Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
15 mrt 2014 21:07 - 15 mrt 2014 21:56 #41895 door Bert V.
@ Huub,
Als je deze topic volgt dan moet je weten dat van een EL95 in deze recorder geen sprake is; in deze schakeling wordt gebruik gemaakt van een ECL86 waarbij het penthodedeel als eindbuis (bij weergave) of als oscillator (bij opname ) wordt geschakeld. (meeluisteren via de ingebouwde speaker is dus niet mogelijk).

Hans,
Als eerste verdenk ik de bandsoort; deze recorder is ontworpen voor de 'ouderwetse" banden; de latere bandsoorten zoals chromdioxid, ferrochrome e.d. vereisen een hogere wisspanning en een hogere voormagnetisatie voor de opnamekop; met nieuwe (lege) banden van dit soort kun je wel opnemen, maar deze opname's zijn niet "je van het" ,rafelig geluid, teveel hoog en slecht laag; de frequentie karakteristiek klopt bij opname en weergave voor geen stuiver ! aan de instelling van deze oscillator dus niets veranderen is mijn advies.

De wiskophoogte is bij deze recorder niet instelbaar, wél de justering van de opname/weergavekop; maar als deze nog origineel (ook de kleine boutjes vóór en achter de kopbehuizing) afgelakt/verzegeld is, daar niet aan gaan sleutelen.

Ik weet dus niet waarmee je deze "wistest" gedaan hebt, en ga van bovenstaand uit; blijft nog over dat er aan de bandgeleiders is "gesleuteld" zodat de bandgeleiding niet deugt, en de opnamekop niet op de juiste hoogte het gewiste spoor aftast.

Instelling van de opname/weergavekop kan via een "fluitband" {band, opgenomen met verschillende toonhoogten in de juiste versterking op beide sporen, waarmee deze kop ingesteld kan worden, als ook visueel, (behalve de azimuth natuurlijk), maar ik loop op de zaken vooruit.}

N.B.
Wat Huub aangaf; je kunt ook nog een andere ECL proberen !

Bert
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 21:56 door Bert V..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 mrt 2014 17:31 - 15 mrt 2014 17:31 #41882 door Huub
Ik heb geen schema van de recorder
Maar mee luisteren bedoel ik met de
Ingebouwden luitspreker Met bvb EL 95 staat deze
met opname voor de oxilator het zal bij jou typen
Wel een anderen wezen Je zou dat eerst kunnen proberen .?
Huub
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 17:31 door Huub.

Meer
15 mrt 2014 16:54 #41877 door Johannes
Hallo Huub,

De naam oxilator buis kende ik nog niet bij een bandrecorder, dus welke buis in het schema bedoel je?
Een Grundig TK23 automatic uit 1964 heeft als buisbezetting EF86 - EF83 - ECC81 en ECL86.
Dit in tegenstelling tot andere schema's die er van een TK23 automatic bestaan.

Maar in het schema zie ik dat de ECC81 als enige buis verbinding heeft met de wiskop.
Wat jouw opmerking over de eindbuis betreft klopt het, dat je niet kan meeluisteren tijdens het opnemen.
Of het zou via de koptelefoon aansluitbus aan de achterkant moeten zijn.......
Maar als ik weet welke de oxilator is, dan zal ik de betreffende condensators wel nakijken / vervangen.

Dus had ik te simpel gedacht dat de wiskop slechts een magneetspoeltje is waar een stroompje doorheen
loopt en het alleen maar een kwestie van hoogte instelling is om hem goed te laten wissen :)

Groeten, Hans

Meer
15 mrt 2014 15:54 - 15 mrt 2014 16:00 #41874 door Huub
oxilator buis niet best ??
De voormagnetisering stroom loopt als eerst door de wiskop
meestal kan ook nog ruis geven gewoon een band wissen
Soms staat de eind buis als oxilator dat merk je als
Je niet meeluisteren kan tijdens opnamen
Of toch minder goede condensators om de oxilator ?
Huub
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 16:00 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
15 mrt 2014 14:29 - 15 mrt 2014 14:31 #41871 door Johannes
De recorder speelt nu de oude 50 jaar geleden opgenomen tapes prima af dus ga ik er maar van uit dat de opname- / weergavekop goed is afgesteld. Daar ga ik dus liever niet aan stellen.
Ook het opnemen van grammofoonmuziek via mijn moderne versterker met een zelfgemaakt kabeltje gaat goed.

Alleen hoor ik op de achtergrond de oude opname nog steeds een beetje. Erg hinderlijk bij stille passages van de nieuw opgenomen muziek.
Het lijkt alsof de 50 jaar geleden opgenomen muziek zo vastgebakken op de tape zit, dat deze zich niet helemaal laat wissen. Ook niet wanneer je de recorder zonder ingangs signaal een paar keer laat opnemen en de tape dus een paar keer achter elkaar wordt gewist.

De wiskop is volgens mij niets meer dan een elektromagneet die het betreffende spoor van de tape uitwist.
Wanneer er resten van de oude opname achterblijven staat te kop m.i. te hoog of te laag afgesteld. Maar dat kan ik helaas niet goed controleren. Ik weet ook niet of er in het verleden al eens aan de stelschroefjes is gedraaid.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het elektromagnetisme onvoldoende is, maar dan zou de oude opname toch weg moeten zijn na een paar keer wissen. Maar ik vermoed dat de wiskop niet mooi evenwijdig loopt aan de opname-/ weergaveknop.....

Fijn weekend, Hans
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 14:31 door Johannes. Reden: typefoutje

Meer
13 mrt 2014 23:20 #41842 door Cees
Hans,
Mooi dat nu óók die fout, (defect) gevonden is.
Dit kwam ook vaak voor in de DDR radio's, kathode elco lek en dan vervorming in de
eindtrap. Voor de zekerheid werd dan óók meteen de eindbuis vervangen, want die heeft
dan al een hele tijd een te hoge anodestroom voor zijn kiezen gehad.
En je wil als monteur niet mee maken dat het gerepareerde binnen een korte tijd weer
terug komt met dezelfde klacht: Geluid is niet goed.
Vooral met die ECL buisjes kun je dat hebben. Kunnen niet veel hebben.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena