Skip to main content
Zelfbouw

Antenne gemaakt

• Marc
  • [Marc]
  • Onderwerp Auteur
Meer
22 nov 2015 17:58 #56810 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Antenne gemaakt
Goedemiddag Heren ,

Ik heb in het midden dus een dubbele kroonsteen en in ieder gaatje komt dus 1 draad geklemt !
Nu heb ik aan de andere kant 1 draad in de kroonsteen geklemt en deze met een lange draad voorzien van een eenpolige stekker en deze in de antenne ingang van mijn 2634 gestoken !!
De ontvangst is goed en best erg selectief te noemen !
Ik dacht oke nu maak ik een brugje en neem een klein draadje om een lus van Kroonsteen 1 naar ingang kroonsteen 2 te maken en dus is nu de draadwinding rondom det houten frame 1 draad geworden maar dit maakt niets uit voor het signaal !
Inmiddels ook mijn 636A eens aangesloten op de antenne en deze geeft ook geen verschil dus zowel 1 draad als de kroonsteen doorverbonden maakt geen verschil
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijker heb gemaakt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 nov 2015 16:35 - 22 nov 2015 16:40 #56806 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Antenne gemaakt
Helemaal mooi wordt het als je een (enkele dubbele of 3 dubbele) varco tussen de antenne en radio gaat zetten.
Bijvb. De varco tussen 1 draad van antenne (varco dus in serie) naar radio...
Of :
De varco tussen de 2 draden van de antennene (parallel) door naar de radio .
Kun je nóg scherper afregelen voor( vaak verbluffend goede ) ontvangst.
Zo'n raamantenne is een ontiegenlijk goed antennenesysteem voor oude radio's.
De "aarde" (1 draad van de raamantenne) juist wel of niet aansluiten op je radio.
Deze 2 raamantennes in serie zetten , maar dan juist uit het lood van elkaar, dus de ene naar de stationsrichting en dan de 2e juist niet...
Uren en Uren experimenteer plezier met dikwijls verbluffende resultaten mogelijk.
Met zo'n raamantenne zijn er echt nog héél véél stations te ontvangen op de MG

Handtekening
Laatst bewerkt 22 nov 2015 16:40 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes, aan-pierre

Meer
22 nov 2015 16:02 - 22 nov 2015 16:08 #56805 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Antenne gemaakt
Beste Pierre,

Het is inderdaad wel eens lastig om iets dat voor jezelf volkomen duidelijk is aan een ander over te brengen. Ik merk wel vaker dat een technicus beter is in zijn vakgebied dan met het gebruik van de Nederlandse taal. Dus Pierre, net als jij was het verhaal van Marc mij niet helemaal duidelijk en misschien wil hij een en ander nog eens uitleggen. Ik bedoel dit positief, begrijp mij goed :) .
Een goede radio antenne dient zo hoog mogelijk te worden geplaatst en vrij opgehangen tussen isolatoren. Isolatoren, omdat de antenne niet tegen bomen of muren van huizen mag komen.
@ Een Philips 2634 radio is idd degene die jij laat zien..... een mooi exemplaar kom je niet zo vaak meer tegen.... hoewel.... ;)

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22 nov 2015 16:08 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneV, aan-pierre

Meer
22 nov 2015 14:17 - 22 nov 2015 14:45 #56802 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Antenne gemaakt
hoewel een schitterend gedocumenteerde bouwbeschrijving, zit ik toch met de beschrijvende tekst stevig overhoop wát er nu allemaal bedoeld is te zeggen. Ik citeer en voeg mn vragen (in blauwe kleur), over vermeende onduidelijkheden in.

