Zelfbouw
Trafo voor 2 x EL34
18 jun 2017 12:42 #67470
door Roel
Beantwoord door Roel in topic Trafo voor 2 x EL34
Nou, het is te hard voor zelfs de hardere aluminium legeringen, Cees. Ooit heb ik een vintage hartmonitor gedemonteerd en de CRT daarvan was omgeven door op 't oog hetzelfde materiaal: hard, soort van vercadmiumd en zwaar.
Eigenlijk denk ik aan mumetaal.
Ik ga je zo nog even mailen.
Groeten, Roel
Eigenlijk denk ik aan mumetaal.
Ik ga je zo nog even mailen.
Groeten, Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
18 jun 2017 11:24 #67469
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Trafo voor 2 x EL34
@Roel,
Zien er goed uit in die alu doosjes,
Wist niet dat ze af fabriek zo mooi ingebouwd werden...
Kwik en hoogvacuum inmiddels gevonden op zolder zie je mail.
Zien er goed uit in die alu doosjes,
Wist niet dat ze af fabriek zo mooi ingebouwd werden...
Kwik en hoogvacuum inmiddels gevonden op zolder zie je mail.
Cees- pa1dba
18 jun 2017 10:57 - 18 jun 2017 11:01 #67468
door Roel
Yes!!
Gisteravond zijn mijn uitgangstransformatortjes bezorgd.
Ter referentie v.w.b. de afmetingen heb ik ze even bij die tuner gezet. Voor de zekerheid heb ik ook de gelijkstroomweerstand primair en secundair gemeten; voor hetzelfde geld hadden ze vierenhalve kilo aan ijzeren moeren in zo'n bak gestopt, maar dat bleek aardig naar verwachting..
Gisteravond zijn mijn uitgangstransformatortjes bezorgd.

Ter referentie v.w.b. de afmetingen heb ik ze even bij die tuner gezet. Voor de zekerheid heb ik ook de gelijkstroomweerstand primair en secundair gemeten; voor hetzelfde geld hadden ze vierenhalve kilo aan ijzeren moeren in zo'n bak gestopt, maar dat bleek aardig naar verwachting..

Laatst bewerkt 18 jun 2017 11:01 door Roel.
17 jun 2017 20:51 #67466
door Roel
@Cees:
Destijds heb ik diverse varianten van de versterker gebouwd, verschillende fasedraaiers geprobeerd, en ook -net als jij- de EF86 als triode geschakeld, want ik gebruikte een keramisch element en daarvoor was de gevoeligheid veel te groot.
Maar wel altijd de eindbuizen in penthode configuratie gehad, met de UGT's die ik had kon dat ook niet anders.
Nu wil ik graag proberen wat schermrooster tegenkoppeling me brengt, vandaar de huidige opzet.
Solid state gelijkrichting is zeker een optie, en heeft ook het voordeel dat er erg grote capaciteiten achter gezet kunnen worden.
Wél zou ik dan Schottky diodes gebruiken. Met hun schakeltijden van enkele pico seconden brengen die veel minder onrust op de voedingslijn dan normaal silicium.
Dat de voeding niet in de signaalweg zit en daardoor niet mee speelt in de geluidskwaliteit , vind ik een beetje kort door de bocht. Het vermogen dat je luidsprekers aandrijft komt in laatste instantie uit je voeding. De paar mV. van het signaal beinvloeden dat vermogen alleen maar.
Daarom besteed ik persoonlijk evenveel aandacht aan de voeding als aan de rest van de schakeling.
Een voor mij belangrijk nadeel van solid state: 'it doesn't glow, does it?' En zeker niet met zo'n prachtige blauwe gloed.
Nieuw met oud combineren is absoluut niets mis mee, daarom wil ik ook een buis uit 1936 gebruiken in een versterker uit 1956
En dat beetje kwik dat door mij op termijn bij de milieustraat terecht zou komen, ach daar zullen ze toch wel weg mee weten?
Het is goed mogelijk dat nieuw ijzer, in ronde vorm, beter geluid produceert dan nostalgisch oud ijzer, ik heb er geen ervaring mee. Maar ook niet met de UGT's die ik nu heb gekocht: wie weet klinken ze prachtig!
Groeten,
Roel
Dat schema stond in het boekje 'schakelingen voor amateurs' dit schema is ook als bouwdoos uitgebracht: de HF10.Roel schreef : ... toen ik als 14-15 jarige mijn eerste versterker knutselde met EF86, ECC83 en 2 x EL84 aan de hand van een Philips schema...
Destijds heb ik diverse varianten van de versterker gebouwd, verschillende fasedraaiers geprobeerd, en ook -net als jij- de EF86 als triode geschakeld, want ik gebruikte een keramisch element en daarvoor was de gevoeligheid veel te groot.
Maar wel altijd de eindbuizen in penthode configuratie gehad, met de UGT's die ik had kon dat ook niet anders.
Nu wil ik graag proberen wat schermrooster tegenkoppeling me brengt, vandaar de huidige opzet.
Solid state gelijkrichting is zeker een optie, en heeft ook het voordeel dat er erg grote capaciteiten achter gezet kunnen worden.
Wél zou ik dan Schottky diodes gebruiken. Met hun schakeltijden van enkele pico seconden brengen die veel minder onrust op de voedingslijn dan normaal silicium.
Dat de voeding niet in de signaalweg zit en daardoor niet mee speelt in de geluidskwaliteit , vind ik een beetje kort door de bocht. Het vermogen dat je luidsprekers aandrijft komt in laatste instantie uit je voeding. De paar mV. van het signaal beinvloeden dat vermogen alleen maar.
Daarom besteed ik persoonlijk evenveel aandacht aan de voeding als aan de rest van de schakeling.
Een voor mij belangrijk nadeel van solid state: 'it doesn't glow, does it?' En zeker niet met zo'n prachtige blauwe gloed.

