Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nixie klok

Meer
25 mei 2011 21:23 #4870 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Nixie klok
Over de spanning op de omvormer:
Die mosfet wordt gestuurd met een blokgolf. Daardoor gaat er telkens even stroom door de spoel lopen en op de uitschakelflank krijg je dan een inductiepiek, die gelijkgericht wordt door de diode. Meten in die omgeving kan uitsluitend met een oscilloscope, een digitale meter kan er niets mee. Als die mosfet blijft geleiden zonder spanning op de gate is 'ie gesneuveld. Eruit halen en kontroleren of de stuurspanning in orde is (weer: uitsluitend met de scope)
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 mei 2011 20:42 #4869 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Leuke klok geworden, uitschakelen hS spaart ook de levensduur van de buisjes: prima :

Meer
25 mei 2011 20:26 #4867 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Nixie klok
Ik wou mijn eind resultaat nog even tonen.

De plastic beschermkap kan verwijderd, dit is een kap van een model auto doos. Hieraan heb ik in de hoeken 4 spijkertjes gelijmd. In de aluminiumplaat heb ik 4 gaatjes geboord, waar de spijkertjes precies in vallen.

Achterop heb ik ouderwetse pulsdrukkers geplaatst, voor de tijd instelling, datum ect... De drukkertjes die vanuit het pakket bij geleverd waren, kon ik niet mooi plaatsen. Deze zaten op een printje en deze constructie kon in mijn geval niet mooi verwerkt worden in het geheel.

Het zwarte drukkertje bovenop is om de hoogspanning aan of uit te schakelen. Altijd handig!

Ik moet zeggen, mijn bouwpakketje was prima te maken. Van de verkoper heb ik ook nog veel support gehad! Waarvoor bedankt!:smilythumb:

Bijlagen:

Meer
25 mei 2011 18:55 #4858 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Nixie klok
Nou Hans,

Van dit soort schakelingen heb ik geen verstand.
Maar toch heb ik even m'n boerenverstand van stal gehaald.
Dus een paar vragen.

Steeds wordt gesproken over een AC-adapter. Gezien de gelijkrichters daarachter zou dat moeten kloppen.
Geeft die adapter echt de juiste spanning af. Meer meegemaakt. Een standje te hoog met alle gevolgen vandien.

Staat er vervolgens inderdaad 12 Volt bovenaan de IRF830.
Die wordt loeiheet. Dus een te grote stroom rechtstreeks naar aarde (GND). Hoe kan dat?
Of dat ding heeft zelf inwendig sluiting.
Loskoppelen van R12 heeft geen effect zeg je

Klopt die 5 Volt naar de T2-T4 wel?
Als je die kan verbreken en de IRF wordt niet meer heet dan weet je waar je moet zoeken.
Een te grote stroom richting D6 zou wat betreft het heet worden van de IRF niet mogelijk moeten zijn.
En is het echt wel gelijkspanning die er uit komt na de vier gelijkrichterdiodes.

Dus:
IRF830 heeft inwendig sluiting naar aarde.
De 12 en/of de 5 Volt hiernaar toe kloppen niet.
Wel jammer dat je maar zo kort kan meten.

Da's mijn boerenverstand.
Anders wordt het echt Nico of Henk. Zij weten er veel meer van.

Ik ben wel benieuwd.

Succes en groet,
Han

Han

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 mei 2011 16:52 - 26 mei 2011 13:35 #4851 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
..... [offtopic verwijderd Forumbeheer]

ff Nixie

Het blijft vreemd,

Dat je de Mosfet meet alsof en een diode is, is normaal. Ik probeer even de schakeling te begrijpen, nu we het hele schema zien. Je schakeling heeft als voeding 12 volt. deze wordt via T2 en en R5 geschikt gemaakt voor de 5v voor de processor voeding , vdd. T 24 met de Skotty diode en smoorspoel pompen de uitgangsspanning omhoog naar 180 vol, +ht. het R netwerkje R7 en R13 bepalen de hoogte van de spanning van +HT en wordt hierna gestabiliseerd (DC/DC converter). De +HT gaat via de T20.. 21... en een R naar de naar de anode van de Nixies.
Omdat de mosfet ook heet wordt als de processor (IC) er uit is, denk ik dat het dus in de afgaande +HT moet zitten. Het moet dus in je voedings gedeelte zitten.,
Hier alle nog een extra goed controleren,
juiste TR. plaats en positie, diode in juiste positie, C's goed gemonteerd, mosfet goed om?
Zijn de nixies pinnen goed gemonteerd

Zo'n ding moet toch gewoon kunnen werken.:banghead: :duizelig:

Gr. Henk
Laatst bewerkt 26 mei 2011 13:35 door Marcel L.

Meer
25 mei 2011 11:28 #4827 door magic-eye
Beantwoord door magic-eye in topic Re: Nixie klok
Gewoon kant en klaar kopen zo,n klokje kost iets meer maar gelijk plezier : prima :
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena