Zelfbouw
Dubbele HF10
13 nov 2018 16:25 #73963
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Dubbele HF10
Ja Cees,
In deze versterker wordt/is flink geïnvesteerd.
En nu maar hopen voor Martin dat het resultaat navenant is en het zich terugbetaald.
In deze versterker wordt/is flink geïnvesteerd.
En nu maar hopen voor Martin dat het resultaat navenant is en het zich terugbetaald.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 nov 2018 01:08 #73962
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Dubbele HF10
Daar kan ik het geheel mee eens zijn.
Een goed advies van Maurice.
i.p.v vijlen Is het ook nuttig om daarvoor een gat pons voor aan te schaffen.
Een goed gereedschap is het halve werk.
Heb je later ook nog bij andere buizen bouwsels plezier van.
En ach... als er al zoveel geld in een volstrekt onnodige gloei voeding in gestoken is.
Dan kan dat er ook nog wel bij.
Cees.
Een goed advies van Maurice.
i.p.v vijlen Is het ook nuttig om daarvoor een gat pons voor aan te schaffen.
Een goed gereedschap is het halve werk.
Heb je later ook nog bij andere buizen bouwsels plezier van.
En ach... als er al zoveel geld in een volstrekt onnodige gloei voeding in gestoken is.
Dan kan dat er ook nog wel bij.
Cees.
13 nov 2018 00:09 - 13 nov 2018 00:17 #73961
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Dubbele HF10
Franc,
Ik begrijp er ook geen snars van. Is leuk lekker bezig maar laat ons het niet weten.
Het is nog half werk ook nog eens.
Zie 4 elko's parallel op een voedingsstroom van 3 buisjes.
Waarde is mij onbekend maar zal wel in de xx.000 lopen, zinloos.
Dan nog maar op de gok een 100nF als HF onderdrukking,
Regeling LM350 is ook half werk.
weer elko's terwijl er al maximaal DC is, en vergeten JUIST bij regelaars kleine capaciteiten te nemen tbv voorkomen oscillaties bij het regelen.
Blijft een regelaar met tijdconstanten.
Vervolgens als het dan zo moet, mis ik de capaciteiten 4 stuks over de brug dioden.
Immers die staan juist flink te spetteren.
Zeker heden waarbij er zoveel troep HF via het net binnen komt kun je niet meer spreken van een keurige 50Hz sinus en dat fluit vrolijk je trafo door naar je brugcel.
Kortom je verzuipt in no-time in oplossen van gevolgschade als je het echt goed wilt doen zo'n geregelde gloeistroom.
Waarbij het effect op de buis zelf heel ver moet zoeken en je wel een heel gediplomeerd
luisteraar moet zijn om dat te kunnen waarnemen, laat staan de voorgaande apparatuur
al zover perfect is dat dit laatste versterker trapje ook van die hoge kwaliteit moet zijn.
Ik neem aan dat alle voorgaande apparatuur niet zo perfect is heeft het geen zin zo ver te gaan met de versterker.
Een auto die maar 140km/u kan heeft ook weinig zin daar high speed banden onder te zetten.
Zou me veeeel meer zorgen maken over manier van aanleggen bedrading.
Voorkomen van aardstromen, kring stromen.
Het kiezen van je aardknooppunten.
Kortom het brommen van kreng door simpel foutieve bedrading.
Dat is veel lastiger als je denkt.
Het verleggen van 1 draad kan al flink gevolgen hebben.
Het 1 cm boven metalen plaat of er tegen aan leggen maakt al verschil.
Afscherming van bedrading kan ook heel snel fout gaan.
Maar gun ieder zijn/haar bouw plezier.
Vooral doorgaan op ingeslagen weg, leer je veel van.
Ik begrijp er ook geen snars van. Is leuk lekker bezig maar laat ons het niet weten.
Het is nog half werk ook nog eens.
Zie 4 elko's parallel op een voedingsstroom van 3 buisjes.
Waarde is mij onbekend maar zal wel in de xx.000 lopen, zinloos.
