Skip to main content
Zelfbouw

Antenne gemaakt

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 nov 2015 19:11 #57052 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Antenne gemaakt
Hallo Bert en de rest v h Forum,

Dank je wel voor het aanbod maar deze spullen heb ik gelukkig ook liggen niet hetzelfde maar gelijkend .
Nu hoop ik dat ik tzt eens met iemand dit kan gaan maken en het daarna zelf kan gaan doen want zoals hier al eerder gezegt is je kan alles wel voorkauwen maar laat Marc het maar eens doen met hulp en daarna helemaal alleen proberen nou ik neem dit advias graag aan misschien iets voor aankomende beurs in Driebergen

Wie o wie kan mij helpen zou erg mooi zijn maar anders komt het wel in het nieuwe jaar maar 100% zeker dat ik dit advias ga aannemen

Mvgr Marc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 nov 2015 18:13 #57047 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Antenne gemaakt
Misschien is dit wat voor Marc?
Aangeboden op het buur forum.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
28 nov 2015 22:32 #57027 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Antenne gemaakt
@ Pieter,
Als jongen heb ik toen wij hier nog echt aan de rand van de stad woonden en er nog geen
hoogbouw met veel geaard beton er in een soort van visnet draad antenne over het gehele
oppervlak van de zolder gespannen.
(Mijn moeder vond er natuurlijk meteen een praktische, was droog bestemming voor.)
Die antenne gaf zo'n geweldige ontvangst, dat er een fietslampje op branden kon.
En dus: Een germanium puntcontact diode, spoeltje, mica 500 pF draai C en daar een
UGT van een oude radio op aangesloten. Verbluffend! Een er op aangesloten L Sp kon
in mijn kleine slaapkamertje goed verstaanbaar spraak en muziek weer geven van H1 en H2.
Ik heb het ook nog geprobeerd met een ferriet antenne en een primitief in elkaar
geknutseld raam. Helaas kwam er dan minder signaal af, waarbij de ferriet antenne
toen wat beter presteerde. Voldoende voor een x- tal telefoontje.
Weer later heb ik een kern spoeltje, gesloopt uit een oude Amroh sloper gebruikt
zonder de mica afstem C. De ontvanger bestond toen nog maar uit twee onderdelen.
Een spoeltje met aan de kern een knopje gemaakt en een diode en dat werkte ook
goed. Maar van af ergens in 1964, was het uit met de pret toen die betonnen kolossen
in het boeren land kwamen te staan. Bijna geen signaal meer.
Ik vond het leuk om zonder stroom of batterijen een zuivere verstaanbare ontvangst
te verkrijgen. Maar nu zijn er hobbyisten die het zelfs voor elkaar krijgen om mbv
kristal diodes zelfs FM ontvangst te realiseren. Helaas ben ik die interessante site
vergeten, worden ook raam antennes in behandeld. Een interessante materie.
Cees.

Meer
28 nov 2015 21:44 #57025 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Antenne gemaakt
@Ben,
Het lijkt mij verstandig als nieuwe gebruiker om eerst met de raam antenne installatie in de eenvoudigste vorm te experimenteren en - met de verkregen ervaring - er daarna andere apparaten zoals het Biggetje er bij te halen. Vandaar.

Groet, Pieter.

Meer
28 nov 2015 21:19 #57024 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Antenne gemaakt
Hoezo heb je niks aan het "biggetje" bij een raamantenne ?
Zo'n biggetje is juist perfect! voor het experimenteren. ! :thumbsup:
Ik begrijp dat enkelen eerst alle kennis willen hebben voordat ze aan een experiment beginnen willen.
Juist ongehinderd door kennis blijkt dat bijvb. een biggetje of een zeefkring uit bijvb een 930 of 830A een fantastisch raamantenne hulpmiddel is in de praktijk.
Zonder "de geleerden" tekort te willen doen wil ik toch vragen vooral ook ruimte te laten en te geven aan mensen die zelf op hun -eigen manier graag- hun weg willen vinden in de hobby.
Het is een hobby jongens , geen stenge school waar je afgerend gaat/moet worden op het onvoldoende beheersen van de theorie...

Handtekening

Meer
28 nov 2015 20:08 - 28 nov 2015 20:28 #57022 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Antenne gemaakt
@Marc,
Ik hoop dat je met het nogmaals goed doorlezen van mijn bijdrage over de raam antenne er nu uitkomt deze goed aan te sluiten en te gebruiken. Hoewel het een leuk Philips apparaat is, heb je een 'Biggetje' hierbij niet nodig. Wel heb je natuurlijk een afstemcondensator nodig.
Een klein middengolf zendertje is weer een heel ander onderwerp zie bijvoorbeeld bij artikelen op www.gloeidraad.nl/radioforumservice/?p=artikelen Op het transistor forum is zo een mini MG zendertje ook eens te koop aangeboden als bouwpakket. Maar misschien wil de verkoper ook wel een zendertje voor je in elkaar zetten. zie: www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=20661

@ Cees,
Bedankt voor je waardering van mijn bijdrage over de raam antenne. Destijds in 2009 heb ik er ook de nodige aandacht aan besteed en hierover geschreven op het NFOR, zie: www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=54013

Zo een raam antenne is echt een leuk ding om te maken en te gebruiken.
Wist je dat je er ook een kristal radio mee kunt maken? Op een aftak na de eerste van de 7 windingen heb ik een germanium puntcontact diode aangesloten en vervolgens het signaal door een 800 ohm luidspreker geleid. Ik kon radio 5 op 747AM en ook de reli zender op 1008AM zachtjes uit de luidspreker horen klinken, puur alleen op de energie opgevangen door de raam antenne. Maar ik ben wel zo eerlijk er bij te zeggen dat ik op slechts ca. 20 km afstand van de Flevo MG zenders woon.

groet, Pieter.
Laatst bewerkt 28 nov 2015 20:28 door pieterv. Reden: aanvullen tekst

Gemaakt door Kunena