Skip to main content
Zelfbouw

Trafo voor 2 x EL34

Meer
14 jun 2017 12:18 #67396 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Kreeg zojuist een mailtje van de verkoper: hij verkoopt de trafo's aan mij. Hij heeft ze laten wegen voor de verzendkosten en dat is 8,8 kilo, dus bijna 4,5 kilo per trafo.

Nou is kwaliteit natuurlijk niet recht evenredig met gewicht, maar ik vind dat toch wel een lekker idee :P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jun 2017 11:37 #67395 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Huub,
Stoets en Robot vielen erg tegen, de Amroh U200 was een mooie trafo voor 2 x EL34,
Lijkt ook heel veel op Unitran. Muiden en Weesp liggen wel heel dicht naast elkaar :)
Met deze AD9047 geen ervaring, maar PH kennende zit dat wel goed.
Over hedendaagse transformatorwikkelaars laat ik mij niet uit, om niemand te kwetsen.

Cees- pa1dba

Meer
14 jun 2017 11:20 #67393 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Trafo voor 2 x EL34
Ja PH trafo,s zijn ook redelijk goed voor goed geluid
ik was nooit zo weg van de amroh trafo,s de voedings wel
ja de U 72 singel is goed maar de Ball tra niks voor mij
Die Amroh met die plaatjes met schroefjes boven op heb ik nooit gezien
deze zijn wel beter denk ik zo maar men komt ze niet zo tegen
Van de valken berg boeken ook wel meer merken stoets
huub

Meer
14 jun 2017 11:13 #67392 door Roel
@Huub & Cees PA1DBA,

In feite had ik al een setje Philips UGT's AD 9047 van iemand gekocht, maar die liet ineens niks meer van zich horen.
Nu heb ik toch weer contact met hem gehad en het ziet ernaar uit dat het alsnog door gaat. Vandaag hoor ik dat definitief als het goed is.

Ik heb me laten vertellen dat dit ook hele fijne trafo's zijn, met tabs op 43% voor ultra lineair.

Meer
14 jun 2017 11:04 #67390 door Roel
Met een goeie transistorversterker is inderdaad niks mis, Huub. Voor mij is een groot deel van de charme van een buizenversterker de sfeer, en -zoals je zegt- nostalgie.

Met name het zelf bouwen brengt mij zo'n 55 jaar terug in de tijd, toen ik als 14-15 jarige mijn eerste versterker knutselde met EF86, ECC83 en 2 x EL84 aan de hand van een Philips schema.

Weergegeven via een een paar 9710M's -ook weer in zelf getimmerde kasten, van multiplex en teak gefineerd, uit 'Luidsprekerbehuizingen voor Zelfbouw'- was het resultaat prachtig.
Op 't gehoor dan, want qua meetinstrumenten had ik alleen een Japanse 'universeelmeter' zoals dat toen heette. Ik weet nog dat ik Mussorgsky's 'Eine Nacht auf dem kahlen Berge' draaide die ik tot dan dan alleen via de radio had afgespeeld, en ineens instrumenten hoorde waarvan ik voorheen niet wist dat zij erin meespeelden. En dat met een keramisch Philips element, MD was veel te duur! :) (en had ik ook weer een extra versterker trap moeten maken)

Maar ik raak behoorlijk off topic zie ik wel, moet ik beter op letten..whisling

Groeten,

Roel

Meer
14 jun 2017 10:13 #67389 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Huub,
Daar heb je een punt, Unitran maakte heel mooi klinkende uitgangstransformatoren,
voor Roel zou een setje 6U38 heel mooi wezen voor zijn UL monoblokken.
Heb altijd al willen weten of dit vakmanschap uit Weesp verloren is gegaan, of dat nog ergens wikkelgegevens liggen.
Misschien dat Unitran verzamelaar Dhr. Rijk hier een antwoord op heeft.

Cees- pa1dba

Gemaakt door Kunena