Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nixie klok

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
20 mei 2011 19:41 #4684 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Het eenvoudigst werkt het als je de print in een raamwerkje vast zet. Hierna alle componenten er in plaatsen. Als alles er in zit de componeneten fixeren met een plaatje met b.v. schuimrubber zodat ze er niet uitvallen. Omdraaien en solderen maar.

wist niet of je ervaring hiermee had.

Gr. henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mei 2011 19:07 - 20 mei 2011 19:09 #4679 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Oei, waar ben ik aan begonnen......

Vandaag kwam het bouwpakketje van Velleman binnen. Via internet vond ik een mooie aanbieding bij Hecke Elektronica:

Let even niet op de prijs, want Hecke heeft nu een aanbieding voor 79 euro. Verder keurig verzorgd door Hecke en netjes afgeleverd door TNT.
Een keurige en volledige bouwbeschrijving download en print je tegenwooordig via internet. Ook dat was nieuw voor mij. Want ik was zo gewend dat de beschrijving bij een bouw kit zit :) .

In de beschrijving staat dat het pakket van deze nixiebuizenklok meer dan 300 soldeerpunten heeft op 2 printjes....... Moderne ic-tjes, meer dan 30 transistors, een mosfet en nog veel meer van dat moois. Maar het mooiste zijn natuurlijk de 4 nixiebuizen.

Ach, ik zie wel hoe de bouw verloopt...... Er is helemaal geen haast bij.....

Groetjes, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 20 mei 2011 19:09 door Johannes.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
20 mei 2011 17:33 #4675 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Jullie brengen mij al dromend op een idee. Ik heb nog een chassis liggen van een B7X94A. Hier een mooie stero versterker van bouwen met 2 x EEC83 en 2 x EL84. De Nixie buizen als volume aanduiding, balans, toonregeling.

Zal er voorlopig wel niet van komen of er komt weer wat anders op.

Heb wel een projectje op stapel staan voor een hangende burolamp van Radioschalen

Gr. henk

Meer
20 mei 2011 05:16 #4650 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Nixie klok
Vijf en dertig jaar geleden....
Heb ik ook eens zoiets gemaakt, met een wekkersysteem erbij ingebouwd waarmee een klein buizenradiootje werd ingeschakeld. Allemaal TTL, wel 24 rupsen op een experimenteerboard. Al gauw vroeg mijn vrouw of die secondenindicatie niet uit kon, later heb ik de hele toestand gesloopt
Later nog eens eentje met een repeteerslagwerkje: door op een knopje te drukken kreeg je eerst in lage toontjes de uren, dan in piepjes de tientallen minuten. "bzz bzz bzz bzz tuut tuut tuut" betekende dan dat het juist 4 uur 30 was geweest. Bestemd voor een blinde; na haar overlijden zoekgeraakt.
Sic transit gloria.....

Meer
19 mei 2011 21:52 #4645 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Nixie klok
Een kleine impressie van de voortgang:

Ik weet nog niet, of ik het aluminium zo laat, zwart maak, aan de zijkanten met hout ga afwerken, of iets geheel anders ga maken....

Hij loopt tenminste, en het idee is goed!:smilythumb:
Bijlagen:

Meer
19 mei 2011 21:31 - 19 mei 2011 21:32 #4644 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Re: Nixie klok
Met een minitron in glazen uitvoering zat ik verkeerd, misschien had ik een afbeelding als hier midden onder in gedachten (uit AURORA cat 1973)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 19 mei 2011 21:32 door Doktordirk.

Gemaakt door Kunena