Skip to main content
Zelfbouw

Trafo voor 2 x EL34

Meer
12 jun 2017 23:06 - 12 jun 2017 23:07 #67345 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Trafo voor 2 x EL34
Roel wij zullen jou bouwsels zien ?
er zijn ook keramiche buis voeten
heb in de vroegeren tijden ook wel
de PH HF 302 gebouwd dat was ook een goede bouwkit
ook de HF 10 en meer PH kitjes
ja er was zo wel meer aan merken amroh bvb
succes er mee komt wel goed denk ik zo
Jij bent ook wel een Bezige bij ?
Huub
Laatst bewerkt 12 jun 2017 23:07 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jun 2017 22:23 #67344 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
@Bert,

Het spijt me dat het zo over komt, Bert. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Natuurlijk bestaan er talloze prachtige kits waar je bijzondere apparaten mee kunt bouwen. De Goldline die jij noemt -en laat zien- is daar een goed voorbeeld van. (ziet er schitterend uit trouwens, goeie inspiratie voor hoe ik mijn bouwsel eruit wil laten zien)
En ik besef echt wel dat we het tegenwoordig niet meer hebben over pertinax printjes die verkolen onder de eindbuizen.

Zelf ga ik bijvoorbeeld ook de uTracer bouwen, een kant en klare kit van Ronald Dekkers. Als daar geen kit voor was, zou ik die uTracer niet kunnen bouwen omdat dat te complex voor mij zou zijn. Voor mij persoonlijk ligt het bij versterkers precies andersom: ik wil een versterker bouwen in de eerste plaats voor het plezier van het bouwen. En dan met alle aspecten van dien: het sprokkelen van onderdelen, buigen, boren, stansen van het chassis, bedenken en maken van een geschikte kast enz. En dan het meten, dingen veranderen, experimenteren, tweaken en alles wat daar bij komt kijken. En ja, als je dat voor een redelijk bedrag kunt verwezenlijken, is dat voor mij extra bevredigend.

Ik weet zeker dat je erg van je Goldline zult gaan genieten, zowel bij het bouwen als bij het beluisteren. Maar de bovengenoemde zaken die voor mij belangrijk zijn, komen bij een kit niet aan de orde.
Zo beleeft een ieder de hobby op zijn/haar eigen manier en ik vind dat je dat elkaar moet gunnen :-)

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik met mijn verhaal bedoelde en dat er absoluut op geen enkele manier een vervelende dubbele bodem in zat.

Vriendelijke groet,

Roel
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
12 jun 2017 21:02 #67343 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34

Ik ga zeker geen voorgekookte bouwdoos in elkaar solderen, met loeiheet wordende eindpitten op een printje

Roel,
Als ik hier even op mag inhaken.
Dit komt voor mij dan weer denigrerend over.
Alsof er geen goede voorgekookte bouwdozen zijn en ze allen voorzien zijn van een printje welke niet tegen de hitte van de eindbuizen kunnen.
ik denk dat er heden ten dage printplaten zijn van dusdanige kwaliteit en daar geen probleem mee hebben.
Zelf een hard-wired versterker aan de hand van een schema bouwen is mooi en niets op tegen maar voor mijn doen mogelijk te hoog gegrepen vandaar dat mijn interesse naar zo'n kit uitgaat.
De keuze zal zeer waarschijnlijk op deze Goldline KIT vallen waarvan ik hier eerder vermelding heb gedaan.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
12 jun 2017 19:53 #67342 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34

Cees schreef : Tsja, men begint met oud tweedehands spul om geld te besparen en dan
kan ik Huub wel volgen.

Met alle respect, dit klinkt nogal denigrerend. Alsof een volt uit een gebruikte transformator anders (slechter) zou zijn dan uit een gloednieuw exemplaar. Geld besparen is niet het eerste doel, maar als je hobbymatig voor een redelijk bedrag iets moois kunt maken is dat heel bevredigend.

Cees schreef : Torren bak, hoeft nou ook weer niet, als je zelf iets goed wil maken.
Echter, goed zelf bouwen vereist veel ervaring op dat gebied..

Waarom zou ik die ervaring niet hebben?

Cees schreef : Met weinig ervaring en goed en ook nog een mooi uitziend resultaat,
bouw je een van de versterkers van Menno van der Veen.

