Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nixie klok

Meer
23 mei 2011 18:59 #4779 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Hallo Henk,

Ik ga van de week op mijn gemak alles nog eens nalopen. Ik weet wel met dat moderne spul
dat het niet veel kan hebben, te veel warmte met solderen enzovoorts. Mocht ik er niet uit komen, dan maak ik graag van je aanbod gebruik en stuur ik het klokje samen met de zeer uitgebreide bouwbeschrijving wel naar je op. Ontzettend bedankt :smilythumb:

Groetjes, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
23 mei 2011 18:51 #4778 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Hoi Hans, net als bij een buizenradio, niet opgeven. Zoals gezegd alle componenten controleren op juiste plaatsing, voorla ook de transistoren. solderingen checkken bij de IC's, zeker op kleine door verbindingen. soldeer verbindingen nalopen. In je schema zullen toch wel spanningen aangegeven zijn. Deze ook controleren. En als het echt niet lukt, stuur je dat ding maar op naar mij. kijk ik er wel even naar.

Gr. Henk

Meer
23 mei 2011 17:56 #4774 door jarno
Beantwoord door jarno in topic Re: Nixie klok
hallo hans

ik zal eerst kijken of er geen componenten omgedraaid zijn of op de verkeerde plek zitten.
bij mijn klokje had ik eerst het probleem dat bij alle buizen alles ging oplichten.
het bleek al gouw dat ik 1 diode opmgerdaaid had.

groet jarno

.

Meer
23 mei 2011 17:34 - 23 mei 2011 17:35 #4773 door Johannes
Het grote moment.........

Vandaag was de nixie klok klaar om te testen. Met de grootste oplettendheid heb ik alle onderdeeltjes op de prints gesoldeerd en het was al met al een heel priegelwerk:

Zojuist het klokje met de net-adapter aangesloten en wat dacht je.................
Helaas, helemaal niks; de buisjes blijven donker. Daar kom je natuurlijk nooit achter.
Ik zou niet weten hoe ik zo'n modern ding moet doormeten. Jammer van de tijd en het geld. Volgende keer beter :) .

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 23 mei 2011 17:35 door Johannes.

Meer
21 mei 2011 08:11 - 21 mei 2011 08:59 #4696 door Johannes
@ Klaas,

Achteraf geloof ik ook dat het bouwen wel meevalt, alle onderdelen zijn genummerd op de print en in de beschrijving staan de waarden aangegeven. Hier komt mijn nieuwe multimeter weer goed van pas.
Jouw behuizing is erg mooi geworden. Goed idee om het zo te maken en ik zal op mijn werk ook eens in de containers vissen. Er wordt zoveel aan verouderde pc's en testapparatuur weggegooid, dat ik waarschijnlijk wel iets bruikbaars vind.

@ Henk,

In mijn leven heb ik al meters soldeertin verbruikt. Meestal voor het grovere soldeerwerk in oude buizenradio's en pas één keer heb ik wat fijners gebouwd, nl. een AM-modulator, het bekende ontwerp van Otto Tuil. Dat vereist ook ander gereedschap....... (o.a. een leesbril)
Dus het klokje met nixie buizen zal ook wel lukken. En als ik niks zie, dan is er wat fout gegaan ;) .

Wat wel plezierig is aan deze set is dat ze bepaalde onderdelen die in een bepaalde volgorde gemonteerd dienen te worden als een soort ladder met tape in de juiste volgorde aan elkaar hebben geplakt. Anders kom je er echt niet uit, ook niet met twee leesbrillen en een loupe :)

En ik moet de onderdeeltjes heel gauw op de prints solderen, anders ben ik van alles kwijt.......

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 mei 2011 08:59 door Johannes.

Meer
20 mei 2011 22:29 - 20 mei 2011 22:32 #4692 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Nixie klok
Hans,

Het valt erg mee hoor! Je moet jezelf afsluiten van alles en rustig beginnen. Stap voor stap, en goed opletten. Dan komt het wel goed.

En het mooiste moment is, als de spanning erop gaat, en de buizen gaan opgloeien!

Ik heb voor mijn behuizing een voeding gebruikt van een telecom machine die ik op mijn werk uit de container heb gevist. De inhoud eruit, en daar was mijn lege aluminium plaatje. Perfect voor mijn Nixie klok!

Als je nog iets zoekt, ik wil nog wel even "vissen" in die container.....

Succes!: prima :

(Voor de gaten heb ik een stappenboor gebruikt...)
Laatst bewerkt 20 mei 2011 22:32 door klaas.

Gemaakt door Kunena