Ik heb 1 draad genomen en deze over uitstekende staafjes hout geplaatst waarin ikkleine gelufjes heb gemaakt .
Ik heb 4 vierkant balkjes van 3 cm dik gezaagt ........ 4 x 55Cm lang en 3 x 19.5 cm lang dezeheb ik aan elkaar verbonden en daarna draad gespannen over de dwarsliggers en zo rond gegaan .Nu heb ik dus 2 draden twee draden? of 2 draadeinden van 1 draad??die op 1 punt samen komen en die heb ik in een kroonsteen gemonteerd beide apart !!!
Nu heb ik in 1 van de draden?....bedoel je 1 van de kroonsteenopeningen? een draad gestoken wat bedoel je hiermee? hoekan je nou in een draad een andere draad steken. Dat snap ik niet en deze in de kroonsteen vastgezet toen een draag aangesloten op mijn 2634 en werkt geweldig.......tot nu kan ik je volgen denk ik....je hebt nu 1! langedraad aan de antenneingang aangesloten, het andere uiteinde loopt geisoleerd van elke andere doorlussing in een kroonsteenopening ...........eigen lijk zou ik nu verwachten dat het hiermmee klaar is ....maar je vervolgt en dan ben ik het helemaal weer kwijt..... daarna de draad (wat bedoel je met DE DRAAD? waar komt die vandaan?doorgelust naar de andere draad in de kroonsteen en ik merk geen verschil dit is een heel dubbelzinnige zin.....waardoor ik het spoor kwijt raak.....je merkt géén verschil....verschil met WAT? ( dat beschrijf je niet )wel is de ontvangst geweldig goed nu tja ....nu blijkt er wel een verschil te zijn , dat je een paar woorden eerder ontkent. dit is verwarrend voor me , ik hoop dat je dat begrijpt. En ik zit met de zelfde twijvel als Johannes....ik weet nu eigenlijk (al lees ik je tekst steeds opnieuw over) niet echt of je nu 1 on onderbroken draad hebt of niet. En of die dan in de radio in 1 van de antenneaansluitingen geisoleerd van een andere antenneopening in de zelfde radio functioneert.....Dan is er NOG een houtenconstruktie en of die wel of niet mee doet ( dat zou de onduidelijkheid in het gebruik van DE DRAAD dan weer verklaren)...is mij ook een vraagteken. .

.... je noemt een nummer als reverentie voor je radio ik vond een Philips toestel. Is dat correct. ?
www.vintageradio.nl/Radio's/2634.htm

Denk nou niet dat ik je wil kritiseren met mijn reactie. Ik wil alleen heel duidelijk (of probeer dat ) aangeven waar voor mij de haken en ogen in je tekst zitten, waardoor ik de clou niet begrijp.
En dus ook je geweldige initiatief niet kan nabootsen. Ik hoop dat je zelf nu ook je dubbelzinnigheden ziet in je tekst , zeker voor instappers in het metier. Misschien kan je achteraf toch nog wat aanvullingen of correcties op je beschrijving geven.

graag. Ik weet hoe lastig het is om te beschrijven wat voor je zelf vanzelfsprekend is.
Laatst bewerkt 22 nov 2015 14:45 door aan-pierre.

Meer
22 nov 2015 12:55 #56801 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Antenne gemaakt
Hallo Marc,

Dat heb je netjes gemaakt.
Dus als ik het goed begrijp heb je twee afzonderlijke antennes gemaakt. Want ik zie twee raamwerken op de foto. Op de vier hoeken van beide raamwerken heb je korte balkjes geschroefd die de antennedraad ondersteunen. Dus even snel rekenen:
12 windingen worden gewikkeld op een vierkant raamwerk. Het raamwerk heeft 4 zijden van 55 cm en heb je dus een draadantenne gecreëerd met een lengte van 12 x 4 x 0,55 = 26,4 meter.
Maar dat geldt dan alleen wanneer je het begin en het eind van de antennedraad draad NIET aan elkaar doorverbindt.

M.vr.gr. Hans

Meer
21 nov 2015 22:28 #56789 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Antenne gemaakt
@ Marc,
Een leuk knutsel karweitje op een koude winderige regenachtige dag.
En dat het dan tot een succesvol eind word gebracht geeft dan wel voldoening.
Veel plezier daar mee toegewenst met een goede ontvangst.
Cees.

Gemaakt door Kunena