Zelfbouw
Trafo voor 2 x EL34
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 jun 2017 18:00 - 13 jun 2017 18:03 #67380
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Roel,
heb een Octal en Rimlock voor je, gratis
P- voeten hebben ze nooit gemaakt, verder noval en 7 pens uit de Tek. slopen?
begrijp dat je voor je buizentester,waar veel wordt gewisseld ,mooie voeten wilt.
heb een Octal en Rimlock voor je, gratis

P- voeten hebben ze nooit gemaakt, verder noval en 7 pens uit de Tek. slopen?
begrijp dat je voor je buizentester,waar veel wordt gewisseld ,mooie voeten wilt.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 13 jun 2017 18:03 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jun 2017 17:39 - 13 jun 2017 17:57 #67379
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic Trafo voor 2 x EL34
Ik zie Octal en noval,
Amphenol is een merk, niet het type Roel.
Octal 8 pens met midden passing is de eerste / laatste op de foto's. (EL34)
Octal / Noval hebben meestal maar twee contacten die de pen pakken, maar kwaliteit verschilt nog al onderling. de USA versies zijn vaak ronde busjes.
Noval, 9 pens (EL84, ECC, enz..)
Amphenol is een merk, niet het type Roel.
Octal 8 pens met midden passing is de eerste / laatste op de foto's. (EL34)
Octal / Noval hebben meestal maar twee contacten die de pen pakken, maar kwaliteit verschilt nog al onderling. de USA versies zijn vaak ronde busjes.
Noval, 9 pens (EL84, ECC, enz..)
Laatst bewerkt 13 jun 2017 17:57 door buisje.
13 jun 2017 17:20 #67378
door Roel
Op de foto herken ik het niet meteen Bert, maar het bovenaanzicht van de buisvoeten in de Tek scoops ziet er zo uit:
Deze opname heb ik erg overbelicht zodat je goed kunt zien dat de veertjes in voet de pennetjes van de buis over een groot gebied omsluiten:
Bij veel buisvoeten -ook keramische- zijn er maar twee contactveertjes.
Groeten,
Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Bert Kn schreef :
amphenol voetjes zijn dat die zwart kleurige zoals deze?.
Op de foto herken ik het niet meteen Bert, maar het bovenaanzicht van de buisvoeten in de Tek scoops ziet er zo uit:
Deze opname heb ik erg overbelicht zodat je goed kunt zien dat de veertjes in voet de pennetjes van de buis over een groot gebied omsluiten:
Bij veel buisvoeten -ook keramische- zijn er maar twee contactveertjes.
Groeten,
Roel
13 jun 2017 16:54 - 13 jun 2017 17:20 #67377
door buisje
Cees,
Die ik naast de Ebay aankoop heb, heb ik samen met 20 kattenogen gekocht (EM34) en hebben een jaar of 30 in een magazijn gelegen. Heb ook de Russische dubbel triode (ECC82) met Octal socket er ook 12 x gekocht.
Was toen in Perm (Oeral Rusland) waar ik een winkel aangaande deze artikelen leeg kocht. Had van te voren eerst een echte Rus de prijs laten opvragen, want buitenlanders worden ook daar bedonderd..
alle buizen tussen 1972 en 1978 gemaakt, hebben allemaal de datum er op staan.
Wel voor gebruik, alle Russische buizen, een week laten gloeien om van opgehoopte foutieve gassen te ontdoen. Vooral het filament / kathode isolatie goedje laat na jaren lang ongebruikt liggen nog al wat achter. Bij niet langdurig voorgloeien, gaat vooral bij de EM 34 ( kattenoog) de emissie al na twee weken hard achteruit.
Zo dussss.
Die ik naast de Ebay aankoop heb, heb ik samen met 20 kattenogen gekocht (EM34) en hebben een jaar of 30 in een magazijn gelegen. Heb ook de Russische dubbel triode (ECC82) met Octal socket er ook 12 x gekocht.
Was toen in Perm (Oeral Rusland) waar ik een winkel aangaande deze artikelen leeg kocht. Had van te voren eerst een echte Rus de prijs laten opvragen, want buitenlanders worden ook daar bedonderd..
alle buizen tussen 1972 en 1978 gemaakt, hebben allemaal de datum er op staan.
Wel voor gebruik, alle Russische buizen, een week laten gloeien om van opgehoopte foutieve gassen te ontdoen. Vooral het filament / kathode isolatie goedje laat na jaren lang ongebruikt liggen nog al wat achter. Bij niet langdurig voorgloeien, gaat vooral bij de EM 34 ( kattenoog) de emissie al na twee weken hard achteruit.
Zo dussss.
Laatst bewerkt 13 jun 2017 17:20 door buisje.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 jun 2017 16:37 #67376
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
Ja, soms wordt daar heel geheimzinnig over gedaan, kijk maar eens bij de Jadis fabriek in Frankrijk.
die jongens kunnen het wel, en vergeet ook Macintosh niet.
zelf laat ik 4 X secundair parallel tussen de primaire doen.
er zijn hele goede Russische pitten gemaakt, maar wel voor de val van de muur.
die jongens kunnen het wel, en vergeet ook Macintosh niet.
zelf laat ik 4 X secundair parallel tussen de primaire doen.
er zijn hele goede Russische pitten gemaakt, maar wel voor de val van de muur.
Cees- pa1dba
13 jun 2017 16:22 #67375
door buisje
Een leuk boek, heb het ook ooit gehad, in een vorig leven moet dat geweest zijn.
Wanneer de puntjes op de i gezet worden, komt de manier van wikkelen aan de orde.
Maar dergelijke verschillen zijn doorgaans dan alleen met een spectrum analyser te zien.
Zelf wikkel ik altijd de secundaire tussen de primaire in.
b.v. bij 1000 wikkelingen primair, komt de secundaire op de 500ste te zitten, daarna de laatste 500 van de primaire er weer op.
Ijzerkern is ook erg voornaam, vooral bij klasse A versterkers, maar waar houdt het op ??
Goed is goed toch ! Ik ben met mijn nieuwe Russische EL36ers van 3 Euro per stuk ( Ebay 4 jaar terug) héél tevreden.. trekken binnen 1 á 2% allemaal dezelfde (rust) stroom..
Wanneer de puntjes op de i gezet worden, komt de manier van wikkelen aan de orde.
Maar dergelijke verschillen zijn doorgaans dan alleen met een spectrum analyser te zien.
Zelf wikkel ik altijd de secundaire tussen de primaire in.
b.v. bij 1000 wikkelingen primair, komt de secundaire op de 500ste te zitten, daarna de laatste 500 van de primaire er weer op.
Ijzerkern is ook erg voornaam, vooral bij klasse A versterkers, maar waar houdt het op ??
Goed is goed toch ! Ik ben met mijn nieuwe Russische EL36ers van 3 Euro per stuk ( Ebay 4 jaar terug) héél tevreden.. trekken binnen 1 á 2% allemaal dezelfde (rust) stroom..