Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
11 apr 2014 18:59 - 11 apr 2014 19:04 #42388 door Huub
Ja
ook die luitspreker schakelaar
aan de achter kant
Huub
Laatst bewerkt 11 apr 2014 19:04 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 apr 2014 18:50 #42387 door peter1952
Sluit er eens een extra luidspreker op aan. Misschien ligt het wel aan de luidspreker, dat daar een los contact in zit.
Als de extra luidspreker door blijft spelen, weet je waar je zoeken moet.

Tweede proef: Sluit eens een radio of versterker aan op de lijnuitgang (is dezelfde plug waar je mee opneemt van de radio, pen 2 en 3 (2=massa)). Als de recorder uitvalt en de radio speelt door, moet je in de eindtrap zoeken (was al een keer geopperd dacht ik).

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 apr 2014 17:29 - 11 apr 2014 17:29 #42380 door Huub
Ik denk ook dan
Dat je het bij de weergeve kop moet zoeken
maak deze los mischien zit er toch sluiting
Of weg vallen van de massa gezien je een brom krijgt
zoo dra je de kop aan raakt
Neem een losse test draad en maak kontakt bvb met het kophuis
of met de draad over bruggen van de soldeer lippe
Mischien geeft het zoo af en toe niet door .?.
Huub
Laatst bewerkt 11 apr 2014 17:29 door Huub.

Meer
11 apr 2014 17:23 #42378 door Johannes
En ik kan uiteraard de drie overige buizen wel nieuw bestellen, maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat het een buizenprobleem is. Het is gewoon "tip" de weergavekop aansluiting aanraken en de recorder speelt weer gedurende een aantal seconden tot een kwartier. en soms nog veel langer. Het kan volgens mij niets anders zijn dan een lekke condensator ergens in het circuit.....

Meer
11 apr 2014 15:41 #42375 door Johannes
De Grundig TK23 heeft gisteren de hele middag probleemloos gedraaid. Ik ben thuis aan het klussen en heb ik de recorder bij mijn werkzaamheden staan. En dank zij de banden, door Henk gesponsord, is er de nodige afwisseling qua muziek.

En vandaag ben ik verder gegaan met testen en wat dacht je......... na een uurtje....viel het geluid plotseling weer voor 3/4 weg en ben ik eigenlijk net zover als twee maanden geleden :( . Door met de vinger even de aansluiting van de weergavekop aan te raken komt het volume weer terug om even later weer weg te vallen. Soms na een uur en soms al na een paar seconden.

Wat er door dat aantippen in de versterker gebeurt weet ik niet, maar dan werkt hij weer zoals het hoort.
Ik heb inmiddels alle koppel en ontkoppel condensatoren vervangen, inclusief alle elco's, bedrading nagelopen, eindbuis vervangen, printplaat met een föhn verwarmd. Trouwens, dat is het niet want een printbreuk herstelt niet door de weergavekop-aansluiting aan te raken. Alle mogelijke schakelcontacten zijn gereinigd.

Het is voor mij een volkomen raadsel waarom deze recorder zo reageert. Het zal wel iets simpels zijn maar soms zijn de simpelste foutjes het moeilijkst te vinden... Helaas kan ik de recorder in deze staat niet aan de eigenaar teruggeven maar gelukkig heeft hij er geen haast mee...... en ik zoek geduldig verder....... :)

Groeten, Hans

Meer
07 apr 2014 17:17 #42276 door Cees
Huub,
Die ben ik ook wel op die plaats tegengekomen, 0,1 uF/250V~in apparaten die ik heb gesloopt.
R's zaten daar niet in serie mee. Wat je wel vaak tegen komt, zijn spoeltjes gewikkeld
om een ferriet kern. Het zit dan niet parallel over de schakelaar, maar dient dan als
net filter. Over schakelaars kom ik óók vaak de beruchte gebarsten Rifa rc tjes tegen.
Zo zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. 0,1uF/250V~in serie met een R van 220 Ohm
lijkt mij een prima oplossing als vonken demper.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena