindt dat de TK23 Automatic niet meer zoals 40 jaar geleden halverwege een mooi nummer ophoudt met spelen als je net aan het dansen bent met een mooie meid.... en weg illusie........
Ach, we zijn inmiddels 40 jaar verder en weet ik ontzettend veel meer van buizentechniek dan toen die tijd en komt het uiteindelijk wel weer goed met die oude recorder.
En wat ik er zelf van geleerd heb is dat het net zo leuk is en voldoening geeft om een 60-er jaren buizen toestel te repareren dan een radio uit 1928. Het is tenslotte in principe dezelfde techniek.
Groetjes, Hans
Ik hoop niet dat ik jullie verveel met het Grundig TK23 project en vandaag kon ik het ondanks het mooie weer niet nalaten om de recorder een paar uurtjes te laten spelen met 40 jaar geleden opgenomen banden en wat schetst mijn verbazing, dat de recorder nu goed speelt.
Mogelijk heeft de contactspray pas nu zijn werk gedaan, maar wil ik de multifunctionele schuifschakelaar in ieder geval nog een keer helemaal uit elkaar halen en afstellen om alles uit te kunnen sluiten. Het geluid valt nu gelukkig niet meer voor 80% weg en het enige wat ik nog niet goed vind is de vervorming bij volumeregelaar op VOL vermogen. Vooral met de toonregelaar helemaal op hoge toon (dus niet op bas). Dan wordt de versterker echt een beetje te veel overstuurd en gaat hij vervelend vervormen.
Maar ik heb de voor deze klacht verdachte condensatoren besteld bij Jukebox Revival en ga ze in ieder geval er in zetten.
Ik weet zeker dat de eigenaar van de recorder het dan op zijn minst leuk vindt dat de TK23 Automatic niet meer zoals 40 jaar geleden halverwege een mooi nummer ophoudt met spelen als je net aan het dansen bent met een mooie meid.... en weg illusie........
Ach, we zijn inmiddels 40 jaar verder en weet ik ontzettend veel meer van buizentechniek dan toen die tijd en komt het uiteindelijk wel weer goed met die oude recorder.
En wat ik er zelf van geleerd heb is dat het net zo leuk is en voldoening geeft om een 60-er jaren buizen toestel te repareren dan een radio uit 1928. Het is tenslotte in principe dezelfde techniek.
Groetjes, Hans
Laatst bewerkt 11 mrt 2014 12:20 door Johannes.
11 mrt 2014 08:53 #41772
door Johannes
Cees,
Het "project" staat even stil, want ik heb gisteren genoten van het mooie lenteweer en vandaag wilde ik een aantal condensatoren bestellen bij Jukebox Revival. Ik ga de koppel c's preventief vervangen door nieuwe exemplaren uit de 630 volt serie. En mocht iemand nog een andere condensator als "verdacht" aanmerken, dat vervang ik die ook, want voor de prijs van die onderdeeltjes hoef je het niet te laten.
Wordt vervolgd.
Hans
Het "project" staat even stil, want ik heb gisteren genoten van het mooie lenteweer en vandaag wilde ik een aantal condensatoren bestellen bij Jukebox Revival. Ik ga de koppel c's preventief vervangen door nieuwe exemplaren uit de 630 volt serie. En mocht iemand nog een andere condensator als "verdacht" aanmerken, dat vervang ik die ook, want voor de prijs van die onderdeeltjes hoef je het niet te laten.
Wordt vervolgd.
Hans