Ik ga zeker geen voorgekookte bouwdoos in elkaar solderen, met loeiheet wordende eindpitten op een printje. Ik wil een 'old school' hard-wired versterker bouwen, met hooguit een aantal keramische soldeersteunen (ouwe rommel uit Tektronix scoops) en van het chassis tot en met de kast zelf gemaakt.

Cees schreef : Hij heeft tegenwoordig naast de bekende dure Hi Fi ringkern trafo's
ook blok kern trafo's in zijn assortiment.
Zijn ook van een goede klasse en zijn heel betaalbaar.

Eigenlijk is het andersom: naast de conventionele UGT's verkoopt hij tegenwoordig ook ringkern uitgangstrafo's.(waar overigens de meningen over verdeeld zijn)

Cees schreef : En dan heb je nieuw, bij elkaar passend.
En schema's staan ook op zijn site.
Heel veel verschillende schema's, die je kunt toe passen.
Prints en behuizing zijn er ook bij leverbaar.
De prints zijn zo danig dat je ze voor alle toepassingen en schakelingen,
schema's kan gebruiken.
Dus geen geklooi en toch heel leerzaam.

Dat is voor mij hobby. Als je met een zak geld naar de winkel stapt en de meest toffe versterker koopt die je kunt vinden heb je helemaal geen "geklooi".

Cees schreef : Je leert stap voor stap alle verschillende schakelingen en mogelijkheden
te doorgronden.
Alles word van haver tot gort heel duidelijk uitgelegd.
Dus ook de theorie van zijn verschillende schakelingen, die je kunt
toe passen
Geen reclame van mij dus maar goede raad. ( En die is duur)..

Dit deel van je verhaal klopt absoluut :-) als ik naar v.d. Veens site kijk is deze raad inderdaad heel duur. Hij is erg commercieel met nogal zweverige aspecten. Ik heb technische natuurkunde gestudeerd en ik weet wel wat van signaaloverdracht. Maar bijvoorbeeld de noodzaak om zuiver zilver gebruiken bij audiofrequenties is aan mij niet besteed.

Cees schreef : Je komt er verder mee als geklooi met oude rommel wat alleen maar
ergernis geeft maar een bedroevend resultaat.
Je leert daar hoog uit wat van solderen.

De trafo's die b.v. CeesPa1dba aanbiedt zou ik zeker geen "oude rommel" willen noemen. En met alle versterkers die ik in mijn leven heb gebouwd, heb ik nooit een bedroevend resultaat gehad.
Solderen doe ik al zo'n kleine 60 jaar, dus ik vlei mezelf met de gedachte dat ik dat inmiddels wel een beetje kan..

Cees schreef : Dus even moeite nemen om te Googlen op Menno van der Veen PIT
UGT's
Succes, Cees.

Deze goedbedoelde tip zal ik zeker ter harte nemen en bedankt voor je succes-wens, Cees!

Meer
12 jun 2017 18:11 #67341 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Trafo voor 2 x EL34

Dus even moeite nemen om te Googlen op Menno van der Veen

Cees heb even gegoogeld.
Deze lijkt me een prima versterker.

Als die binnen mijn budget zou vallen zou ik de toch wel erg mooie niet echt bij mij passende vormgeving nog op de koop toenemen.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
12 jun 2017 17:25 #67340 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Trafo voor 2 x EL34
Hoewel die PIT Blok kern UGT's niet zo ver doorgaan als hun veel
duurdere ringkern broers zijn ze wel degelijk geschikt voor Hi Fi
muziek weergave en er zijn heel erg veel mogelijkheden.
Waaronder ook de mogelijkheid voor PA versterking en ook voor Gitaar
versterker toe passing. Er is ook een schakeling mee mogelijk waar mee
je een voor een buizen versterker heel hoge demping factor kunt behalen.
Deze schakeling, die heel veel tegen koppeling geeft, lage vervorming,
hoge demping, vind je alleen in de hele dure, over de kop geprijsde, merk
versterkers.
Ze zijn altijd beter als UGT's die uit stok oude versterkers zijn gesloopt.
Wat 60 jaar geleden Hi Fi werd genoemd, b.v Unitran, daar zijn nu veel
betere UGT's voor in de plaats gekomen.
Unitran, nostalgie, goed, maar er is daarna nog veel ontwikkeling
geweest op dat gebied. Is dus inmiddels achterhaald.
Cees.

Gemaakt door Kunena