Skip to main content
Zelfbouw

Trafo voor 2 x EL34

Meer
13 jun 2017 01:50 - 13 jun 2017 02:03 #67351 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Trafo voor 2 x EL34
Leuk project!
Zoals ik heb begrepen, begon dit topic met enkele oude trafo's, gesloopt
van oude versterkers, waarmee dan voor een klein bedrag een begin
gemaakt kon worden voor de bouw van een Hi Fi versterker.
Echter de voeding was absoluut niet berekend voor dat doel.
Een te lage anode spanning en ook nog eens een te lage anode stroom.
En uit de vraag die hiermee verband hield blijkt duidelijk dat de vraag
steller weinig of geen kennis van zaken heeft of had.
Heb ik op zich helemaal geen probleem mee.
Beter een "domme"vraag dan helemaal geen vraag en dus krijgt die
serieuze vraag steller een goed advies van mij.
Het Van der Veen bouw pakket was dus maar een voorbeeld van wat
mogelijk is voor de beginnende hobbyist. Niet denigrerend dus.
Eerder een goed advies om te voorkomen dat de vraag steller zijn
zuur verdiende centjes gaat omzetten in iets dat teleurstelling met
zich mee gaat brengen. Dan is elke investering n.l weggegooid geld.
Voor een veel verder gevorderde hobbyist als de vraag steller, geld
dat natuurlijk niet. Want die zal wel weten wat hij of zij doet om dat
die zelf de basis kennis wel onder de knie heeft en al verder is als het
op bouwen van een bouw pakket met VDV PIT UGT's.
Maar, met alle mogelijkheden en zelfs tweeks die je met dit bouw pakket
kunt uitvoeren valt er zelfs voor de wat meer gevorderden nog wel
wat van te leren. En de werking van alle hiermee mogelijke schakelingen
word heel helder uitgelegd op Menno zijn site. Is niks mis mee.
En natuurlijk moet ook deze ingenieur zijn brood verdienen.
Daar is ook niks mis mee. Print is ook o.k. Is in dit geval alleen maar handig.

Voor elke hobbyist hier op het forum is hier plaats en over gebrek aan kennis doe ik dus niet denigrerend, maar geef ik een passend advies, ook aan
de beginner.
Dus ook "domme" vragen zijn welkom op dit forum, want serieuze
hulp en antwoorden op zulke vragen helpen de vraag steller verder.
En DAT is toch de bedoeling van dit forum?
Elkaar te helpen met de uitvoering van onze gezamenlijke hobby.
Een ieder dus veel hobby plezier toegewenst, Cees.
Laatst bewerkt 13 jun 2017 02:03 door Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2017 01:01 - 13 jun 2017 01:55 #67350 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Trafo voor 2 x EL34
Leuk Topic,
Hou wel even rekening met je anode impedantie, deze veranderd nl wanneer je er meer of minder prik op zet. Wanneer je de uitgang trafo's zelf wikkelt, kun je natuurlijk alle kanten uit.

Heb zelf toevallig deze maand een van de twee (jaren 70) Geloso PA's die ik heb, waar 4 x de EL 503 in zit gewijzigd en er 4 x de EL 36 in gestopt, (Russische versie 6N31C) moest wel de G2 naar 120 volt verlagen omdat er op de anode al 300 volt aanwezig was... 40 Ma per twee buisjes laten lopen, en hij gaat goed in AB .. Geloso uitgang trafo heeft zoveel sec. tappen, dat bijna elke speaker impedantie daarmee is aan te passen naar de 3 k Ohm die ik Raa heb. Voedingstrafo geeft 215 volt wissel bij 1150 Ma uit..

Tijdens de eerste tests, zat er een 50 Hz. brom in, nadat ik de uitgedroogde beker elco's had leeg gehaald en er 2 X 250 uf in gemonteerd had... helemaal stil...

Geluid is totaal anders dan van een torren versterker, Bassen zijn droog kort en strak en rollen niet zoals bij de meeste torren versterkers door. (Class D met PWM niet mee gerekend). Zonder toon regeling er tussen, zo uit de LF uitgang van de pc via een 4 / 2000 Ohm trafootje zo in de eerste ECC 83 geprikt.

