Dubbele HF10
Huh?!? Heb ik wat gemist bij electriciteitsleer? 5 V(DC) veroorzaakt evenveel hitte als 5 V(RMS). Laatste keer dat ik het bekeek had de netspanning toch echt min of meer een sinusvorm (230 VDC = 230 V(RMS) qua vermogen). Waar zegt meneer Barbour dat mijn inzicht fout is? En op welke fysica baseert hij zich?Martin21 schreef : Volgens hem is de effectieve warmteontwikkeling bij 5 volt DC te vergelijken met 6 volt AC
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Precies. En denk erom, Eric Barbour is een autoriteit op het gebied van moderne buizentechniek, dat is heus niet iemand die zomaar iets zegt. Hier een Nederlads artikeltje over zijn bedrijf en hem.PE9ZZ schreef : Typische gloeispanningswaarden liggen tussen 6.0 en 6.6 V. AC of DC maakt niks uit. 5.0 V is echt te weinig, dan vergiftig je de kathode.
@Cees (kat): Wat ratel betreft kan ik me wel wat bij voorstellen. Bij een lineaire voeding moet de afvlakelco elke 10 ms worden opgeladen. De piekstroom is doorgaans iets van 10 keer zo hoog als de uitgangsstroom. In dit geval pakkumbeet 30 A. Maar met een SMPS heb je dat probleem niet.
nl.wikisage.org/wiki/METASONIX
Volgens hem is de effectieve warmteontwikkeling bij 5 volt DC te vergelijken met 6 volt AC en hebben ze bij metingen geen verschillen ontdekt anders dan in brom. Maar mogelijk kan je de spanning nog wat opschroeven en ze schijnen niet kapot te gaan.
En Huub, ik héb een topversterker, dit is voor de gein, wellicht zet ik hem op mijn studeerkamer met een stel boxjes.
Kijk, als je voor de top gaat kun je waarschijnlijk 90% wel in de kliko gooien wat hier besproken wordt, maar daar gaat het helemaal niet om. Met een zak geld, ja, kun je alles kopen tot de mooiste vrouwen ter wereld aan toe, maar daar zijn de mensen hier niet voor. Het is hobby.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Inderdaad kwaliteits- onderdelen gebruiken.
En zoals hier een dubbele HF10 wordt gebouwd zal dat zeker een goed resultaat geven.
@iedereen,
Blijf bouwen!:radioluiste
Cees- pa1dba
Dat als men een goede stereo versterker wil bouwen
en voor gebruik dat koop en bouw ik geen versterker met
Buiten sporigen onder delen maar koop waar men heel goed mee uit de weg kan
zo nodig met goed smoorspoelen en voedingen en uitgangs trafo,s
anders is het ,maar en bij elkaar geraapt zootje en is ook uit eindelijk 3x niks
en schept geen tevreden heit ook .
huub
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Alleen de ingangsbuis en fasedraaier op dc veranderde het brom niveau van -68 naar -76 dB. dus dit heeft wel degelijk nut.
met een aparte gloeistroom trafo hoor je die "gelijkrichting " niet terug op je hoogspanning.
eindbuizen in balans kan je gewoon op AC laten.
@Tjerk,
Wil wel openstaan voor nieuwerwetse fratsen , dus ga ik een schakelende voeding
testen op een phonotrap. meetresutaten volgen, gaat dit goed dan ook maar de hoogspanning met zo'n schakelend gedrocht.
Cees- pa1dba
@Cees (kat): Wat ratel betreft kan ik me wel wat bij voorstellen. Bij een lineaire voeding moet de afvlakelco elke 10 ms worden opgeladen. De piekstroom is doorgaans iets van 10 keer zo hoog als de uitgangsstroom. In dit geval pakkumbeet 30 A. Maar met een SMPS heb je dat probleem niet.
Tjerk, 9ZZ