Nieuw met oud combineren is absoluut niets mis mee, daarom wil ik ook een buis uit 1936 gebruiken in een versterker uit 1956

En dat beetje kwik dat door mij op termijn bij de milieustraat terecht zou komen, ach daar zullen ze toch wel weg mee weten?
Het is goed mogelijk dat nieuw ijzer, in ronde vorm, beter geluid produceert dan nostalgisch oud ijzer, ik heb er geen ervaring mee. Maar ook niet met de UGT's die ik nu heb gekocht: wie weet klinken ze prachtig!
Groeten,
Roel
17 jun 2017 13:56 #67465
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Trafo voor 2 x EL34
Cees ik heb er geen ondervinding met de huidige nieuwe
Trafo,s Je zal wel gelijk daar in hebben al het nieuwe is niet slechter
Mischien heb ik nog wel GZ 34 en 32 liggen
Nee de plaatstroom doet niks aan de geluidsbron .
Maar ik heb wel een hekel aan brommetjes het zal geheel stil zijn
Maar ik vond de HF 10 wel destijds een redelijk goed versterketje
huub
Trafo,s Je zal wel gelijk daar in hebben al het nieuwe is niet slechter
Mischien heb ik nog wel GZ 34 en 32 liggen
Nee de plaatstroom doet niks aan de geluidsbron .
Maar ik heb wel een hekel aan brommetjes het zal geheel stil zijn
Maar ik vond de HF 10 wel destijds een redelijk goed versterketje
huub
17 jun 2017 13:26 #67464
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Trafo voor 2 x EL34
Huub,
Ook de GZ34 is tegenwoordig duur. Hi Ender gedoe.
Diodes is niks op tegen, maar je moet dan wel de spanningsval die normaal
over de gelijkrichtbuis ontstaat met een paar dikke R's wegwerken.
Gelijkrichtbuizen doen niet mee aan de weergave kwaliteit want er gaat
geen signaal door. En bij balans versterkers hoor je geen verschil als je de
juiste waarde voor de serie R hebt gekozen.
De anode spanning blijft dan gelijk.
En wat is er op tegen om modern met oud te combineren?
Ik heb in mijn 4x KT88 per kanaal versterker dikke diode blokjes gebruikt
in de voeding en deze versterker is volledig stil, geen brom, geen ruis.
En een goed geluid, niks mis mee.
En ja, ook in de voeding zitten ringkern trafo's.
En de UGT's zijn ook ringkernen. Mooi compact. Ook niks mis mee.
Een beter geluid als je met het oude nostalgische ijzer krijgt.
Cees.
Ook de GZ34 is tegenwoordig duur. Hi Ender gedoe.
Diodes is niks op tegen, maar je moet dan wel de spanningsval die normaal
over de gelijkrichtbuis ontstaat met een paar dikke R's wegwerken.
Gelijkrichtbuizen doen niet mee aan de weergave kwaliteit want er gaat
geen signaal door. En bij balans versterkers hoor je geen verschil als je de
juiste waarde voor de serie R hebt gekozen.
De anode spanning blijft dan gelijk.
En wat is er op tegen om modern met oud te combineren?
Ik heb in mijn 4x KT88 per kanaal versterker dikke diode blokjes gebruikt
in de voeding en deze versterker is volledig stil, geen brom, geen ruis.
En een goed geluid, niks mis mee.
En ja, ook in de voeding zitten ringkern trafo's.
En de UGT's zijn ook ringkernen. Mooi compact. Ook niks mis mee.
Een beter geluid als je met het oude nostalgische ijzer krijgt.
Cees.