Bandrecorders
Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
16 mrt 2014 13:54 - 16 mrt 2014 13:59 #41912
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hans,
Op de laatste afbeelding die je hebt geplaatst zie ik dat de linker bandgeleider onjuist is gemonteerd; het bovenste gedeelte hoort onder, en de onderste boven.
Waarschijnlijk zijn deze verschillend van dikte, waardoor de band op een ander plekje de wiskop passeert, en wellicht dat de band na verwisseling wél volledig wordt gewist.
Niets aan de instelling van de oscillator veranderen; zonder de juiste meetinstrumenten moet je daar niet aankomen; op het gehoor is dat uit den boze, je verandert daardoor ook de voormagnetisatie voor de opnamekop; je geeft al aan dat er prima kan worden opgenomen, alleen het wisniveau is onvoldoende, en door de instelling van de oscillator te veranderen zou je alleen maar slechtere opname's krijgen !
Ik ben trouwens wel benieuwd of dat "piep"probleem is opgelost !
Bert
Op de laatste afbeelding die je hebt geplaatst zie ik dat de linker bandgeleider onjuist is gemonteerd; het bovenste gedeelte hoort onder, en de onderste boven.
Waarschijnlijk zijn deze verschillend van dikte, waardoor de band op een ander plekje de wiskop passeert, en wellicht dat de band na verwisseling wél volledig wordt gewist.
Niets aan de instelling van de oscillator veranderen; zonder de juiste meetinstrumenten moet je daar niet aankomen; op het gehoor is dat uit den boze, je verandert daardoor ook de voormagnetisatie voor de opnamekop; je geeft al aan dat er prima kan worden opgenomen, alleen het wisniveau is onvoldoende, en door de instelling van de oscillator te veranderen zou je alleen maar slechtere opname's krijgen !
Ik ben trouwens wel benieuwd of dat "piep"probleem is opgelost !
Bert
Laatst bewerkt 16 mrt 2014 13:59 door Bert V..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 mrt 2014 12:56 #41909
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hans,
Zorg dat elle elco's vervangen zijn in je recorder had nog wel een aantal
oude elco's gezien op de print na 50 jaar zijn ze wel uitgeput
1 had je vervangen maar de andere zijn ook belangrijk kan dat dan je band wel
volledig wordt gewist.
en Natuurlijk een nieuwe ECL 86 plaatsen
Anders telefonisch contact opnemen Met Bernard Terlingen die weet veel van deze recorders
en evt modificaties om het wel goed te laten werken.
succes
René Daemen
Zorg dat elle elco's vervangen zijn in je recorder had nog wel een aantal
oude elco's gezien op de print na 50 jaar zijn ze wel uitgeput
1 had je vervangen maar de andere zijn ook belangrijk kan dat dan je band wel
volledig wordt gewist.
en Natuurlijk een nieuwe ECL 86 plaatsen
Anders telefonisch contact opnemen Met Bernard Terlingen die weet veel van deze recorders
en evt modificaties om het wel goed te laten werken.
succes
René Daemen
René Daemen
Minder
Meer
16 mrt 2014 12:25 #41908
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hans,
Op sommige recorders zit een truc knop(is om gesproken tekst toe te voegen bij bestaande opname)
Als deze actief is zal de wisspanning lager zijn om te voorkomen dat bestaande opname
volledig gewist wordt.
Let op indien aanwezig!!!!!!!
Vervolgens de HF wisspanning controleren is instelbaar met R37
Dit be invloed ook de opname bias.
Zie de service doc.
Is intussen de kathode elco op de juiste waarde terug gebracht?
De ECL86 wordt bij opname als bias osc.gebruikt!
Groet Ton
Op sommige recorders zit een truc knop(is om gesproken tekst toe te voegen bij bestaande opname)
Als deze actief is zal de wisspanning lager zijn om te voorkomen dat bestaande opname
volledig gewist wordt.
Let op indien aanwezig!!!!!!!
Vervolgens de HF wisspanning controleren is instelbaar met R37
Dit be invloed ook de opname bias.
Zie de service doc.
Is intussen de kathode elco op de juiste waarde terug gebracht?
De ECL86 wordt bij opname als bias osc.gebruikt!
