Skip to main content
Zelfbouw

Trafo voor 2 x EL34

Meer
13 jun 2017 14:42 - 13 jun 2017 15:12 #67367 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Trafo voor 2 x EL34
Bij elkaar geraapt of gekocht, wanneer het aan de waarden voldoet die minimaal voor zoiets nodig zijn, maakt het niet uit.
De 9710M komt / kwam veel voor bij bouwers van Carlson resonators, oftewel de opgevouwen hoorn, maar is inderdaad een bekende speaker.

Aangaande metingen aan versterkers, kunnen de puntjes op de i gezet worden door er een toonfiets aan te hangen en een vaste Ohmse waarde aan de uitgang.
De Geloso gaat in dit geval van 30 Hz.- 15 KHz. recht binnen 0.5 DB, boven de 15 KHz. loopt hij 1 DB op tot aan de 25 KHz. en dat zonder correcties... Voor mijn doel goed zat..
Tot aan de 80 Watt/ 1KHz. zie ik geen vervorming op de scoop..ook hogerop blijft alles binnen de perken.. Buisjes blijven mooi donker staan... Goed zat dus..

Heb voor de EL 36 gekozen vanwege de lage P - P imp. en omdat Philips eind 50er jaren er ook al HiFi versterkers mee maakte. met ook zo rond de 300 Volt op de kopjes. Natuurlijk ook omdat Geloso de uitgangstrafo berekend heeft voor een lage P - P met de originele EL 503..

In vergelijk met een niet misselijke Pioneer met een 500VA voeding n.l. de VSX-908 RDS, gaat het de Geloso beneden de 150 Hz en lager beter af. Met op alle twee de zelfde speaker aangesloten. Bassen zijn kort en strak... en dan staan de buizen nog maar in AB, en dan heb ik het uiteraard over huiskamer volume..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 13 jun 2017 15:12 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2017 14:16 - 13 jun 2017 14:45 #67364 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Trafo voor 2 x EL34
Ik heb het niet over de spieker maar over de totalen
gebouwde vertsterker met bij elkaar graapte spullen
Of deze wel voldoet aan de aan de goede normen
wat uit te testen is met de scoop en Gen blok en sinus
en de af gegeven reine watt,s . dus met af gesloten uitgang
met een zware weerstand 5/8 ohm sec. met volt berekening
aan echte watt,s en of er geen zgz rommel bij zit brom en dergelijke
uitschieters bij blok golf en met een mooi regt blokje ..met de toonregeling regt
of zonder toonregelin .. Het oortje zegt mij niks dat staat ook geschreven .
en met gehelen werk punt zo dat de gehelen buis gebruikt word .totaal
wat beterf de luidsprekers nou De 9710 M is een befaamde luidspreker
en bekent over de gehelen wereld . deze is ook meestal wel goed op de meeste versterkers
Ja een gesloten HIFI box doet het ook soms wel zeer goed ..
het zal allen maal goed passen . En vooral met een balance versterker,s
De twee eind buizen moetn goed gelijk lopen dat is allemaal te zien met de schoop
zo niet goed dan met de HSP testkop nalopen waar de afwijking zit dat kan ook per buis zijn
of weerstanden met de scoop dan werkt men zuiverders met het oortjes NIET
zo iets lukraak bouwen zegt niks of het wel goed is voor mooi en goede watts
vooral met bij elkaar geraapte onderdelen aan voedings en vooral de uitgangs trafo,s
en ook de stroom instellingen . Het kan best met oude verschillende trafo,s maar het moet passen
en voor bvb voor EL 84 en meer buizen liever geen universelen trafo,s beter is goed passent
dat geld voor allen eind buizen bij de radio,s is dat ook meestal zoo men kan dan ook met een ligteren voeding toe een radio is speciaal gemaakt om er voor te zitten een krachtige versteker niet dat geeft doofheid ook Pa versterkers zijn goed voor de Kermis en sportvelden
wil men meer diepte in het geluid dan isiets meer in K.prim beter maatr ten kosten van iets
Watt,s vermogen .. maar ik heb liever mooi en goed geluid als veeeel watt,s die men toch niet zo nodig heeft .. ik lees hier ook met genoegen kijk een veeeel basse als of dat het is .
ja voor een gietaar maar niet voor allen soorten GOEDE muziek en zang .
wel goed voor de zang schreeuwers dan en kabaal listen herry .
Huub
Laatst bewerkt 13 jun 2017 14:45 door Huub.