Dan nog maar op de gok een 100nF als HF onderdrukking,
Regeling LM350 is ook half werk.
weer elko's terwijl er al maximaal DC is, en vergeten JUIST bij regelaars kleine capaciteiten te nemen tbv voorkomen oscillaties bij het regelen.
Blijft een regelaar met tijdconstanten.
Vervolgens als het dan zo moet, mis ik de capaciteiten 4 stuks over de brug dioden.
Immers die staan juist flink te spetteren.
Zeker heden waarbij er zoveel troep HF via het net binnen komt kun je niet meer spreken van een keurige 50Hz sinus en dat fluit vrolijk je trafo door naar je brugcel.
Kortom je verzuipt in no-time in oplossen van gevolgschade als je het echt goed wilt doen zo'n geregelde gloeistroom.
Waarbij het effect op de buis zelf heel ver moet zoeken en je wel een heel gediplomeerd
luisteraar moet zijn om dat te kunnen waarnemen, laat staan de voorgaande apparatuur
al zover perfect is dat dit laatste versterker trapje ook van die hoge kwaliteit moet zijn.
Ik neem aan dat alle voorgaande apparatuur niet zo perfect is heeft het geen zin zo ver te gaan met de versterker.
Een auto die maar 140km/u kan heeft ook weinig zin daar high speed banden onder te zetten.
Zou me veeeel meer zorgen maken over manier van aanleggen bedrading.
Voorkomen van aardstromen, kring stromen.
Het kiezen van je aardknooppunten.
Kortom het brommen van kreng door simpel foutieve bedrading.
Dat is veel lastiger als je denkt.
Het verleggen van 1 draad kan al flink gevolgen hebben.
Het 1 cm boven metalen plaat of er tegen aan leggen maakt al verschil.
Afscherming van bedrading kan ook heel snel fout gaan.
Maar gun ieder zijn/haar bouw plezier.
Vooral doorgaan op ingeslagen weg, leer je veel van.
Laatst bewerkt 13 nov 2018 00:17 door MauriceH.
12 nov 2018 00:28 #73958
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Dubbele HF10
Dag Martin,
Met die mooie gereedschappen en hulpmiddelen en materiaal had er eigenlijk al een mooie versterker kunnen staan.:thumbsup:
Verder zou ik de HF10 gaan bouwen zoals hij ontworpen is, dan luisteren en evt aanpassen bv zoals Cees kat het deed.
Al dat gedoe met die gloeivoedingen.......
Groet Frank
Met die mooie gereedschappen en hulpmiddelen en materiaal had er eigenlijk al een mooie versterker kunnen staan.:thumbsup:
Verder zou ik de HF10 gaan bouwen zoals hij ontworpen is, dan luisteren en evt aanpassen bv zoals Cees kat het deed.
Al dat gedoe met die gloeivoedingen.......
Groet Frank
11 nov 2018 21:42 #73956
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Dubbele HF10
Voor gaten heb ik wel eens een cirkel draaier gebruikt met zo,n
bijteltje in de colomboor boor
huub
bijteltje in de colomboor boor
huub
11 nov 2018 20:35 #73955
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Dubbele HF10
Dat zetbankje heb ik denk ik vijfendertig jaar geleden gekocht, en dat is een stuk gereedschap wat als je het hebt ook regelmatig gebruikt. Er kunnen platen tot een meter in, en toen was het niet duur. Dat is net zoiets als met draaibankje, ik heb een hele oude Emco, ook zo een handig dingetje. Als je het hebt gebruik je het.
En die Russen, geef ze de ruimte. Er ligt nog heel, heel veel NOS Sovjet spul daar, da's een ware schatkamer. En ook heel vaak heel goed, het was immers militair spul.
En met de gaten vijlen ben ik over de helft, elke dag twee. Nog 4. Dus nog twee dagen vijlen in de verloren momentjes....
En die Russen, geef ze de ruimte. Er ligt nog heel, heel veel NOS Sovjet spul daar, da's een ware schatkamer. En ook heel vaak heel goed, het was immers militair spul.
En met de gaten vijlen ben ik over de helft, elke dag twee. Nog 4. Dus nog twee dagen vijlen in de verloren momentjes....