Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
12 apr 2014 15:23 #42402 door Bert V.
Hans, je kunt altijd nog één van de kopaansluitingen op de koppenbrug los-solderen en daar via een spanningsdeler (en afgeschermd snoertje) een toontje o.i.d. op zetten. :smilythumb:

Lijkt mij toch niet zo moeilijk om op deze manier met de aangedragen tips dit "kl.re" foutje te lokaliseren!

Alle succes gewenst!

Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 apr 2014 08:10 #42400 door Huub
Ja zonder geluid is lastig
Je zou de recorder in opnamen stand kunnen zetten
Met een vast sinjaal op de ingang
Dan zou je wat op het opnamen oog een singjaal onder breking
Kunnen zien . ja alles goed door solderen
Met een heel warme boud dat kan wel eens goed zijn
daar om gebruik ik ook gewoon een klasieke boud van 30 watt
Ik heb het ook niet zoo op soldeer stationnenjes .
Het is vaak een beetje Bakken daar mee .Niet goed vloeien totaal van de Tin
Huub

Meer
12 apr 2014 07:37 - 12 apr 2014 07:37 #42399 door Johannes
Alle aangedragen tips zijn inderdaad uitgevoerd, behalve het aansluiten van een radio. Dat komt omdat ik geen DIN-kabeltje had. Inmiddels heb ik er een gemaakt, dus kan ik nu gerichter gaan zoeken.
Het controleren met koudespray en de print en onderdelen "bekloppen" gaat lastig omdat de print met de er op gesoldeerde componenten alleen vanaf de onderzijde bereikbaar is. Je moet de recorder dan op zijn kop laten draaien, wat m.i. niet goed gaat.......
Zonder band op vol volume laten draaien gaat ook moeilijk omdat de versterker na zijn volledige revisie totaal geen zoem/bromgeluid meer produceert.
Ik ga daarom eerst met het DIN-kabeltje/radio aan de slag.

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 12 apr 2014 07:37 door Johannes. Reden: typefoutje

Meer
11 apr 2014 23:07 #42395 door Cees
Als alle C's door nieuwe zijn vervangen, dan zal het geen lekke C kunnen zijn.
Dan denk ik i.v.m warmte en dan uitval, eerder aan een R.
Een slechte buis die na opwarmen er mee stopt??? Misschien.
Eerder denk ik zoals hier al eerder is aangegeven dat een fijn haarscheurtje in de
soldeerpunten van een buisvoet de oorzaak zou kunnen zijn.Word warm en koud en werkt los.
Welk buisvoetje? Kwestie van zoals al is aangegeven. Lokaliseren in welke versterker trap
het zit.
Als dat al eens is over gesoldeerd, dan is het nuttig om het betreffende voetje uit de
print te solderen, de soldeerpuntjes van het voetje goed schoon te krabben te vertinnen
en daarna weer in de print te solderen.
Succes en vr gr Cees.

Meer
11 apr 2014 20:49 #42390 door Bert V.
Da's nou pech Hans, dat die fout nu weer optreedt; de opties van het luidsprekerschakelaartje en aansluiten op een versterker/radio om te lokaliseren of de fout in de voor- of eindtrap zit zijn al veel eerder aangegeven, en ik denk dat je deze tips ook wel opgevolgd hebt.

De aansluitingen op de sporenschakelaar (boven, tussen de twee haspeldragers) zul je ook wel nagelopen hebben; treedt de fout bij beide sporen op ?

Je kunt nog proberen alle solderingen op de print door te solderen; vaak is met het blote oog niets te zien, maar blijkt er wel degelijk ergens een "koude" las te zitten, vooral bij onderdelen die aardig heet kunnen worden; (dit kun je ook lokaliseren met koudspray en/of föhn, wat ik al eerder aangaf).

Groet,

Bert

Meer
11 apr 2014 19:07 #42389 door peter1952
Juist! Maken ook wel eens slecht contact.

Je maakt zoveel "herrie" door de kopaansluiting aan te raken dat je a.h.w. door een slecht contact heen "blaast".

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena