Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nixie klok

Meer
24 mei 2011 19:13 #4809 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Nixie klok
Nou als je een klassieke trafo gebruikt zal 't allemaal wel meevallen. De voorgeschreven adapter aanschaffen of op andere wijze een hoop geld uitgeven lijkt me geen zinvolle actie. Het eerste om te doen lijkt me het uitmeten van dat omvormercircuit. Meet je iets over C8; je hebt die C toch niet verkeerd om aangesloten hoop ik? Ik vermoed dat je niet over een oscilloscope beschikt, anders zou je kunnen kijken wat er in dat circuit gebeurt.
Afijn, je ziet maar of je naar Lelijkstad komt
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 mei 2011 15:11 - 24 mei 2011 15:16 #4803 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Hoi Nico,

De transformator is het type met ijzerkern en koperdraadwikkelingen. Input 220V,
output 12VAC max. 20 Watt.
De IRF 830 is volgens mij de omvormer voor de hoogspanning (+HT). Een gedeelte van het schema volgt hierna, de IRF830 (T24) zit in het gedeelte links-onder.
Volgens de beschrijving moet je namelijk 180 VDC meten tussen de kathode van diode D6 (UF4007) en de massa.
Ik ben zelf bang dat er ergens sluiting zit, maar ik weet te weinig van deze microtechniek.
Maar misschien moet ik eerst maar eens de voorgeschreven adapter van 12VAC - 300 mA aanschaffen (of een nieuw bouwpakketje bestellen :cheer: ).

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 mei 2011 15:16 door Johannes.

Meer
24 mei 2011 14:35 - 24 mei 2011 14:37 #4802 door Ouwe Schipper
Wacht es wat Hans....
Die trafo, is dat een klassieke met ijzerkern en wikkelingen, of zo'n elektronisch geval dat nix weegt? In dat laatste geval heb je een probleem, want wat daar uitkomt is hélemaal nergens anders geschikt voor dan lampjes laten gloeien
Die IRF830, is dat de stabilisator of dient hij voor de omvormer?
Khoumehartvast
Nico
Laatst bewerkt 24 mei 2011 14:37 door Ouwe Schipper.

Meer
24 mei 2011 12:05 #4799 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: Nixie klok
Inmiddels heb ik alle soldeerpunten nog even laten vloeien en daarna met een vergrootglas gekeken of er geen tin is doorgevloeid naar een naastliggend onderdeel ook alle componenten gecontroleerd, maar helaas geen verbetering.

De mosfet transistor IRF830 (de T24 in het schema wordt binnen 20 seconden loeiheet en je brandt je vingers aan het schroefje waarmee hij op de print zit.

Als voeding gebruik ik een 12 VAC trafo uit een halogeenspotje misschien is dat wel iets te veel van het goede, want er wordt een 12 VAC 300 mA adapter als voeding voorgeschreven.
Je zou dan toch verwachten dat de buizen gaan gloeien maar die doen helemaal niets.
Maar ik dacht 12 volt is 12 volt en het klokje verbruikt stroom naar behoefte....

Groeten, Hans

Meer
24 mei 2011 07:51 - 24 mei 2011 07:54 #4795 door Ouwe Schipper
Dat opsturen per post
Is iets waar ik altijd mijn hart bij vasthoud
Zoals je gelezen hebt beschik ik over de nodige routine met Nixie's
(zonder de vaardigheden van Henk te onderschatten)
Op woensdagen ben ik meestal in Lelystad te vinden
(Roadrunner weg 100) Alleen niet deze week
Als je daar heen komt kun je naar vliegtuigen kijken terwijl ik naar je klok kijk

Nico
Bijlagen:
Laatst bewerkt 24 mei 2011 07:54 door Ouwe Schipper.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
23 mei 2011 19:06 #4780 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Nixie klok
Hoi Hans, ik heb het schema e.d. even bekeken. Ik heb ook je foto uitvergroot. Loop je soldeer verbindingen na, het is een dubbelzijdige print en het lijkt alsof sommige niet helemaal door gesoldeerd zij bij de Tr's. De aansluitpinnen worden ook gebruikt om de dubbelzijdige printbanen door te verbinden. Zoals je zegt, als je boutje 40 Watt ongeveer is gaat een IC of transistor ook niet zo snel stuk hoor. Ik heb in ieder gaval ook alle instrumenten om de zaak door te meten.

gr. henk

Gemaakt door Kunena