Reparatie en Restauratie tip's
Philips F6X92A reparatie
06 dec 2020 22:03 #87293
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips F6X92A reparatie
Maar wat bedoel je toch met "al hij piekt" en hoe ik dat meten zonder een scope ?
?
?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 dec 2020 20:30 - 06 dec 2020 21:04 #87292
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips F6X92A reparatie
Nee, aan het kerntje draaien... Kijken of-ie piekt zoals hierboven beschreven.leemhuis01 schreef : Zwengelen, als in de buis 3 een beetje bewegen in de voet?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 06 dec 2020 21:04 door PE9ZZ.
06 dec 2020 17:14 - 06 dec 2020 17:23 #87288
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips F6X92A reparatie
Dag Nick,
De C42 zit inderdaad in het rechthoekige aluminium doosje , in de documentatie met de letter L
aangeduid. In dat zelfde rechthoekige doosje L zit tevens de S30, de C43 en de S31
Ik heb hier weinig ervaring mee, maar als je zo'n condensatortje van 30pF bekijkt kan er niet zo heel
veel aan verlopen. Wat ik vaker ben tegengekomen is dat iemand heeft geprobeerd om de kerntjes van
de betreffende spoel te verdraaien en als je dan de pech hebt met zo'n oud toestel is het kerntje naar beneden gedrukt en is de hele kring ontregeld. Je hebt niet ook de gemakkelijkste radio uitgekozen om vertrouwd te raken met de buizentechniek Nick, maar ik bewonder jouw doorzettingsvermogen :thumbsup:
Jammer dat de NVHR reparatiedagen even niet door kunnen gaan, maar zo'n reparatie dag zou een dag bij uitstek kunnen zijn om de radio weer aan het spelen te krijgen op de FM. Ik weet dat Jacques Hermans de NVHR-radiocursus organiseert en ook tijdens de reparatiedagen aanwezig is. Als je met hem kunt regelen om de radio te repareren dan heb je weer een mooi en goed bruikbaar toestel.
Groeten, Hans
De C42 zit inderdaad in het rechthoekige aluminium doosje , in de documentatie met de letter L
aangeduid. In dat zelfde rechthoekige doosje L zit tevens de S30, de C43 en de S31
Ik heb hier weinig ervaring mee, maar als je zo'n condensatortje van 30pF bekijkt kan er niet zo heel
veel aan verlopen. Wat ik vaker ben tegengekomen is dat iemand heeft geprobeerd om de kerntjes van
de betreffende spoel te verdraaien en als je dan de pech hebt met zo'n oud toestel is het kerntje naar beneden gedrukt en is de hele kring ontregeld. Je hebt niet ook de gemakkelijkste radio uitgekozen om vertrouwd te raken met de buizentechniek Nick, maar ik bewonder jouw doorzettingsvermogen :thumbsup:
Jammer dat de NVHR reparatiedagen even niet door kunnen gaan, maar zo'n reparatie dag zou een dag bij uitstek kunnen zijn om de radio weer aan het spelen te krijgen op de FM. Ik weet dat Jacques Hermans de NVHR-radiocursus organiseert en ook tijdens de reparatiedagen aanwezig is. Als je met hem kunt regelen om de radio te repareren dan heb je weer een mooi en goed bruikbaar toestel.
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 06 dec 2020 17:23 door Johannes.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 dec 2020 15:04 #87286
door leemhuis01
Zwengelen, als in de buis 3 een beetje bewegen in de voet?
En C42 bevind deze zich in L (S30)?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips F6X92A reparatie
PE9ZZ schreef : Verwacht was B3 anode (pin 7) volle bak maar die doet maar twee hokjes. Daar zit dus de fout. Probeer daar eens aan te zwengelen en kijk of je oog verandert. En ook aan die ernaast (rooster B4, pin 2). Je zal merken dat de tweede wel piekt en de eerste niet.
Zwengelen, als in de buis 3 een beetje bewegen in de voet?
En C42 bevind deze zich in L (S30)?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
05 dec 2020 16:07 #87264
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips F6X92A reparatie
De spoel is niet defect want B3 heeft anodespanning. C42 is waarschijnlijk defect (verlopen). Als spoel S30 niet piekt dan is de fout gevonden. Het zou zelfs nog kunnen dat C42 maar een beetje verlopen is en dat S30 wel is te pieken. Dan is het probleem voor een poosje opgelost. Maar in mijn ervaring komt zo'n kring niet meer in resonantie.
Tjerk, 9ZZ
Minder
Meer
05 dec 2020 14:12 #87259
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Philips F6X92A reparatie
Zoals ik zei. De fout zit 99% in een defecte spoel Of een verlopen paralell c hierin. Indien hij verlopen is helpt afregelen van de betreffende spoel.indien onderbroken moet dat c tje vervangen worden.