Meer
13 jun 2017 12:49 - 13 jun 2017 14:31 #67362 door buisje
Hallo Bert,
Zo zie je dat die trafo voor veel buizen gebruikt kan worden, omdat de genoemde types allemaal rond de 1:25 aan wikkel verhouding hebben. 5k - 8Ohm, natuurlijk met de daarbij behorende spanningen op A en G2 in acht nemend, om rond deze impedantie ratio van 625 uit te komen. 1:25 x 1:25 = 625 = Imp. ratio.

De fout die meestal gemaakt wordt tijdens de berekeningen, is dat men uitgaat van het maximale dissipatie vermogen van de buis, zodat de draad diameter aan de primaire kant al niet klopt en veel te dik is..

Natuurlijk zijn er calculaties die exacter zijn, maar met een minimaal verschil aan belasting aan de secundaire kant, blijft daar ook niets meer van over. Je primaire impedantie wordt immers bepaald door je secundaire belasting en niet andersom..

En voor hetgeen waar dit topic eigenlijk over begonnen is, kan er gekeken worden naar een 220/230 - 380/400 Volt scheidingstrafo van 150 Va of zo. Deze staan met bosjes op b.v. de Duitse Ebay.. Voor weinig en zijn meestal nieuw en ongebruikt..

Hier een voorbeeld. 500 VA, goed om er een hele doos vol met EL 34's aan te knopen.. Belast kom je hiermee op zo'n 550 Volt DC uit.. En de trafo komt ook nog eens van een fabrikant die zich al decennia lang heeft bewezen.. :woohoo: :thumbsup:

En met een beetje geluk, steek je er ook nog een stuk of 10 windingen bij voor de 6.3 gloeidraad. Deze trafo zal rond de 0.6 - 0.8 Volt/ per wikkeling hebben.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2017 14:31 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
13 jun 2017 12:06 #67361 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34
:thumbsup:

Mvg.
Bert

Meer
13 jun 2017 11:57 - 13 jun 2017 12:24 #67360 door buisje
Had voor een paar jaar terug de wens om mijn eigenbouw buizen ontvanger met een wat groter uitgangsvermogen uit te rusten en heb een EL 34 genomen.
Als uitgangstrafo kwam ik een wat groter exemplaar uit een Grundig 4010 tegen, waarin origineel een EL11 zat.
Het geheel daarna zonder tegenkoppeling of klankregeling ingebouwd, 550 volt op zijn kop en het werkt nu nog net zo, als speaker heb ik de breedband van diezelfde Grundig 4010 gebruikt.. Na twee jaar, niets meer aan gedaan... Gaat super zo.. En ja, dat er een wat dikkere buis in zit, hoor je echt wel..:woohoo:

Wanneer je in het schema van de 4010 kijkt, zie je daar alle wikkel gegevens staan incl. gebruikte draad diameters. Met deze gegevens kun je zo een Push-Pull versie voor 6L6, El84 enz.. berekenen..

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2017 12:24 door buisje.

Meer
13 jun 2017 11:39 #67359 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34
Hans,
Drie dingen.

Petje af met een diepe buiging dat je zelf goede audio trafo's wikkelt.

Die zelf gewikkelde trafo's heb ik nooit gemeten de originele wel vluchtig ohms te weten + a en + g2 als ik me goed herinner om te testen of ze goed zouden zijn.

volgens de gegevens van de Hammond trafo's die ik gebruikte zouden ze voor de volgende buizen geschikt zijn. 6L6GC, 6V6, 807, 5881, EL34

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena