Zelfbouw
Antenne gemaakt
28 nov 2015 18:47 - 28 nov 2015 18:51 #57020
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Antenne gemaakt
@ Pieter,
Heel duidelijke bijdrage, als Marc het nou nog niet begrepen heeft...dan?
In ieder geval heb je de moeite niet voor niets gedaan, want ook ik ben
er nog wat wijzer van geworden en ik denk ook nog wel anderen.
Die daar hun voordeel mee kunnen doen.
Dus bedankt voor de moeite die je hier in gestoken hebt.
@Pierre,
Het zou mooi zijn als de admin de bijdrage van Pieter kan bewaren,
zo dat deze niet weg zakt.
Gr Cees.
Heel duidelijke bijdrage, als Marc het nou nog niet begrepen heeft...dan?
In ieder geval heb je de moeite niet voor niets gedaan, want ook ik ben
er nog wat wijzer van geworden en ik denk ook nog wel anderen.
Die daar hun voordeel mee kunnen doen.
Dus bedankt voor de moeite die je hier in gestoken hebt.
@Pierre,
Het zou mooi zijn als de admin de bijdrage van Pieter kan bewaren,
zo dat deze niet weg zakt.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 28 nov 2015 18:51 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pieterv
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 nov 2015 01:47 - 28 nov 2015 01:49 #57014
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Antenne gemaakt
@ Leonardo,
"En nu nog even afwachten op iemand die de antenne voor hem aansluit".
En dan zeg ik: DAAR LEERT HIJ GEEN BARST Van. ( GEEN ENE MOER zeggen ze in Amsterdam)
Voor kauwen, word zo weer vergeten.
Er bij staan, instructies geven en hem dan het ZELF laten doen.
En dan alles losmaken en het hem dan, opnieuw helemaal ZELF nu zonder hulp, laten doen.
Dan alleen blijft het hangen.
Ik weet nog, toen ik pas begon bij een reparatie zaak.
Er werd een apparaat voor mijn neus neergezet op de werkbank en ik kreeg een schema in
mijn handen gedrukt, met de woorden: Ga je gang maar.
Zweetdruppels, rooie kop, maar na veel tijd, toch een resultaat.
En natuurlijk mocht ik tijdens de koffietijd er best wat over vragen, maar ik moest het
ZELF oplossen.
Ook kreeg ik een oud TV chassis, waar alles wat betrekking had op het verticaal er uit was
gesloopt met de mededeling: Bouw het volgens het schema maar weer netjes op.
Was nog echt zo'n oud Tonfunk chassis waar nog geen printen in zaten.
Geen hoge montage! Netjes! Was een mooie soldeer montage oefening die ik ook nog
best leuk vond ook.
Dat geld natuurlijk niet alleen voor Marc, maar ook voor Pierre, Henk laat hem ZELF maar
zweten en daarna gaat ie met veel voldoening naar huis.
Aan de slag!
Cees.
"En nu nog even afwachten op iemand die de antenne voor hem aansluit".
En dan zeg ik: DAAR LEERT HIJ GEEN BARST Van. ( GEEN ENE MOER zeggen ze in Amsterdam)
Voor kauwen, word zo weer vergeten.
Er bij staan, instructies geven en hem dan het ZELF laten doen.
En dan alles losmaken en het hem dan, opnieuw helemaal ZELF nu zonder hulp, laten doen.
Dan alleen blijft het hangen.
Ik weet nog, toen ik pas begon bij een reparatie zaak.
Er werd een apparaat voor mijn neus neergezet op de werkbank en ik kreeg een schema in
mijn handen gedrukt, met de woorden: Ga je gang maar.
Zweetdruppels, rooie kop, maar na veel tijd, toch een resultaat.
En natuurlijk mocht ik tijdens de koffietijd er best wat over vragen, maar ik moest het
ZELF oplossen.
Ook kreeg ik een oud TV chassis, waar alles wat betrekking had op het verticaal er uit was
gesloopt met de mededeling: Bouw het volgens het schema maar weer netjes op.
Was nog echt zo'n oud Tonfunk chassis waar nog geen printen in zaten.
Geen hoge montage! Netjes! Was een mooie soldeer montage oefening die ik ook nog
best leuk vond ook.
Dat geld natuurlijk niet alleen voor Marc, maar ook voor Pierre, Henk laat hem ZELF maar
zweten en daarna gaat ie met veel voldoening naar huis.
Aan de slag!
Cees.
Laatst bewerkt 28 nov 2015 01:49 door Cees.
28 nov 2015 01:11 - 28 nov 2015 01:21 #57011
door Bert Kn
Helemaal met je eens.
Als het boven je pet gaat kun je beter iemand inschakelen die verstand van zaken heeft.
Zoals ik al eerder schreef had ik me nog niet eerder in deze materie verdiept, het trok wel mijn interesse en na wat speurwerk ben ik een stuk wijzer geworden en is het allemaal niet zo heel moeilijk
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Antenne gemaakt
Leonardo,De antenne heeft ie zeker mooi gemaakt. Nu dus nog alleen nog wachten op iemand die hem op de juiste manier voor hem aansluit......
Helemaal met je eens.
Als het boven je pet gaat kun je beter iemand inschakelen die verstand van zaken heeft.
Zoals ik al eerder schreef had ik me nog niet eerder in deze materie verdiept, het trok wel mijn interesse en na wat speurwerk ben ik een stuk wijzer geworden en is het allemaal niet zo heel moeilijk
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 28 nov 2015 01:21 door Bert Kn.
28 nov 2015 01:01 - 28 nov 2015 01:04 #57009
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Antenne gemaakt
Als je deze materie niet goed begrijpt kun je nog zoveel mooie verhalen houden maar voor Marc gaan ze gewoonweg boven zijn pet. Hij geeft het ook zelf min of meer al aan. Zijn reacties zijn dan wat traag, lauw en hakketakkig.
Dit was in het verleden al vaak zo met een hoop zaken en ook nu weer. Het lijkt me toch wel duidelijk genoeg zo.
Helaas voelde hij er weinig voor om hier écht iets aan te gaan doen en zich wat te gaan verdiepen in de radiotechniek. Zijn goed recht natuurlijk maar het maakt het allemaal wel erg lastig.
Zonder voldoende technische kennis kun je best een hoop fröbelen maar het houd op een gegeven moment op.
De antenne heeft ie zeker mooi gemaakt. Nu dus nog alleen nog wachten op iemand die hem op de juiste manier voor hem aansluit......
Leonardo
Dit was in het verleden al vaak zo met een hoop zaken en ook nu weer. Het lijkt me toch wel duidelijk genoeg zo.
Helaas voelde hij er weinig voor om hier écht iets aan te gaan doen en zich wat te gaan verdiepen in de radiotechniek. Zijn goed recht natuurlijk maar het maakt het allemaal wel erg lastig.
Zonder voldoende technische kennis kun je best een hoop fröbelen maar het houd op een gegeven moment op.
De antenne heeft ie zeker mooi gemaakt. Nu dus nog alleen nog wachten op iemand die hem op de juiste manier voor hem aansluit......
Leonardo
Laatst bewerkt 28 nov 2015 01:04 door leonardo.
27 nov 2015 22:06 #57006
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Antenne gemaakt
Ik zie dat pieterv me voor was met een nóg duidelijker beeld dan ik in mijn bijdrage aangaf; hopelijk wordt het Marc nu duidelijk wat er bedoelt wordt!
Bert
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: pieterv
27 nov 2015 21:42 #57005
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Antenne gemaakt
Toch jammer dat Marc niet ingaat op de nu vele verwijzingen en tips die zijn aangedragen om een maximaal gebruik te maken van zijn fraai geconstrueerde raamantenne;
Hij gebruikt hem nu zoals o.a. de leuke reactie van Johannes van 25 nov.; gewoon een opgerold stuk draad of een stuk ijzer.
Marc, sluit deze raamantenne met parallel hieraan een afstemC. van circa 500 pf nu eens aan via een c'tje van 10 á 50 pf (trimmertje) aan de aansluiting van jouw radio; dus één kant van de spoel direct aan de aarde/massa van jouw radio, en de andere zijde van de raamantenne (met daarover dus die afstemC.) via dat c'tje (trimmertje) aan op de antenne-ingang; dat c'tje is tegen een eventuele kortsluiting van de antennekring van jouw radio.
Probeer daarbij wat andere aansluitingen van jouw raamantenne; is een leuk klusje om uit te dokteren welke wikkeling het gewenste resultaat oplevert!
( en niet meteen reageren van: het werkt, en nu verder naar mijn 930A project)
succes gewenst, :thumbsup:
Bert
Hij gebruikt hem nu zoals o.a. de leuke reactie van Johannes van 25 nov.; gewoon een opgerold stuk draad of een stuk ijzer.
Marc, sluit deze raamantenne met parallel hieraan een afstemC. van circa 500 pf nu eens aan via een c'tje van 10 á 50 pf (trimmertje) aan de aansluiting van jouw radio; dus één kant van de spoel direct aan de aarde/massa van jouw radio, en de andere zijde van de raamantenne (met daarover dus die afstemC.) via dat c'tje (trimmertje) aan op de antenne-ingang; dat c'tje is tegen een eventuele kortsluiting van de antennekring van jouw radio.
Probeer daarbij wat andere aansluitingen van jouw raamantenne; is een leuk klusje om uit te dokteren welke wikkeling het gewenste resultaat oplevert!
( en niet meteen reageren van: het werkt, en nu verder naar mijn 930A project)
succes gewenst, :thumbsup:
Bert