Groet Ton
16 mrt 2014 11:10 #41905
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
is de band strak genoeg ?
remt de slipkoppeling van de linker schotel vodoende af
Zoo dat het band strak genoeg tegen de wiskop gaat
Je kan de band met de hand even strakken met wissen
Zoo dat je vernemen kan of hij dan beter wist
Succes verder ,huub
remt de slipkoppeling van de linker schotel vodoende af
Zoo dat het band strak genoeg tegen de wiskop gaat
Je kan de band met de hand even strakken met wissen
Zoo dat je vernemen kan of hij dan beter wist
Succes verder ,huub
16 mrt 2014 10:19 - 16 mrt 2014 10:36 #41903
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Inmiddels was ik er ook al achter gekomen dat de wiskop niet afstelbaar is, want deze zit vast
gemonteerd op de dragerplaat voor de koppen / bandgeleiders.
Ook de linker bandgeleider is niet afstelbaar in hoogte, in tegenstelling tot de rechter bandgeleider.
Of daar in het verleden aan is gedraaid is mij niet bekend.
Ook de opname-/ weergavekop is afstelbaar, maar omdat deze nog vanaf de fabriek is afgelakt kom ik
daar uiteraard liever niet aan.
In de opnamestand wordt de wiskop wel heel licht magnetisch en blijft er een M3 sluitringetje aan
hangen. Maar of dat voldoende is om een bandspoor te wissen weet ik echter niet......
De banden die bij de recorder zitten zijn erg oud (dus geen chroom, ferro o.i.d.) Op éen ervan is
een verjaardags kinderfeestje opgenomen in 1958 en is nog prima verstaanbaar. Evenals de conference
op oudejaarsavond 1963 door Wim Kan: 12 miljoen oliebollen op aardgas......
De "wistest" was niets anders dan een band 3 keer achter elkaar laten wissen. Ik dacht: als het
wissen niet in één keer gaat, dan vast wel na drie keer! Maar helaas.
Maar ik probeer eerst om aan een goede ELC86 te komen zoals Huub aangeeft. Ik kom er op terug.
Groeten, Hans
gemonteerd op de dragerplaat voor de koppen / bandgeleiders.
Ook de linker bandgeleider is niet afstelbaar in hoogte, in tegenstelling tot de rechter bandgeleider.
Of daar in het verleden aan is gedraaid is mij niet bekend.
Ook de opname-/ weergavekop is afstelbaar, maar omdat deze nog vanaf de fabriek is afgelakt kom ik
daar uiteraard liever niet aan.
In de opnamestand wordt de wiskop wel heel licht magnetisch en blijft er een M3 sluitringetje aan
hangen. Maar of dat voldoende is om een bandspoor te wissen weet ik echter niet......
De banden die bij de recorder zitten zijn erg oud (dus geen chroom, ferro o.i.d.) Op éen ervan is
een verjaardags kinderfeestje opgenomen in 1958 en is nog prima verstaanbaar. Evenals de conference
op oudejaarsavond 1963 door Wim Kan: 12 miljoen oliebollen op aardgas......
De "wistest" was niets anders dan een band 3 keer achter elkaar laten wissen. Ik dacht: als het
wissen niet in één keer gaat, dan vast wel na drie keer! Maar helaas.
Maar ik probeer eerst om aan een goede ELC86 te komen zoals Huub aangeeft. Ik kom er op terug.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 16 mrt 2014 10:36 door Johannes.
15 mrt 2014 21:14 - 15 mrt 2014 21:34 #41896
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Bert dat weet ik dat het bij deze een ECL is
Maar daarommede laat ik weten dat soms een eind buis
In opnamen stand word gebruikt als oxilator buis
Maar als de recorders slecht wist dat heb ik wel meegemaakt
Dan kan het ook aan de buis liggen te oud
Zeker kan het aan meer fouten liggen
.
Huub
Maar daarommede laat ik weten dat soms een eind buis
In opnamen stand word gebruikt als oxilator buis
Maar als de recorders slecht wist dat heb ik wel meegemaakt
Dan kan het ook aan de buis liggen te oud
Zeker kan het aan meer fouten liggen
.
Huub
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 21:34 door Huub.