Reparatie en Restauratie tip's
Nixie klok
25 mei 2011 10:58 - 25 mei 2011 11:38 #4825
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Nico,
Ook als ik de R12 aan één kant loskoppel wordt de IRF830 gloeiend heet. Ik had de IC ook al uit het 20-polige voetje gehaald, zonder resultaat.
Als volgende probeersel heb ik de D6 (UF4007) aan een kant losgenomen: de TRI wordt nog steeds heet. Bij mij gaat nu het licht uit (figuurlijk) en denk ik dat de TRI inmiddels is overleden. Hoewel ik - metend tussen de drie pootjes - tussen de buitenste twee en de middelste een diodewerking meet met de multimeter.
Ik heb wel eens bewondering voor mensen die deze soort van radiotechniek kunnen bevatten :smilythumb: Soms denk ik : was ik hier maar nooit aan begonnen. Ik beschouw deze kennismaking met mini-elektronica maar als leergeld.
Hans
Ook als ik de R12 aan één kant loskoppel wordt de IRF830 gloeiend heet. Ik had de IC ook al uit het 20-polige voetje gehaald, zonder resultaat.
Als volgende probeersel heb ik de D6 (UF4007) aan een kant losgenomen: de TRI wordt nog steeds heet. Bij mij gaat nu het licht uit (figuurlijk) en denk ik dat de TRI inmiddels is overleden. Hoewel ik - metend tussen de drie pootjes - tussen de buitenste twee en de middelste een diodewerking meet met de multimeter.
Ik heb wel eens bewondering voor mensen die deze soort van radiotechniek kunnen bevatten :smilythumb: Soms denk ik : was ik hier maar nooit aan begonnen. Ik beschouw deze kennismaking met mini-elektronica maar als leergeld.
Hans
Laatst bewerkt 25 mei 2011 11:38 door Johannes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
25 mei 2011 07:50 #4816
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Nixie klok
Probeer 's wat er gebeurt als je R 12 tijdelijk even losmaakt? Houdt die te grote stroom dan helemaal op? Dan kun je alsnog meten wat er op de collectors van T3 en T4 gebeurt
Nico
Nico
24 mei 2011 21:29 #4814
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Beste hobbyisten,
Ik begrijp heel goed hoe moeilijk het is om op afstand een diagnose te stellen. Inmiddels heb ik gecontroleerd of alle onderdeeltjes op de juiste plek zitten en met een vergrootglas de typenummers van de verschillende transistors gecontroleerd, Ook het IC zit met de nok in de goede richting en zijn de diodes en elco's goed gemonteerd.
Je hebt ook niet de tijd om iets te meten want binnen no time is de IRF 830 gloeiend heet.
Daar vloeit dus een veel te hoge stroom door, maar van deze componenten heb ik helaas te weinig verstand. Ik zal me morgen er eens in verdiepen en nog eens verder redeneren welke weg de stroom loopt door dat ding en via welk (defect?) onderdeeltje de stroom verder naar de massa loopt.
Voorlopig iedereen bedankt voor het meedenken en een goede nachtrust !
Groeten, Hans
Ik begrijp heel goed hoe moeilijk het is om op afstand een diagnose te stellen. Inmiddels heb ik gecontroleerd of alle onderdeeltjes op de juiste plek zitten en met een vergrootglas de typenummers van de verschillende transistors gecontroleerd, Ook het IC zit met de nok in de goede richting en zijn de diodes en elco's goed gemonteerd.
Je hebt ook niet de tijd om iets te meten want binnen no time is de IRF 830 gloeiend heet.
Daar vloeit dus een veel te hoge stroom door, maar van deze componenten heb ik helaas te weinig verstand. Ik zal me morgen er eens in verdiepen en nog eens verder redeneren welke weg de stroom loopt door dat ding en via welk (defect?) onderdeeltje de stroom verder naar de massa loopt.
Voorlopig iedereen bedankt voor het meedenken en een goede nachtrust !
Groeten, Hans
Minder
Meer
24 mei 2011 20:52 #4813
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Nixie klok
De hoogspanning wordt hier niet met een trafo'tje opgewekt maar door de inductie piekjes van een spoeltje. Op de collectors van T3 en T4 hoort een vinnig blokspanninkje te staan, zoals Henk al aangaf: met de pulsbreedte regel je de uitgangs spanning. Regeling gebeurt via het IC. In dat circuit mag geen enkel foutje gemaakt worden, anders blaas je de hele geschiedenis op! Het uithalen van het IC vind ik een nogal riskante actie. Misschien aardig om uit te zoeken hoeveel stroom er door het spoeltje loopt (weerstand meten en gelijkspanning)
Goede nacht
Nico
Goede nacht
Nico
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
24 mei 2011 20:36 #4812
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Hi De IRF is een N channel power mosfet en regelt middels PWM ( pulse with modulation je hoogspanning). Deze mosfets worden altijd gebruikt in schakelende voedingen. Die dingen worden over het algemeen redelijk warm. Neem aan dat en een koelblokje aan vast zit. Haal even je clock IC eruit, aannemende dat deze in een voet zit. en kijk wat of hij dan nog zo heet wordt en meet de hoogspanning eens, moet je eigenlijk met een scoop doen. Het zijn blokpulsen. Weet je zeker dat je clock IC goeg om zit, geen pootje dubbel gevouwen. De utput capaciteit moet liggen rond de 120 pf.
Verder is het, op afstand, een beetje moeilijk te beoordelen. Wat kostte het bouwpakketje eigenlijk?
gr. henk
Verder is het, op afstand, een beetje moeilijk te beoordelen. Wat kostte het bouwpakketje eigenlijk?
gr. henk
24 mei 2011 19:59 - 24 mei 2011 20:25 #4811
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Re: Nixie klok
Hans,
Heb je al eens gemeten of je 12V hebt bij het spoeltje L1 en 5V op de basis van T2?
Zit het IC goed in het voetje? Het kan gebeuren dat er een pinnetje naar binnen is gebogen met het plaatsen van het IC in het voetje.Staat de nok van het IC naar de juiste kant?
Met de ohmmeter ook eens meten of er geen kortsluiting is bij de solderingen van het voetje van het IC.
Vriendelijke groeten, Armand
Heb je al eens gemeten of je 12V hebt bij het spoeltje L1 en 5V op de basis van T2?
Zit het IC goed in het voetje? Het kan gebeuren dat er een pinnetje naar binnen is gebogen met het plaatsen van het IC in het voetje.Staat de nok van het IC naar de juiste kant?
Met de ohmmeter ook eens meten of er geen kortsluiting is bij de solderingen van het voetje van het IC.
Vriendelijke groeten, Armand
Laatst bewerkt 24 mei 2011 20:25 door Armand.