Heb een 8 Ohm speaker aan de 10 Ohm tap gehangen, zodat de anode load lekker laag is. En het gaat erg hard, zonder hoorbare vervorming... Een aanrader voor wie echte strakke bassen horen wil !! :woohoo:

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2017 01:55 door buisje.

Meer
13 jun 2017 00:36 - 13 jun 2017 00:42 #67349 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34

Persoonlijk denk ik dat je aan het bouwen van die hard-wired OTL versterker óók heel veel plezier gaat beleven.

Ongetwijfeld.

amphenol voetjes zijn dat die zwart kleurige zoals deze?

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2017 00:42 door Bert Kn.

Meer
13 jun 2017 00:24 #67348 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
@Bert:
Voor zo'n duur apparaat is dat een mooie garantie. Net wat je zegt: als je met gebruikte spullen waarvan je het meeste in voorraad hebt iets bouwt en het gaat mis, is er geen man over boord.
Met die Goldline ligt dat even anders natuurlijk. Het is toch een relatief complex geheel en er kan altijd iets raars gebeuren. Dan is het een geruststellende gedachte dat je er in dat geval niet alleen voor staat.

Persoonlijk denk ik dat je aan het bouwen van die hard-wired OTL versterker óók heel veel plezier gaat beleven.

Vriendelijke groet,

Roel

Meer
13 jun 2017 00:10 #67347 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Ja Huub, ik heb het nog nooit zo druk gehad als na mijn pensionering :-)
Maar 't lijf moet ook een beetje meewerken hé, ik ben al een tijd bezig met inrichten van mijn werkkamertje maar er zit niet zo veel schot in door aanhoudende rugklachten :-(
Maar goed.

Keramische voetjes.. ja ik weet het niet zo goed. In Tektronix scoops van 40+ jaar oud zitten vaak amphenol voetjes. Die zien er meestal uit alsof ze gisteren nog in de winkel lagen. Dus misschien ga ik daar wel voor.

Voor de uTracer heb ik ook heel veel verschillende voetjes nodig en ik weet niet of die allemaal in amphenol te krijgen zijn. Ik vind het wel mooi als ze allemaal van hetzelfde type zijn. Moet ik nog maar 's goed over nadenken..

Groeten,

Roel

Meer
13 jun 2017 00:05 - 13 jun 2017 00:13 #67346 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34

Zo beleeft een ieder de hobby op zijn/haar eigen manier en ik vind dat je dat elkaar moet gunnen

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik met mijn verhaal bedoelde en dat er absoluut op geen enkele manier een vervelende dubbele bodem in zat.

Roel,
Zo is het maar net en je hebt me duidelijk gemaakt dat er op geen enkele manier een vervelende dubbele bodem in zat.

Het bouwen van de Goldline en voor wie dit bouwpakket bestemd is.
Voor de elektronica hobbyist met ervaring in het bouwen van complexe schakelingen.
Ervaring in het bestukken van printplaten, bedrading monteren volgens schema’s.
Kunnen meten met een universeelmeter, en veilig kunnen meten en werken aan spanningen tot 450 volt.
Hiervoor komt meer om de hoek kijken dan het kunnen bouwen van een pakketje elektronische dobbelsteen zoals bijv. van Velleman.

En dat zal voor mij dan niet echt een moeilijke uitdaging zijn maar als er iets niet klopt omdat ik een steekje heb laten vallen waar ik niet uitkom heb ik de volgende garantie.

Goldline geeft bouwgarantie, heeft u het pakket netjes in elkaar gezet, maar werkt het niet naar behoren, wordt het gratis nagekeken en hersteld.

Om even op het gebruik van oude trafo's terug te komen.
Voor mijn Jadis JP200 VV pus Goldline Matisse Phono pre gebruik ik voor de hoogspanning een oude Philips trafo met EZ81 gelijkrichter en daar is helemaal niets mis mee.

Een volgend project wordt het zelf bouwen van een relatief simpel hard-wired OTL stereo eindversterkertje waarvoor ik alles aan oud materiaal in huis heb.
Een andere uitdaging en als ik daar niet uitkom is er geen man over boord.
Ja Huub, ik voel me al aardig Maya de bezige bij :lol:

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2017 00:13 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena